• pheia

Solskydd till 10 mån utomlands!?

Hej!

Behöver hjälp nu. Vi ska utomlands i augusti och min lilla tjej kommer att vara ca 10 mån då. Hon kommer alltså vara i åldern då allt ska upptäckas och kommer ha svårt att sitta still i skuggan, haha... Jag har givetvis kollat en massa på uv-dräkter men tycker att det är en djungel. Pratade med svägerskan som kommer att ha en 6 mån och en 3 åring med på samma resa och hon kommer att köra på enbart badbyxa och solkräm. Till båda. Då blev jag kluven och vet inte om jag ska köpa någon uv-dräkt till (köpte en i 74/80, PoP) eller köra på den och sen vanliga blöjbadbyxor tillsammans med t-shirt och solkräm? Finns ju med fysikaliskt filter.

Hur har ni gjort? Kommer givetvis ha solhatt oxå samt ev. badskor. Kan tillägga att hon älskar att bada som det är nu...

Tips och råd - tack!

• Svar på tråden Solskydd till 10 mån utomlands!?
  • jwrh

Vi körde på uv-dräkt och spf 50 i poolen på vår elvamånaders. Tycker det är självklart att ha uv-dräkt på en så liten. Under den hade han badblöja. När vi var på stranden hade han solglasögon som man spände fast bakom huvudet för att han inte skulle plaska saltvatten i ögonen.

• Duckan

Vi hade uv-dräkt på de första åren utomlands och hon har aldrig bränt sig.

• vi och pyret

Jag använder nästan bara uv-kläder. Jättesmidiga och så behöver man inte oroa sig för att de skavt bort krämen osv. Polarn och lindex har långärmade tröjor. Polarns kostar lite mer men de är jättebra och håller flera säsonger.

• Duckan

Vi hade en från Lindex som också funkade flera säsonger trots det billiga priset.

• pigglet

ÄLSKAR våra solskyddskläder. De används flitigt även här i Sverige. Jag smörjer bara det som "sticker ut", vill inte använda mer kräm än nödvändigt - vare sig det är fysikaliskt filter eller inte.

Jag har köpt dräkter i stor storlek, vår minsta har varit 100. Den har de kunnat ha från 8 månader till 4 år. 

Tycker du att det är för dyrt - kolla på tradera. Finns massor i små storlekar. 

• Sarus85

Sonen var 20 månader när vi var utomlands och han hade uv tröja och byxa som täckte hela benen och armarna samt keps som gick ner över nacken. Allt från pop. Tyckte det var super smidigt att slippa smörja och han kunde bada så mycket han ville utan att han behövde smörjas om. Att smörja in en blöt unge på en sandstrand är inte så skoj :)

Han brände sig inte en enda gång. Hade två dräkter och bytte mellan.

• läkarstudent

Kläder skyddar mot malignt melanom men det gör så vitt man vet inte solkrämer, så jag tycker valet är ganska enkelt när det gäller ett sådant litet barn. Däremot behöver du kanske inte en dräkt till då de är lätta att tvätta och torkar på bara någon timme, utan det räcker säkert om du tar med dig en solskyddsdräkt och några vanliga plagg.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Maggimou

Vi har rest mycket med våra små och har alltid kört långärmade UV-dräkter. Apotekets kladdiga barnsolkräm som inte går ner i huden på kroppsdelar som sticker ut.

Dräkt är så enkelt. Brukar ha ett par stycken att byta med om de blir för blöta.

Svar på tråden Solskydd till 10 mån utomlands!?