• LillLouise84

Brutet revben?

Efter veckor av förkylning och fruktansvärd hosta satt jag idag på golvet och lekte med hunden och plötsligt fick jag en hostattack samtidigt som jag nös. Då blev det en smäll utav bara den undefär vid nedersta revbenet på vänster sida. Det gjorde så J*vla ont att jag i smärta föll omkull på golvet och låg i fosterställning på höger sida. Kan jag det vara så att jag hostat av ett revben eller sträckt en muskel? Det gör ont som f'n fortfarande, men mer som ryggskott nu. Saken blir inte lättare av att jag är höggravid :(

• Svar på tråden Brutet revben?
  • Mercedez

Men kontakta sjukvården. Sitt inte vid datorn o vänta

• jjoohhaann

Säger som personen ovan, typiskt en spricka i revbenet. Det händer ofta att personer med långvarig hosta får sprickor/spricka i revbenen pga att kroppen spänner sig otroligt mycket vid hosta. Brutet kan jag nästan utesluta direkt då det krävs en rejäl smäll för att ett revben ska gå av. Hoppas du blir bättre snart, säkert inget att oroa sig över! Men eftersom du är gravid rekommenderar jag dig att kolla upp detta på vc för att vara på den "säkra sidan"

• LillLouise84
    jjoohhaann skrev 2013-04-22 23:16:32 följande:
    Säger som personen ovan, typiskt en spricka i revbenet. Det händer ofta att personer med långvarig hosta får sprickor/spricka i revbenen pga att kroppen spänner sig otroligt mycket vid hosta. Brutet kan jag nästan utesluta direkt då det krävs en rejäl smäll för att ett revben ska gå av. Hoppas du blir bättre snart, säkert inget att oroa sig över! Men eftersom du är gravid rekommenderar jag dig att kolla upp detta på vc för att vara på den "säkra sidan"

Hej!

Jag har pratat med sjukvården och så länge jag inte har feber eller hostar blod så är det bara att äta alvedon och stå ut. Antagligen spricka, men det gör tillräckligt ont fast det inte är brutet. Var till bm idag och hon rekommenderade mig att sova på saccosäck.

Jobbigt när man får väcka maken x-antal gånger/natt för att han ska hjälpa till så jag kan kliva upp eller vända mig. Bara att hålla tummarna att bebisen tänker stanna i alla fall en månad till ( har 6 veckor och 1 dag kvar) För en förlossning nu skulle vara sämsta tänkbara.   
Svar på tråden Brutet revben?