• tobiq

Klyx lavemang till 2,5-åring

Min dotter som nu är 2,5 år har haft knasig mage sedan födseln och blev ordentligt förstoppad runt 6 mån och har sen dess ätit movicol jr varje dag och fått lavemang (resulax) när hon mått som sämst. Har precis lyckats byta läkare och har varit hos den nya idag. Ett jättebra första besök, hon ska snart få göra en röntgen av tarmarna och tills dess ska hon få Klyx varannan dag i en vecka och sedan resulax ifall bajset inte kommer som det ska. Hon har alltid avskytt lavemangen eftersom det gör ont att bajsa och hon gör allt för att hålla emot bajset. Men idag, herregud. 120 ml klyx ska in vilken var ett helvete, jag tror att vi fick in hälften efter att ha hållit fast en totalt panikslagen unge som vrålade och sprattlade (ett mirakel att hon inte skadades!). Sen hade hon ont som aldrig förr och då är vi "vana" att se henne plågas av smärta. Både hon och jag var helt förstörda. Känns fruktansvärt att behöva göra såhär mot sitt barn även om det är för hennes bästa, jag har sjuk ångest över att göra om det igen flera gånger. Någon som har erfarenhet av klyx och små barn?

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Klyx lavemang till 2,5-åring
  • tobiq

Movicol äter hon redan, vi ska nu trappa upp dosen till 2 påsar om dagen. Tveksam till om det ger någon större effekt för hennes bajs är inte hårt längre men av någon anledning kan hon bara inte få ut det.
    Han kände på ändtarmen idag och den kändes normal i alla fall tack och lov.

• Ugge

Ge alvedon och ipren 2 timmar innan ni ger klyx. Minskar smärtorna etc.

• prezl

Använd vaselin eller glidmedel! En håller fast barnet hårt så det inte kan röra sig och skadas, den andra sprutar in. Grymt låter det, men vad ska man göra?
    Efteråt kan man ju krama barnet. Alvedon innan skulle jag inte ge.

Det räcker om ni får in halva mängden vätska sa en läkare t oss.Vi gav två påsar Movicol när det var som värst till vår 3åring (då 2,5 år),det fungerade bra tillsist.

• tobiq

Tack för svar! Vi har gett två klyx nu, mer klarade jag inte av. Det gav väldigt bra resultat och nu har vi "bara" varit tvungna att ge några resulax som ju är drömmen i jämförelse.
    Att ge klyxen kan vara något av det värsta jag varit tvingad att göra, får ångest bara jag tänker på det.

Svar på tråden Klyx lavemang till 2,5-åring