• Anonym (Torrhosta)

Halsont, torrhosta men vitt "slem"?!? Snälla hjälp!

Ska ringa till läkaren imorgon och försöka få tid så snart som möjligt, men behöver få lite andra infallsvinklar redan nu... Jag har haft fruktansvärt ont i halsen i en vecka, blev av med rösten i onsdags och sedan dess har värken bara stegrat. Har känt mig febrig till och från, förkylningen kom först idag. Har en fruktansvärd torrhosta på det, kan knappt svälja överhuvudtaget och inget lindrar. Torrhostan är konstant, men i snart en dygn kommer det upp lite lite vitt, ser nästan ut som var. Det är alltså inte slemhosta jag har utan den är riktigt riktigt torr. Har funderat på alltifrån förkylning till stämbandskatarr, men smärtan blir bara värre och värre, nu känns det som att den även sitter i öron, käke, tunga, svalg och mun. Känns ibland som "kramp" i halsen... Någon som kan försöka lugna mig med vad det kan vara?

• Svar på tråden Halsont, torrhosta men vitt "slem"?!? Snälla hjälp!
  • Anonym (Början)

Början på en vanlig förkylning

• Anonym

Ja förmodligen en rejäl förkylning  Det kan ju vara snor som du hostar upp. Snoret rinner ju ner och rinner det ner mot strupen så hostar du ju upp det, vilket du ska!
     Att du har ont på andra ställen i huvud-området tyder också på att det är en förkylning . Molipect är en hostmedicin som du kan få utskrivet, men du bör inte ta den om du har slemhosta då det är BRA att du hostar upp. På kvällen kan det dock underlätta så du får sova.
    Prova att köp "Bafucin" eller något som börjar på "St..."...kommer inte ihåg namnet men det är mycket reklam om dessa på TV. De lindrar vid halsont mer än vanliga halstabletter såsom "Läckerol".
    Ta febernedsättande enligt ordination och drick mycket vätska. Ibland passar kallt och ibland varmt. Undvik honung i Teet om du har slem-aktig hosta.
    Var hemma och vila!  

• Anonym

Skulle kanske kunna vara en förkylning av rs-viruset. Har fått för mig att man drabbas av vitt slem då.

• Akua
    Anonym skrev 2013-04-22 22:02:24 följande:
    Skulle kanske kunna vara en förkylning av rs-viruset. Har fått för mig att man drabbas av vitt slem då.
    Vitt slem kan du få av vanlig förkyldning. RS-virus är mycket osannolikt att du har. Jag har hostat blod av vanlig förkyldning :)
Svar på tråden Halsont, torrhosta men vitt "slem"?!? Snälla hjälp!