• Anonym (Lite rådvill)

Hur stötta sitt barn

Jag har ett barn på sex som går i f-klass. 
    Pratsam, nyfiken, försigkommen och på vissa områden ganska "före".
    På andra områden, ffa inom det sociala, haltar det lite.

Genom åren har det inte varit ngt stort bekymmer eg, där har funnits några få bra vänner och i förskola/dagis har det fungerat tämligen väl.

Men nu sen en tid tillbaka kommer signaler från barnet om ledsenhet, utanförskap, att inte få vara med på utelekarna på fritids. Bästisen hänger gärna på de lite större barnen och då lämnas mitt barn självt.
    Ett storasyskon på samma skola bekräftar i viss mån den här bilden.
    Från personalen har jag inte fått några sådana här signaler alls.

Barnet kan ibland ha en tendens att överdriva skeenden och jag har därför givetvis lyssnat, försökt komma med goda råd och kramar men utan att överdrivet bekräfta och öka på känslorna.
    Men jag börjar tro att detta kan vara en tendens och inte bara ett tillfälligt skeende.

Det är ju så i barngrupper att ibland är man bästis med den ena, sen den andra.
    Men att hela tiden känna sig bortvald.
    Att be om att få vara med och nobbas - det kan inte vara bra för självkänslan.
    Jag har själv liknande erfarenheter från grundskolan och brottas i vuxen ålder ännu med min självkänsla.
    Är lite rädd att lägga för mkt av mina egna känslor och minnen som väcks upp när jag hört sånt här i den aktuella situationen men försöker se så objektivt jag bara kan på det hela. 

Har ni/har ni haft barn i liknande sits??
    Hur stöttar ni dem?? Vad säger ni konkret?? Ger för råd i hur de ska agera/hantera situationer när de "väljs bort" . Mitt barn känner sig ibland även retad och utskrattad. Oklart för vad. 

Givet ska jag prata med personalen, men jag vill ju själv som förälder stötta mitt barn.
    Finns här ngn som kan ge ett råd? 

• Svar på tråden Hur stötta sitt barn
  • Apmor2

Först och främst vill jag bekräfta det du redan vet, tala med personalen på skolan.

Sen skulle jag iaf (detta gör vi med våran son, som har haft svårt emellanåt) att prata med ditt barn ibland, utan tvång och krav och fråga vad han/hon gör när han/hon väljs bort. Går barnet och frågar någon annan om dom vill leka? uppmana till det. 

Varför väljs barnet bort, vill barnet inte leka det vännen vill? uppmuntra till att testa nya lekar.

Så har vi iaf gjort och vår son kommer glatt och berättar att han har lekt med fler barn och testat nya lekar, detta berättar han stolt och glatt.

Hoppas det ordnar sig  

• Anonym (xx)

Jag har ett barn i samma ålder som även hon haltar på den sociala fronten, men då enbart i skolan. Hon behöver vara mer fritt för att trivas och väljer ut några specifika barn att leka med, vill då inte dessa ha med henne i leken står hon hellre själv än att fråga andra. Ofta väljer hon även att gå själv hellre än att leka.

Jag lyssnar till vad hon säger om saken men har börjat med att inte ta och diskutera det mer än nödvändigt. Känns som att det fokuseras för mycket på det negativa om jag pratar med henne istället för att lyssna till henne. Jag kan väl tycka att det bästa är att bekräfta henne men känner inte att det är så mycket till hjälp tyvärr. 

Min dotter är väldigt känslig för vad andra säger så jag kan bara säga till henne att inte ta åt sig då de andra inte menar så illa som det låter. Inte mycket till tips här tyvärr.  

• Apmor2
    Anonym (xx) skrev 2013-05-04 01:35:34 följande:
    Jag har ett barn i samma ålder som även hon haltar på den sociala fronten, men då enbart i skolan. Hon behöver vara mer fritt för att trivas och väljer ut några specifika barn att leka med, vill då inte dessa ha med henne i leken står hon hellre själv än att fråga andra. Ofta väljer hon även att gå själv hellre än att leka.

Jag lyssnar till vad hon säger om saken men har börjat med att inte ta och diskutera det mer än nödvändigt. Känns som att det fokuseras för mycket på det negativa om jag pratar med henne istället för att lyssna till henne. Jag kan väl tycka att det bästa är att bekräfta henne men känner inte att det är så mycket till hjälp tyvärr. 

Min dotter är väldigt känslig för vad andra säger så jag kan bara säga till henne att inte ta åt sig då de andra inte menar så illa som det låter. Inte mycket till tips här tyvärr.  
    så är min son också, han är lite av en ensamvarg och har haft två kompisar på skolan. Har dom valt att leka med andra så har han varit ensam.

Det är ok att vilja vara ensam, men man ska inte behöva vara det om man inte vill, bara för att man har svårt att gå vidare. Vi har uppmuntrat honom som sagt att gå och fråga andra barn om han får vara med o leka. 

Jag håller med allt måste vara väldigt low key, utan att låta upprörd.
    ex.

-*** hur var det på skolan idag? lekt mkt?

-Nä jag fick inte vara med.

-Imorgon kan du ju fråga någon annan, om ** leker med andra.

-Vad blev det till lunch då?
    (så byter man samtals ämne, det behöver liksom inte bli så långdraget).

Svar på tråden Hur stötta sitt barn