• PerG

Vad har ni för vilopuls?

Jag har relativt låg vilopuls och har alltid haft även i perioder när jag inte tränat, men blev nästan chockad när jag såg hur senaste halvårets hårda konditionsträning påverkat den neråt. Vad har ni för vilopuls? Och "lider" ni av det på något sätt? Yrsel, psykiskt, etc?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har ni för vilopuls?
  • Barbamama08

Runt 100, de senaste gångerna har den varit över 100.

• Bitchos

Jag har ca 45 i vilopuls. Känner ingen direkt yrsel av det, känner mig bara stark och tränad, vilket är en grymt skön känsla. Lider definitivt inte av det psykiskt - tvärtom.

• Barbamama08

(De senaste gångerna jag har kollat den dvs)

• Bitchos

Det normala är ca 60-70 slag per minut, har jag för mig. Nikotin höjer vilopulsen. Nr jag slutade snusa sänktes min vilopuls med 20 slag/minut.

• Gladskit

Jag vet inte exakt vad jag har men jag vet att den är väldigt låg. Jag opererades för ett par år sedan och sköterskorna på eftervården där kom in hela tiden då pulsmätaren larmade för låg puls. Men jag mådde toppen
    Tränar också mycket så det kanske spelar in litegrann. 

• PerG

Jag tyckte det var väldigt jobbigt att ha låg vilopuls då jag hörde pulsen i kudden när jag skulle sova och väckarklockan tickade myyycket fortare och jag fick för mig hela tiden att hjärtat skulle stanna därför eftersom de inte slog i takt... Sen kastade jag ut den och skaffade en klocka som inte tickade och då gick det över.. ;)

Numera har jag ännu lägre (36-37 ungefär) och tycker ibland det känns lite läskigt när jag väl lyssnar på hjärtslagen.. ;)

Bitchos skrev 2013-04-22 23:07:50 följande:
    Jag har ca 45 i vilopuls. Känner ingen direkt yrsel av det, känner mig bara stark och tränad, vilket är en grymt skön känsla. Lider definitivt inte av det psykiskt - tvärtom.

• Rafael90

Mellan 40-50, om jag inte är sjuk eller bakfull, då kan den ligga uppe på 150. Har lågt blodtryck ibland men mår bra annars.

• Eisa

På morgonen 65-72 och på kvällen 48-60.

Det är ju typ normalt och jag mår bra.

Du då TS, känner du av din låga puls eller mår du bra?

• PerG

Jag mår ju bra och har inga fysiska besvär och vet ju att pulsen är låg pga träning men kan ibland tycka det känns läskigt när jag väl lyssnar efter. Hade runt 50 för längesen som helt otränad och den har sjunkit i takt med att träningsresultaten blivit bättre...

En tråkig bieffekt är att jag inte får lämna blod längre. De drar en gräns vid 45.

Eisa skrev 2013-04-27 10:40:40 följande:
    På morgonen 65-72 och på kvällen 48-60.

Det är ju typ normalt och jag mår bra.

Du då TS, känner du av din låga puls eller mår du bra?

• Anghammarad

Jag ligger på 56-60. Miguel Indurain, cyklisten, låg på 28 slag i minuten. Det  som dock imponerade var att han efter en hård bergsetapp kunde gå i mål med nära maxpuls (190) för att inom en minut vara nere på under 60 slag.  

• Vanilla ice queen

Mellan 45-50 brukar den ligga på. Har lågt bltr också och då äter jag även midicin som borde öka det, men icke. Men man lär sig känna signalerna när man håller på att trilla ihop

• PerG

Ja, återhämtningen säger ju mer om konditionen än vilopulsen. Det finns många med bra kondition som ändå har relativt hög vilopuls.

Anghammarad skrev 2013-04-27 11:23:23 följande:
    Jag ligger på 56-60. Miguel Indurain, cyklisten, låg på 28 slag i minuten. Det  som dock imponerade var att han efter en hård bergsetapp kunde gå i mål med nära maxpuls (190) för att inom en minut vara nere på under 60 slag.  

• Eisa
    PerG skrev 2013-04-27 11:02:55 följande:
    Jag mår ju bra och har inga fysiska besvär och vet ju att pulsen är låg pga träning men kan ibland tycka det känns läskigt när jag väl lyssnar efter. Hade runt 50 för längesen som helt otränad och den har sjunkit i takt med att träningsresultaten blivit bättre...

En tråkig bieffekt är att jag inte får lämna blod längre. De drar en gräns vid 45.

Vad intressant att veta! Jag trodde inte det fanns en pulsgräns för att få lämna blod!
  • Eisa
    PerG skrev 2013-04-27 11:44:34 följande:
    Ja, återhämtningen säger ju mer om konditionen än vilopulsen. Det finns många med bra kondition som ändå har relativt hög vilopuls.
    Exakt. Tänker på en marathonlöpare jag känner. Hans vilopuls går aldrig under 60.
  • PerG

Hehe.. Kollade lite data ifrån mina hårdare pass och efter 60 sekunder brukar det gå från max (ca 185-190) till ca 130-140... Inte riktigt lika bra som Miguel... ;)

Anghammarad skrev 2013-04-27 11:23:23 följande:

Svar på tråden Vad har ni för vilopuls?