• Anonym (Sara)

Kan man känna när mn har ägglossning? Kan man bara bli gravid typ 1 dag under ägglosningen

Finns det nåt tecken man kan leta efter om man har äggossning?
    Kan man bara bli gravid under typ 1 dag, när ägget släpper eller vad de nu är? De här med att spermier kan leva ett tag i kroppen, hur påverks de? Kan man bli gravid av det?
    Måste man tajma in EXAKT rätt dag?
    Jag slutade med cerazette i vintras, kan de fördröja allt?

Isåfall är ju chansen att bli gravid skitliten, specieltt om man har oregelbunden mens.
    Min senaste mens kom typ 5 april, och den innan kom typ 10.

Finns de nå tecken på OM ägget skulle blivit befruktat då? Nu menar jag innan de här med att mensen försvinner m.m.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Kan man känna när mn har ägglossning? Kan man bara bli gravid typ 1 dag under ägglosningen
  • Anonym (liten lektion)

En del kvinnor känner när de har ägglossning, men de flesta känner det inte. De som känner det brukar säga att det är som ett litet "nyp".

Ägget kan bara befruktas under 12-24 timmar efter ägglossning, men spermier kan leva i äggledarna i upp till 5-6 dagar. Det innebär att du kan bli gravid om du har sex från cirka 6 dagar innan ägglossningen till samma dag som ägglossninge, dvs under cirka en veckas tid.

Man känner inte när ägget blir befruktat, första säkra tecknet på graviditet är att mensen uteblir (och man får plus på gravtest!). En del har en liten blödning när ägget fäster, men det är inget att räkna med. Många tycker också att de känner massa symtom innan mensen uteblir, men de vanligast symtomen är smma som PMS och många har samma symtom även när de inte är gravida...

Att du har slutat med p-piller ganska nyss kan påverkar din ägglossning, men den bör komma igång och vara regelbunden ganska snart. Hade du regelbunden mens innan du börjar med p-piller?
    När du räknar ut mens så räkna dagar mellan mensens första dag. Det blir inte samma datum varje månad eftersom olika månader har olika många dagar...

Om du vill bli gravid och säkert pricka in ägglossningen kan du köpa ägglossningstest på Apoteket eller på nätet!

• Anonym (liten lektion)

Kan tillägga att man kan också få fram på ett ungefär när man har ägglossning genom att undersöka sina flytningar (som blir mer genomskinliga och trådiga nära ägglossning) eller följa sin morgontemperatur (som går upp lite efter ägglossning), men detta är mindre exakt och temperatur ökar som sagt efter ägglossning och då är chansen ofta över...

• Anonym (Sara)

Jag har lite lite molande värk i magen, fast de kanske beror på nåt helt annat

• Anonym (Sara)
    Anonym (liten lektion) skrev 2013-04-23 11:15:55 följande:
    Kan tillägga att man kan också få fram på ett ungefär när man har ägglossning genom att undersöka sina flytningar (som blir mer genomskinliga och trådiga nära ägglossning) eller följa sin morgontemperatur (som går upp lite efter ägglossning), men detta är mindre exakt och temperatur ökar som sagt efter ägglossning och då är chansen ofta över...
    Men säg att jag hade sex igår, och idag ser jag att flytningarna är som genomskinliga och trådiga.
    Kan ägget bli befruktat då fast jag hade sex igår ?
  • Anonym (Elin)

Jag känner av det jättetydligt varje månad. Får al-flytningar, spänningar i mage och bröst samt ÖKAD lust så in i bomben. Min kropp vill liksom bara bli befruktad haha

Ägget lever i ca 24h (vad jag läst mig till), spermier kan leva flera dygn. Så om ägget har lossnat och ni har sex kan ägget och spermien mötas i livmodern eller uppe i äggledaren, vandra ner och få fäste. Det kan också vara så att ni HAR HAFT sex innan, spermierna lever kvar i livmodern och när ägget sedan vandrar ner så möts de, förenas och får fäste. Så det finns massor av varianter och exakt när ägget lossar osv kan man nog inte alltid veta. 

Jag har kört med äl-stickor för att få koll på exakt när under den här perioden då jag börjar få känningar, som ägglossningen sker. Vissa månader visar det plus en dag, vissa månader visar det plus även dagen efter. Men skulle jag vilja bli gravid så skulle jag nog se till att ha sex i af varannan dag från kanske dag 2-3 före beräknad äl till 2-3 dagar efter.    

• Anonym (liten lektion)
    Anonym (Sara) skrev 2013-04-23 11:44:05 följande:
    Men säg att jag hade sex igår, och idag ser jag att flytningarna är som genomskinliga och trådiga.
    Kan ägget bli befruktat då fast jag hade sex igår ?
    Sekretmetoden är inte så väldigt exakt, men visst, det låter ju som en bra chans.
  • Anonym (S)

p-piller kan ställa till en hel del. för mig tog det nästan två år att bli gravid och jag fick inte tillbaka ägglossningen förrän efter nästan ett år.

har du regelbundna menscykler på runt 30 dagar? i så fall kan du räkna med att ägglossningen infaller ca 14 dagar före mensen. det bästa är att försöka ha sex varannan dag. eftersom spermierna lever upp till några dagar inuti dig så finns de redan på plats när ägget är klart. själva ägglossningen sker endast under en dag, men man måste inte ha samlag just den dagen eftersom spermierna som sagt kan leva kvar upp till 6 dagar i kvinnan.

tecken på ägglossning är molvärk (men detta kan man ha lite när som helst i cykeln) och genomskinliga, äggviteliknande flytningar.

köp ägglossningstester så vet du exakt när du är som mest fertil!     

• Fridayyy

Jag känner exakt under 4 timmar när jag har ägglossning. Men har man sex varannan dag under nån vecka så borde man ju inte missa nån chans.

• trololilol

Jag undrar en liten sak. Killen och jag hade "det" och han råkade komma i mig.

Och 2a dagen efter det så började mina bröstvårtor göra ont utav fasen och ömmade som tusan. Så pass mycket att killen inte fick nudda dem. Dock varade det bara i 2 dagar.

Så tror ni att jag hade ägglossning där?. För jag tror det var dags för mig då men inte helt säkert. Om det så var fallet kan man ha stor chans att bli gravid?.

Är flera gånger jag har tyckt att jag skall ha blivit gravid men inte blivit det.

Så är rädd att jag inte kan bli med barnRynkar på näsan.

Svar på tråden Kan man känna när mn har ägglossning? Kan man bara bli gravid typ 1 dag under ägglosningen