• 0fia

Behöver att tips jag kan få! Hur jag skall få mitt barn att äta?

Hej!

Har en dotter på 9 mån som inte äter. Nu har hon inte gått upp i vikt på 2 mån men den troligaste orsaken är att jag inte får i henne mat. Hennes storasyster var lite likadan men inte riktigt så här illa.

Jag ammar fortfarande men jag har inte så mycket mjölk kvar och den jag har är inte så fet längre så den räcker inte på långa vägar. Dottern tar inte flaska och gillar inte välling och inte gröt. Ger henne ibland på spruta och kan då i bästa fall få i henne 5 ml. Ibland kan jag få i henne en hel burk med 6-månaders mat. Mat med bitar i funkar inte alls. Hon gillar inte fruktpureerna heller. Hon kan tycka att det är kul att plocka i sig mat själv men den mat hon får i sig räcker inte. Varje gång jag ger henne mat blandar jag i smör.

Vi skall kämpa på ett tag till för att se om det vänder innan vi kopplar in barnläkare och dietist (till 10-månaderskontollen med extra vägningar varje vecka).

Nu behöver jag hjälp med hur jag skall få i  henne mat. Vill förstås undvika att blanda i socker och så (har fått det tipset). Hjälp mig!

/Fia0 
  • Svar på tråden Behöver att tips jag kan få! Hur jag skall få mitt barn att äta?
  • skogsvitter

Mjölken blir inte mindre fet med tiden, varifrån har du fått detta?! Bröstmjölk räcker alldeles utmärkt om du faktiskt fortsätter att amma fritt. Problemet uppstår när du försöker hindra bebisen att amma och därigenom med tvång försöker få bebisen att äta fast föda.

Tycker inte ni ska kämpa på något över huvudtaget, utan respektera ditt barn och ditt barns behov. Det finns många som absolut inte är mogen för större mängder fast föda redan vid 9 mån.

Det jag istället tycker ni ska göra är att släppa allt detta helt och hållet, låt istället bebisen få äta själv när ni själva äter. Servera plockmat som är spännande, stavar i olika färger och konsistenser av tex gurka, paprika, morot, blomkål, potatis, kyckling, fisk, köttbullar och av olika sorters frukter! På så sätt får hon upp intresset, och får dessutom styra tillvänjningen själv vilket är att föredra, och det går också snabbast när det gäller barn som har lite svårare för bitar och fast föda generellt.

• skogsvitter
    Rani skrev 2013-04-23 11:31:03 följande:
    Min spontana tanke är, har du provat vanlig röd mjölk? Ur glas kanske? Jsg vet att man under normala omständigheter inte rekommendrrar att man ger mjölk till barn under året eftersom de dricker sig mätta. Men i ert fall kanske det är bra och bättre än inget. Min bvc-sköterska som jobbat många år på barnakuten sa att om barn vägrar fast föda så är det bästa man kan ge dem röd mjölk (om de inte är jättesmå eller accepterar ersättning). Så länge de dricker den så behöver man inte vara så oroad menade hon eftersom den innehåller de flesta viktiga näringsämnena och vätska. Naturligtvis som en nödlösning men en ganska bra sådan.
    Men.. hon ammar  ju!!!
  • skogsvitter

Inget av våra barn har börjat äta större mängder föda förrän vid 10-12 mån. Det är helt normalt och förväntat och helt enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Det är bara på smakisnivå fortfarande vid 9 mån för många. Därför är det för mycket begärt att hon ska äta mat fullt ut, och att du skriver att det inte "räcker" med det hon själv äter är helt felaktigt! Fortsätt amma på, och låt henne vänja sig vid mat i sin egen takt! Livsmedelsverket rekommenderar att man ammar som vanligt under den här tiden.

• 0fia

Skogsvitter - det som ju blivit ett problem är ju att hon inte går upp i vikt. Hade hon följt sin kurva hade jag inte varit det minsta orolig men hon har tappat två kurvor senaste två månaderna = inte ökat i vikt överhuvudet taget

• skogsvitter
    0fia skrev 2013-04-23 11:45:21 följande:
    Skogsvitter - det som ju blivit ett problem är ju att hon inte går upp i vikt. Hade hon följt sin kurva hade jag inte varit det minsta orolig men hon har tappat två kurvor senaste två månaderna = inte ökat i vikt överhuvudet taget
    Men har du dragit ner på amningen är det ju inte så konstigt, eftersom det måste få vara hennes huvudföda.

Om du har ammat som vanligt så måste man utreda bakomliggande orsaker. Allergier eller sjukdomar tex. Friska barn slutar inte växa bara för att de är lite senare med att äta fast föda, så länge de faktiskt fortsätter amma som vanligt, eftersom bröstmjölken trots allt är deras huvudföda. Inget annat. Tvärtom har man ju sett att värden av tex järn är högre hos barn som helammat längre (upp till 9 mån) än de som tidigt börjat äta mer annan mat. Med andra ord är det näringen i bröstmjölken som är absolut viktigast, och den minskar absolut inte bara för att bebisen blir äldre!
  • skogsvitter

Mjölkproteinallergi är vanligt hos spädbarn och kan resultera i den här typen av avvikelser i tillväxten. Samma gäller allergi mot tex potatisstärkelse eller gluten/spannmål. Å andra sidan måste man också se till hur längden har utvecklats, har den också stått still?

• Lingonbär

Hej TS här kommer mina tips. Gillar hon att plocka i sig mat själv så fortsätt på den banan. Laga energirika och lättuggade grejer till henne, som makaroner och pannkaka. Prova att servera gröt/joghurt/puréer i en skål så hon får äta själv. Häll upp dryck som hon tycker om i nappflaska och låt henne prova dricka det själv, då kanske hon vänjer sig vid flaskan. Testa majsvälling om ni inte redan gjort det. Mina barn har aldrig accepterat vanlig välling, men majs har gått bra. Hoppas det löser sig!

• Rani
    skogsvitter skrev 2013-04-23 11:31:56 följande:
    Men.. hon ammar  ju!!!

Som ts skrev så hade hon inte tillräckligt med mjölk för att flickan skulle gå upp i vikt?

Amning är ju liksom ingen magisk lösning på allt.
  • 0fia

Jag ammar henne fortfarande många gånger om dagen och på natten så jag har inte tagit bort amningen utan lagt till mat (försökt).

Skogsvitter - än så länge så ökar hon på längden men hon är ingen lång tjej. Mjölkproteinallergi tror jag inte på eftersom hon inte ar diarré.

Lingonbär - har du förslag på lämplig sked att använda? Är majsvälling godare än bröstmjölk? Hn dricker inte ens bröstmjölk på flaska....... 

• Lingonbär
    0fia skrev 2013-04-23 12:23:25 följande:
    Jag ammar henne fortfarande många gånger om dagen och på natten så jag har inte tagit bort amningen utan lagt till mat (försökt).

Skogsvitter - än så länge så ökar hon på längden men hon är ingen lång tjej. Mjölkproteinallergi tror jag inte på eftersom hon inte ar diarré.

Lingonbär - har du förslag på lämplig sked att använda? Är majsvälling godare än bröstmjölk? Hn dricker inte ens bröstmjölk på flaska....... 

Här hemma har de bara fått äta med vanliga teskedar, alltså inte de där barnskedarna i plast för jag tycker de är så breda så de är mekiga att få in i munnen. Vanliga teskedar är ofta lite mer långsmala. Jag vet inte om det är godare, det beror nog på vad man har för smak. Men mina har definitivt tyckt det är godare än havrevälling i alla fall. Funkar flaska inte alls kanske det går med pipmugg? Man kan ju ta bort den där sugplastgrejen på baksidan så att drickan rinner rakt ut, ifall det är själva sugandet som din dotter inte gillar. Så skyddar locket ändå lite ifall muggen åker i backen och den blir lättare för henne att manövrera själv.
Svar på tråden Behöver att tips jag kan få! Hur jag skall få mitt barn att äta?