• Anonym (Uvi?)

Tror jag har fått Urinvägsinfektion med blod i urinen

Ska bli uppringd av vårdcentralen i eftermiddag strax före 15. Det svider inte speciellt mycket då jag kissar utan det svider mest hela tiden vid urinröret/klitoris & det är blod med i urinen. Jag har ingen feber men är frusen, lite ont i magen som lätt mensvärk, lite illamående. Jag har ätit en enkelkur pergotime också dag 5-9 i cykeln & är på dag 11 idag. Är det någon fara att vänta på att bli uppringd? Det finns ingen akut på vårdcentralen utan då måste jag åka 4 mil enkelresa, kan inte ringa något annat nr än det som är kopplat till automatiska telefonsvararen där man knappar in personnr & telenr för att bli uppringd.... Jag har druckit ett stort glas vatten med äppelcidervinäger i & har inte behövt kissa lika tätt inpå efter det, kan kanske vara inbillning också för det var inte så länge sedan jag drack det. Det tar väl en tag innan det man dricker kommer igenom kroppen?

• Svar på tråden Tror jag har fått Urinvägsinfektion med blod i urinen
  • Anonym (hej)

Tror inte det är nån fara att du väntar till em på att bli uppringd. Troligen får du en tid rätt snabbt och du kommer säkert få antibiotika utskrivet. Det du kan göra är att dricka mycket så det sköljs igenom. Jag brukat häva i mig vatten och det lindrar.

• Anonym (Uvi?)

Okej, tycker det är otäckt med blod i urinen eftersom det inte är mens :-/, är det pga sköra slemhinnor man blöder eller varför blod vid uvi, någon som vet? Ska fortsätta dricka vatten i väntan på att bli uppringd.....är det bara att lämna kissprov eller blir det gynundersökning också?

• Anonym (hej)
    Anonym (Uvi?) skrev 2013-04-23 12:25:22 följande:
    Okej, tycker det är otäckt med blod i urinen eftersom det inte är mens :-/, är det pga sköra slemhinnor man blöder eller varför blod vid uvi, någon som vet? Ska fortsätta dricka vatten i väntan på att bli uppringd.....är det bara att lämna kissprov eller blir det gynundersökning också?

Jag vet inte riktigt varför man blöder vid uvi men det är ju en infektion och det är ju bakterier....... du får lämna urinprov och då ser de direkt att det är uvi. Gynundetsökning kan jag inte tänka mig behövs.
  • Anonym (ssk)

Vänta med att dricka en massa tills du tagit urinprovet på vårdcentralen. När du fått lämna urinprov och eventuellt fått antibiotika så kan du dricka tranbärsdricka som är bra mot urinvägsinfektion.

• Lovisa09

Det är ganska vanligt att man får blod i urinen vid UVI. Mikroskopiskt lite eller synligt för ögat. Kan nog vara så att slemhinnan är så irriterad av bakterierna att den blöder och ibland lite mer så det blir synligt för ögat.

• Anonym (Uvi?)
    Anonym (ssk) skrev 2013-04-23 13:32:38 följande:
    Vänta med att dricka en massa tills du tagit urinprovet på vårdcentralen. När du fått lämna urinprov och eventuellt fått antibiotika så kan du dricka tranbärsdricka som är bra mot urinvägsinfektion.

Har redan druckit vatten & äppelcidervinäger, har inget mer blod i urinen & kissar inte lika ofta men det svider fortfarande utanpå vid urinröret & känns svullet.
  • sofiashem

Blod i urinen vid UVI är normalt ej farligt. Ibland har jag så illa att det ser ut som rent blod. Dock ska du självklart prata med sjukvården och rådfråga dom - det är dom som är experter! 

• Anonym (Uvi?)

Jodå ska prata med VC före 15 då de ringer upp. Har iaf inget mer synligt blod i urinet iaf

• Anonym (Uvi?)

Har pratat med VC som sa att jag behöver inte komma in för ett urinprov om jag inte får jätteont, feber osv. Jag har gjort helt rätt som druckit vatten+vinäger & skulle fortsätta med det . Tack alla ni som har svarat

• mucklas

Jag är också noga med att ta bort all socker ur kosten om jag får uvi, det brukar göra att det går över snabbare.

Krya på dig!

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Uvi?) skrev 2013-04-23 14:38:42 följande:
    Har pratat med VC som sa att jag behöver inte komma in för ett urinprov om jag inte får jätteont, feber osv. Jag har gjort helt rätt som druckit vatten+vinäger & skulle fortsätta med det . Tack alla ni som har svarat
    Vad konstigt att du inte fått komma och lämna ett urinprov. Hos oss här får man alltid lämna ett prov för att se, för uvi kan vara lite lurigt utan att ge många symptom, men ska behandlas ändå så inte bakterierna tar sig längre upp.
  • Anonym (Uvi?)
    Anonym (ssk) skrev 2013-04-23 14:45:26 följande:
    Vad konstigt att du inte fått komma och lämna ett urinprov. Hos oss här får man alltid lämna ett prov för att se, för uvi kan vara lite lurigt utan att ge många symptom, men ska behandlas ändå så inte bakterierna tar sig längre upp.

Till mig sa hon att man har slutat behandla uvi utan rekommenderar självvård för att slippa antibiotika vilket tydligen bara hade förkortat förloppet med 2-3dgr. Nåja vinägern verkar göra susen iaf mår bättre & har inte behövt gå på toa på flera timmar
  • Anonym (DD)

Tja fast har man blod i urinen bör man ändå få komma in och kolla så det inte gått upp i njurarna då det faktiskt kan bli allvarligt. Dåligt av dom!

• Anonym (Uvi?)

Har heller inte sett några spår av blod heller efter lunch, urinen är inte lika grumlig heller

• Anonym (hej)
    Anonym (Uvi?) skrev 2013-04-23 15:04:39 följande:
    Har heller inte sett några spår av blod heller efter lunch, urinen är inte lika grumlig heller

Då går det ju åt rätt håll. Fortsätt dricka mycket så är nog det över snart.
  • Anonym (hej)
    Anonym (DD) skrev 2013-04-23 14:56:09 följande:
    Tja fast har man blod i urinen bör man ändå få komma in och kolla så det inte gått upp i njurarna då det faktiskt kan bli allvarligt. Dåligt av dom!

Fast då får man feber och ont vilket ts inte har.
  • nelia85

Tranbärsjuice som man köper i hälsokostaffärer är jättebra vid uvi.

• Anonym (Uvi?)
    Anonym (hej) skrev 2013-04-23 15:52:54 följande:

Då går det ju åt rätt håll. Fortsätt dricka mycket så är nog det över snart.
    Hur mkt vinäger kna jag dricka per dag, någon som vet? Hon på VC sa att jag skulle fortsätta med det + vatten, men sa ingen mängd.
Svar på tråden Tror jag har fått Urinvägsinfektion med blod i urinen