• Anonym (e)

Blanda dagar?

Hej!

Försöker förstå mig på denna djungel av regler och vad som lönar sig bäst när det gäller föräldrarpenning och har därför ett par frågor som jag hoppas jag kan få svar på.

1. Kan jag blanda sgi-dagar med lägstnivå-dagar fram tills barnet fyllt 1 år eller gäller det bara efter att barnet fyllt 1 år? Vad är mest lönsamt för mig gällande både vad jag får ut i pengar och hur dagarna inte bara försvinner så jag kan ta ut dagar senare när barnet är lite större? 

2. Beräknad förlossning är 19/6, när skall jag ansöka senast om föräldrarpenning för att få ut pengar i slutet av juni? Skall få graviditetspenning från den 27/5 till tom 10 dagar innan beräknad förlossning, betalas det ut i maj eller juni?

3. Min sambo har rätt till 10 dagar föräldrarpenning efter barnets födelse, är det från när barnet är beräknat eller från födelsedatum? När skall han ansöka om dessa 10 dagar senast?

Hoppas på svar :)

• Svar på tråden Blanda dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja man kan blanda sjukpenningnivå- och lägstanivådagar under barnets första levnadsår, efter att man tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå. För att inte sitta med alla lägstanivådagar kvar i slutet kan man börja blanda in dem (efter 180 dagar är uttaget på sjukpenningnivå) en eller flera dagar i veckan för att på så vis få sjukpenningdagarna att räcka längre.

Du behöver skicka in ansökan om föräldrapenning minst 30 dagar innan din första utbetalning då vårt serviceåtagande är att handlägga ärendet inom 30 dagar.

Utbetalningsperiod för både graviditetspenning och föräldrapenning är alltid den 21 i månaden till 20 månaden efter. Det innebär att din första utbetalning kommer att ske mellan den 25-27 juni för de dagar du sökt i perioden 21 maj-20 juni.

Din sambo kan anmäla och ansöka om tillfällig föräldrapenning i samband med barns födsel/adoption först när barnet kommer i och med att man i förväg inte vet exakt när barnet kommer och hur dagarna då ska tas ut. Man har 60 dagar från och med barnets födsel på sig att ta ut dessa 10 dagar.

Läs mer om föräldrapenning här:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

Läs mer om 10 dagar i samband med barns födsel här:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/tillfallig_foraldrapenning_vid_barns_fodelse_eller_adoption

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (e)

Tack för svar! Har en kompletterande fråga som jag inte hittar svar på. Hur många sgi-dagar har man och hur många lägsta nivå dagar? Har varit inne på er hemsida via min e-leg och kunnat se hur länge mina sgi-dagar respektive lägsta nivå dagar räcker beroende på hur många dagar jag tar ut i veckan. Kan jag kombinera dessa dagar tillsammans och att de då räcker längre? 

• Försäkringskassan

Hej!

Vid gemensam vårdnad om ett barn har man 240 dagar var i föräldrapenning. Vem av föräldrarna som tar lägstanivådagarna är upp till er att bestämma.
    Det finns sammanlagt 390 dagar med sjukpenningnivå och 90 dagar med lägstanivå.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden Blanda dagar?