• xslampbob

HJÄLP! Min katt är spårlöst försvunnen..

Hej på er! Nu är det så att min katt som är ca 1 år verkar vara försvunnen. Jag var inte hemma igår men min mamma sa att hon lekte runt och sen helt plötsligt så blev det tyst (inget hon la märke till förens imorse). När hon sedan skulle lägga sig var katten fortfarande borta och imorse också. Hon brukar alltid stå utanför dörren när man vaknar och vilja kela lite men helt tyst var det. Inte hade hon gått på lådan heller.. Man börjar ju bli orolig. Idag när jag kom hem (runt 3 tiden) så var det tyst i lägenheten och ingen katt syntes till. Lådan var fortfarande tom och hennes mat var helt orörd. Vet inte vad jag ska göra. Vi bor på fjärde våningen (längst upp) i en 4a och vet inte om hon kanske ramlat ut från något fönster.. Måste även tillägga att hon är inne på sin andra löpning (började igår). Är så orolig.. Snälla, vet någon vad jag ska göra? Hon är en innekatt och har aldrig varit ute i detta område (fick henne ca 2 månader sedan) och är väldigt liten! 

• Svar på tråden HJÄLP! Min katt är spårlöst försvunnen..
  • DandelionDust

Hon är inte instängd någonstans i lägenheten? Ett rum, något skåp?
    Om hon smitit ut, ta med dig lite mat och gå ut och leta. Jag vet inte hur det funkar om hon löper, men oftast brukar innekatter hålla sig nära hemmet om de lyckas smita ut. Kolla på ställen där hon kan ha krupit in och gömt sig.

• nemo1

Men ni vet väl om ni haft fönster öppna? Och varför i hela fridens namn har ni en okastrerad katt? Förlåt men ni verkar inte bry er om er katt så mycket då ni bara lugnt observerat tidigare att katten inte synts till.
    Ut och leta, redan igår helst!!! 

• Skopan

Men varför reagerade ingen tidigare att katten var borta ?

• IceJossan

Ut och leta nattetid om hon trillat ut! Nattetid och i gryningen, varenda dag! Ropa inte orat, det kan hon höra och bli skrämd av, utan locka som om inget vore konstigt. Ring omgående polisen, nu med en gång, och gör en anmälan om att hon försvunnit. Det är jätteviktigt.

Och leta självklart inne i ALLA skåp och gömslen som finns!

• xslampbob
    nemo1 skrev 2013-04-23 18:16:05 följande:
    Men ni vet väl om ni haft fönster öppna? Och varför i hela fridens namn har ni en okastrerad katt? Förlåt men ni verkar inte bry er om er katt så mycket då ni bara lugnt observerat tidigare att katten inte synts till.
    Ut och leta, redan igår helst!!! 
    Vi har bara haft köksfönster öppet, men väldigt lite så det finns ju en chans men det är väldigt högt.. Hon löpte för ca 2-3 veckor sedan för första gången och vi skulle kastrera henne men har inte haft tid och nu började hon löpa igen. 
  • xslampbob
    DandelionDust skrev 2013-04-23 18:14:26 följande:
    Hon är inte instängd någonstans i lägenheten? Ett rum, något skåp?
    Om hon smitit ut, ta med dig lite mat och gå ut och leta. Jag vet inte hur det funkar om hon löper, men oftast brukar innekatter hålla sig nära hemmet om de lyckas smita ut. Kolla på ställen där hon kan ha krupit in och gömt sig.
    Nej det tvekar jag på, har letar överallt! Hon gillar att gömma sig ibland som sagt men inte så länge. Hur mycket mat räcker? Och ska jag lägga det ute eller hur gör jag så att hon känner lukten? 
  • xslampbob
    Skopan skrev 2013-04-23 18:27:08 följande:
    Men varför reagerade ingen tidigare att katten var borta ?
    Hon brukar som sagt gömma sig så det är därför. OM hon har smitit är det under natten, och då sover ju vi. 
  • nemo1

Som kattägare ser man till att kattsäkra hemmet, och självklart har man inte fönster och dörrar öppna så att katten kan komma ut där. Katter kan inte bedöma höjden och ffa inte en katt som löper, den vill ut och leta hanar till varje pris.
    Katten kan ligga skadad där ute och du sitter och startar en tråd på fl isf att gå ut och leta? 

• xslampbob
    Mirali skrev 2013-04-23 18:41:24 följande:
    Men jösses, Nu överdriver du så det ryker!

Min katt brukar springa bort då och då, fast han är kastrerad, det är inget konstigt. Skulle aldrig i livet få för mig att ringa polisen bara för att en liten katt springer bort.

Och att ha en okastrerad hona är väl inget fel? De kanske vill ha ungar på henne så småningom, hon är ju bara ett år. ALLA katter kan ju inte kastreras, då skulle vi snart inte ha några
    Ja precis, håller med dig! Men hur har katten hittat tillbaka när den sprungit bort? Bor ni i hus eller första våning i lägenhet? Hoppas hon kommer hem snart!!
  • Skopan

Nu bor ju TS på våning 4 så sprungit bort är väl inte troligt men den kan ju ha ramlat ut o ligger skadad nån stans , eller nån har tagit in henne

• xslampbob

Gick ut för en stund sedan och såg två lysande ögon i busken precis utanför porten. Så lättad! Hon är oskadd och förhoppningsvis har hon inte hunnit para sig. Tack för alla svar!

• IceJossan
    Mirali skrev 2013-04-23 18:41:24 följande:
    Men jösses, Nu överdriver du så det ryker! Min katt brukar springa bort då och då, fast han är kastrerad, det är inget konstigt. Skulle aldrig i livet få för mig att ringa polisen bara för att en liten katt springer bort. Och att ha en okastrerad hona är väl inget fel? De kanske vill ha ungar på henne så småningom, hon är ju bara ett år. ALLA katter kan ju inte kastreras, då skulle vi snart inte ha några

Jag kan tala om för dig att om någon hittar katten, ringer polisen och anmäler den upphittad och säger sig kunna ha kvar den om ingen ägare hittas inom 10 dagar (lite längre inom vissa kommuner) så tillfaller katten enligt svensk lag till upphittarens ägo, och då har förra ägaren ingen laglig rätt att kräva tillbaka sin katt även om denne står och tittar på katten och ser att det är rätt. Jag jobbar på ett katthem och vi får in MASSOR av katter som måste ha ett hem nånstans för de är så trygga och sociala katter, men vi hittar ingen trots polisanmälan, lappar och annonser. För att kattägaren inte anmält sin katt saknad eller annonserat eller ens tittat på annonser under tillräckligt lång tid. Om ägarna anmält sina katter saknade så skulle tusentals katter få komma hem till sina ägare igen! Så jo, man bör ringa polisen! Det är en saknadanmälan man gör, ingen brottsanmälan. Det är bara ett simpelt samtal.
  • Regnig måndag
    IceJossan skrev 2013-04-23 19:28:29 följande:

Jag kan tala om för dig att om någon hittar katten, ringer polisen och anmäler den upphittad och säger sig kunna ha kvar den om ingen ägare hittas inom 10 dagar (lite längre inom vissa kommuner) så tillfaller katten enligt svensk lag till upphittarens ägo, och då har förra ägaren ingen laglig rätt att kräva tillbaka sin katt även om denne står och tittar på katten och ser att det är rätt. Jag jobbar på ett katthem och vi får in MASSOR av katter som måste ha ett hem nånstans för de är så trygga och sociala katter, men vi hittar ingen trots polisanmälan, lappar och annonser. För att kattägaren inte anmält sin katt saknad eller annonserat eller ens tittat på annonser under tillräckligt lång tid. Om ägarna anmält sina katter saknade så skulle tusentals katter få komma hem till sina ägare igen! Så jo, man bör ringa polisen! Det är en saknadanmälan man gör, ingen brottsanmälan. Det är bara ett simpelt samtal.
    Är det så kort tid som 10 dagar? Jag trodde att det var mycket längre tid man hade på sig att hitta sitt borttappade djur. 
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • nemo1
    xslampbob skrev 2013-04-23 19:11:55 följande:
    Gick ut för en stund sedan och såg två lysande ögon i busken precis utanför porten. Så lättad! Hon är oskadd och förhoppningsvis har hon inte hunnit para sig. Tack för alla svar!
    Se nu till att ringa imorgon och boka tid för kastrering. Och ha bättre koll på din katt! Och självklart inga fönster öppna.
  • nemo1

Du går ut och letar kl åtta kvällen efter hon försvunnit, hur mycket bryr du dig om din katt egentligen?

• DandelionDust
    xslampbob skrev 2013-04-23 18:41:45 följande:
    Nej det tvekar jag på, har letar överallt! Hon gillar att gömma sig ibland som sagt men inte så länge. Hur mycket mat räcker? Och ska jag lägga det ute eller hur gör jag så att hon känner lukten? 
    Inte lägga ut maten utan ha med en liten burk och skramla med. Men jag såg att du hittat henne nu, vad skönt Men tänk på det om det skulle hända igen, att de inte springer långt om de inte är vana vid att vara ute.
  • xslampbob
    nemo1 skrev 2013-04-23 19:48:06 följande:
    Du går ut och letar kl åtta kvällen efter hon försvunnit, hur mycket bryr du dig om din katt egentligen?
    Vad är ditt problem egentligen? Ska du bedöma mig och hur mycket jag bryr mig om min katt? Du kommenterar nästan varenda tråd som har med katter och göra på ett otroligt fult och negativ sätt. Sköt ditt så sköter jag mitt. Jag bad om hjälp, inte negativa kommentarer. Herregud.. väx upp.
  • nemo1
    xslampbob skrev 2013-04-24 21:55:42 följande:
    Vad är ditt problem egentligen? Ska du bedöma mig och hur mycket jag bryr mig om min katt? Du kommenterar nästan varenda tråd som har med katter och göra på ett otroligt fult och negativ sätt. Sköt ditt så sköter jag mitt. Jag bad om hjälp, inte negativa kommentarer. Herregud.. väx upp.
    Undrar vem som ska växa upp här? Du väntar ett dygn med att leta upp din katt, och helt lugnt bara observerar att katten är borta, då kan man undra hur mycket uppmärksamhet och aktivering er katt får.....
Svar på tråden HJÄLP! Min katt är spårlöst försvunnen..