• Sannami

Råa morötter till hund, bra eller dåligt?

Ja, frågan är alltså om det rent utav är farligt att ge min hund en rå morot att gnaga på? Jag har aldrig hört att det ska vara farligt men hittade precis den här sidan sheltie.ifokus.se/articles/4d714a23b9cb46222105edcc-vad-ar-giftigt-for-hunden Där står det att det i höga doser kan leda till diabetes, är det någon mer som har hört det och vad är i så fall för höga doser?

• Svar på tråden Råa morötter till hund, bra eller dåligt?
  • Braindead

Morötter i vettig mängd, dvs nån om dagen eller så, är inte farligt alls. Det är jättebra bukfylla och går bara rätt igenom hunden. Finrivna tas dock upp av hunden. 

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • hundpuss

Morötter i stora mängder kan väl leda till för höga halter socker , har jag hört. Har dock aldrig sett några vetenskapliga bevis på teorin så jag tar det med en nypa salt.

Min hund får ofta rivna morötter i sin mat. Ser inga problem med det heller ,tvärtom. 

• Tjolinti

Jag ger också morötter till min som belöning och bukfylla. Han är inte kass av det, de åker rakt igenom verkar det som.

• Coccolina

Hehe min gamla hund plockade själv morötterna i trädgårdslandet:-P Det var ganska så roligt:-P Han tog tag i blasten och drog sakta upp morötterna nabbade sedan av blasten och tog moroten och vandrade stolt iväg med den... Sen en stund senare när han trodde att ingen såg var han där och tog en till:-P Skrutten älskade morötter:-P

Aldrig hört att det skulle vara dåligt för hundar... men ju mer jag läser på nätet desto mer märker jag inte är nyttigt för hundar...Tiderna förändras... 

När vi hade hund var rekommendationen att hunden skulle ha en klyfta vitlök om dagen för att hålla fästingar borta då det var hälsosammare än de där halsbanden osv som säljs... Men nu har jag läst att det är farligt för hundar.... Och vanlig lök mer eller mindre dödlig... Min hund älskade lök:-S blev som tokig när man hackade lök om inte han fick smaka...   

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Akua

Jag har fått tipset att rivna morötter kan vara bra om hunden är väldigt gasig eller har diarre.

Svar på tråden Råa morötter till hund, bra eller dåligt?