• londonkarin

Valborgsfirande - vad gör ni småbarnsföräldrar?

Jag skulle behova nagra tips pa vad man egentligen "ska" gora pa Valborg? Vi bor utomlands men ska traffa nagra andra svenskar men vi kan inte komma pa vad man egentligen gör. Tips pa mat, dryck, lekar/sånger osv mottages garna!

• Svar på tråden Valborgsfirande - vad gör ni småbarnsföräldrar?
  • Havsluft

Innan vi hade barn firade vi Valborg genom att titta på Cortègen (bor i Göteborg) och sedan gå ut och äta en god middag och kanske t.o.m. festa lite.  Sedan barnen kom har vi nog inte firat Valborg alls faktiskt. Men det handlar väl om att hälsa våren välkommen. Egen valborgsmässoeld kan ju vara lite svårt att fixa, kanske. Men en härlig, vårig middag är väl bra att fira med!

• La Lola

Stannar hemma i värmen.
    Brukar vara skitkallt här! Dessutom är jag skotträdd o här envisas de med att skjuta raketer på sista april.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tow2Mater

Hoppa runt en lovkladd stång och sjunga "små grodorna" inbillar jag mig? Helst iklädd färggranna kjolar med nån konstig hatt på huvet som kan symbolisera folkdräkt? Potatis och inlagd sill äts ju forstås, om du kan hitta det, kolla IKEA.

• Tow2Mater

Eller var det midsommar? spela roll - två flugor i en smäll, så kan ni ju gora nåt roligare då. ;)

• GretaJohanna

Vi är själva, familjen. Vi brukar premiärgrilla till middag, ta en promenad till majbrasan och kika en stund. Inte så mycket mer.

Det vanligaste Valborgsfirandet här är just det. Man grillar, kikar på majbrasan, skjuter lite raketer och lyssnar på en kör som sjunger. Oftast samlas det många barnfamiljer runt majbrasan och tänder småbrasor där dom då grillar korv. Ibland är det lite lotterier, fiskedamm osv vid majbrasan.

Utöver det är jag inte medveten om det ska finnas någon speciell valborgsmat eller lekar/aktiviteter. Det är väl mer midsommar, då det är dans runt stången med smågrodorna och sill och sådant på bordet.

• hannis

Vi gör inget speciellt. Valborg var skoj när jag var tonåring. Då tittade vi på cortegen och drack oss fulla.

Nu när jag är vuxen är sista april en helt vanlig dag och vi kommer lägga oss vid 22 som vanligt eftersom barnen vaknar tidigt. Dessutom skall jag iväg och tävla 1 maj och vill vara pigg då.

• En blå giraff

Vi ska grilla med en annan barnfamilj och sedan går vi och tittar på en brasa i närheten. Man kan köpa kaffe och korv där och så kan man titta på fyrverkerier. Det är mysigt =)

• Natulcien

Just på Valborg finns nog inte någon speciell mat eller lekar (inte mig veterligen, i alla fall).

Det handlar ju mest om att fira in våren genom att titta på en majbrasa och kanske skjuta några raketer.

Jag och min sambo har inte firat Valborg på flera år, faktiskt. Känns inte så viktigt. Men i år har vi faktiskt funderat på att kanske se en brasa, i alla fall. Kanske äta något gott...grilla om det är väder...

Ska man fira Big Time så lär det ju vara Uppsala man ska bege sig till...

• Dixie

Vi har bjudit hit 2 andra familjer, ska grilla korv och umgås - tror vi skippar majbålet - det brular vara när det är läggdags för barnen!

• londonkarin

Tack alla! Låter som grillning är en favorit :) Blir nog korv grillning over eld (pa svenskt vis..) iaf. Vill att mina barn ska fa en gora saker som vi gjorde nar vi var sma....Trots att engelsmännen tycker vi är konstiga! Min Engelske man har blivit van under åren:) Finns så manga mysigare traditioner i Sverige an har! Ha en trevlig Valborg.

Svar på tråden Valborgsfirande - vad gör ni småbarnsföräldrar?