• Anonym (lungorna?)

lungorna? :(

Hej!
    Jag undrar över en sak. Jag har dom senaste dagarna haft lite som "tungt att andas", och när jag andas djupt ut så låter det precis i slutet vid utandningen.. Ibland hugger/sticker det till i bröstkorgen både på höger och vänster sida, och ibland gör det ont under revbenet och gör mer ont om jag trycker på stället. Har haft magkatarrs problem nu för att jag går på pencillin, har sura uppstötningar och så. Kan det göra så att det låter så vid andning, eller kan det vara lungorna?
    Har också känts torrt vid struphuvudet, klumpkänsla och ibland retar det i halsen och känns som jag måste hosta, och det gör typ "ont" i halsen ibland..
    Lider som ni vet av ångest, plus är hypokondriker så inbillar mig saker och är jätte orolig.. T.ex lungemboli, lungcancer, olika sjukdomar, cancer i svalg/hals.. Ja, alla möjliga livshotande sjukdomar så jag förbereder mig alltid på det värsta och det är skitjobbigt :(

• Svar på tråden lungorna? :(
  • Anonym (y)

Efter som det är på båda sidor skulle jag vara mindre orolig. Det är sällsynt att nått allvarligt drabbar båda lungor eller njurar som kan ge den smärtan. Lägg dig ner i minst 20 min och slappna av. Ta upp ett tidtagarur och sätt på. Blunda (tjuvkika inte på tiden) räkna dina andetag. Ett andetag är när du andas in och sen ut. När du kommit till 25 andetag kolla vad tidtagaruret säger. Har det tagit mer än 1 min så andas du bra. Ta din puls sedan (i vila) är den under 100 per minut så är det en bra puls. Halsbränna kan frätande och ge astmatiska symtom samt en klumpkänsla i halsen. Som om man har en hårboll där eller spaggetti. Man kan känna sig torr i halsen av det. Om du är orolig kan du ringa sjukvårdsrådgivningen eller din vårdcentral. Varför äter du antibiotika?

• Anonym (lungorna?)
    Anonym (y) skrev 2013-04-23 22:32:30 följande:
    Efter som det är på båda sidor skulle jag vara mindre orolig. Det är sällsynt att nått allvarligt drabbar båda lungor eller njurar som kan ge den smärtan. Lägg dig ner i minst 20 min och slappna av. Ta upp ett tidtagarur och sätt på. Blunda (tjuvkika inte på tiden) räkna dina andetag. Ett andetag är när du andas in och sen ut. När du kommit till 25 andetag kolla vad tidtagaruret säger. Har det tagit mer än 1 min så andas du bra. Ta din puls sedan (i vila) är den under 100 per minut så är det en bra puls. Halsbränna kan frätande och ge astmatiska symtom samt en klumpkänsla i halsen. Som om man har en hårboll där eller spaggetti. Man kan känna sig torr i halsen av det. Om du är orolig kan du ringa sjukvårdsrådgivningen eller din vårdcentral. Varför äter du antibiotika?
    Okej.
    efter 25 andetag så hade det gått 1 min och 13 sek.
    och 72 var pulsen på 1 min. Är det bra?
    Okej, är ju hypokondriker så jag oroar mig 1000 gånger värre.. Och visste inte att halsbränna kan ge sådana problem.
    Jag äter antibiotika för att jag har en infekterad tand. Så ska ta 2 tabletter 3 gånger dagligen.
  • Anonym (y)
    Anonym (lungorna?) skrev 2013-04-23 22:44:08 följande:
    Okej. efter 25 andetag så hade det gått 1 min och 13 sek. och 72 var pulsen på 1 min. Är det bra? Okej, är ju hypokondriker så jag oroar mig 1000 gånger värre.. Och visste inte att halsbränna kan ge sådana problem. Jag äter antibiotika för att jag har en infekterad tand. Så ska ta 2 tabletter 3 gånger dagligen.

Anonym (lungorna?) skrev 2013-04-23 22:44:08 följande:
    Okej. efter 25 andetag så hade det gått 1 min och 13 sek. och 72 var pulsen på 1 min. Är det bra? Okej, är ju hypokondriker så jag oroar mig 1000 gånger värre.. Och visste inte att halsbränna kan ge sådana problem. Jag äter antibiotika för att jag har en infekterad tand. Så ska ta 2 tabletter 3 gånger dagligen.

72 i puls är bra:) Du andas aningen snabbt men du andas förmodligen lite ytligt vilket många "stressade" gör. Räkna om när du tar djupare andetag så får du nog längre tid innan du är på 25. Halsbränna och sura uppstötningar är ju magvätskan som kommer upp. Den är frätande och fräter på din slemhinna. Detta kan leda till de besvär du beskrev. Att det hugger till kan vara tarmen som är känslig, beroende på vart det hugger till. När du får byggandet testa att doppa en hand i taget em stund för att se om det släpper. Om dina besvär inte försvinner testa novalucol och proviva. Det brukar lindra Halsbränna. Om du är orolig och dina besvär inte försvinner med novalucol och proviva tycker jag du ska många till doktorn så du får höra vad du kan göra åt saken. Är du frisk för övrigt?
  • Anonym (lungorna?)
    Anonym (y) skrev 2013-04-23 22:55:42 följande:

72 i puls är bra:) Du andas aningen snabbt men du andas förmodligen lite ytligt vilket många "stressade" gör. Räkna om när du tar djupare andetag så får du nog längre tid innan du är på 25. Halsbränna och sura uppstötningar är ju magvätskan som kommer upp. Den är frätande och fräter på din slemhinna. Detta kan leda till de besvär du beskrev. Att det hugger till kan vara tarmen som är känslig, beroende på vart det hugger till. När du får byggandet testa att doppa en hand i taget em stund för att se om det släpper. Om dina besvär inte försvinner testa novalucol och proviva. Det brukar lindra Halsbränna. Om du är orolig och dina besvär inte försvinner med novalucol och proviva tycker jag du ska många till doktorn så du får höra vad du kan göra åt saken. Är du frisk för övrigt?
    Okej vad bra :)
    Ja, då fick jag en min och 45 sek. Blir ganska yr när jag tar djupa andetag.
    Okej, jag får prova det. Tar novalucol, och det brukar lindra för tillfället men det kommer ju igen när det slutat verka.
    Ja, enligt läkarna är jag frisk som en nötkärna förutom min svåra ångest.
    Har fått göra ekg, flera stycken. Ultraljud på hjärtat för att jag hade blåsljud på hjärtat när jag var gravid, men allting var bra enligt ultraljudet. Tagit "basproverna" bl.a: blodsocker, sköldkörtel, värden och så. Alla värden var bra förutom att jag hade/har brist på b12 så tar tabletter, b12, folsyra och järn. Vet inte om jag har det längre, har varit väldigt slarvig. Har fullt upp med bebisen så glömmer bort mig själv. Väntar på en läkare som ska ringa på fredag och prata om b12 bristen och ska förmodligen ta nya prover på det.
    Så enligt alla prover på allt annat är jag frisk. Vet ju inte vilka prover dom mer tagit men känner mig ändå inte frisk. Ångesten gör såklart mycket och ger många fysiska symtom, men har svårt att tro att det är ångesten.
  • Anonym (y)
    Anonym (lungorna?) skrev 2013-04-23 23:14:51 följande:
    Okej vad bra :)
    Ja, då fick jag en min och 45 sek. Blir ganska yr när jag tar djupa andetag.
    Okej, jag får prova det. Tar novalucol, och det brukar lindra för tillfället men det kommer ju igen när det slutat verka.
    Ja, enligt läkarna är jag frisk som en nötkärna förutom min svåra ångest.
    Har fått göra ekg, flera stycken. Ultraljud på hjärtat för att jag hade blåsljud på hjärtat när jag var gravid, men allting var bra enligt ultraljudet. Tagit "basproverna" bl.a: blodsocker, sköldkörtel, värden och så. Alla värden var bra förutom att jag hade/har brist på b12 så tar tabletter, b12, folsyra och järn. Vet inte om jag har det längre, har varit väldigt slarvig. Har fullt upp med bebisen så glömmer bort mig själv. Väntar på en läkare som ska ringa på fredag och prata om b12 bristen och ska förmodligen ta nya prover på det.
    Så enligt alla prover på allt annat är jag frisk. Vet ju inte vilka prover dom mer tagit men känner mig ändå inte frisk. Ångesten gör såklart mycket och ger många fysiska symtom, men har svårt att tro att det är ångesten.

Anledningen till att du blev yr när du tar djupa andetag är för du tar dem för ofta. Du är van med en snabb och ytlig andning och det är bättre att ta en lite långsammare och djupare.

Testa att ta novalucol så länge som du får enligt paketet. Du har förmodligen svår halsbränna och kan behöva få slut på det. Proviva är bra att ta ett glas var morgon och kväll för det ger en skyddande effekt.

När tog du dina ämnesomsättningsprover sist? Kan du ringa din vårdcentral och fråga vilka värden du hade på:
    TSH
    och
    T4 fritt.
    En del ligger på gränsen för att ha hypotyreos (låg ämnesomsättning) utan att få hjälp. Det kan ge psykiska besvär. Psykiatrin tar alltid detta prov på alla nya patienter sedan något år tillbaka för man har märkt kopplingen mellan dessa sjukdomar.

Jag är lite av en expert på stressrelaterade sjukdomar. Psykosomatiska symtom är vanligt, det innebär att man har kroppsliga symtom på psykisk ohälsa. Men jag skulle snarare säga så här: Man har en kroppslig sjukdom, så som allergi, hormonpåverkan eller inflammation som leder till att ens hormoner spårar ur. Då blir man stresskänslig och "tål" inte vad som sker i kroppen vid stressreaktioner (så som graviditet, trauma, vanlig stress, infektion) för vid en stressreaktion i kroppen producerar kroppen vissa stresshormoner i överlevnadsinstinkt, men har man en rubbning och är känslig för detta så får man kroppsliga symtom på stressen.

Freud var inne på detta om man läser mellan raderna. Hans patienter hade ofta kroppsliga symtom som svullna nässlemhinnor (inflammation) och värk samt psykiska symtom. En gång sa Freud att han tror att forskningen en dag kommer kunna förklara hans psykologiska teorier med kroppsliga sjukdomar.

Det är inte farligt att få kroppsliga symtom på psykiska besvär även om man har det för man i grund och botten har en kroppslig rubbning som gör att man inte "tål" stressen i kroppen. Det är obehagligt och det är jobbigt. Men det är inte farligt.

För att bli av med symtomen behöver man göra sig av med stressreaktionen i kroppen som får bägaren att rinna över. Detta gör man genom att gå tre stycken promenader på ca 7 till 15 minuter i LÅNGSAM takt varje dag. Man ska även meditera några gånger i veckan. När man går en långsam promenad så gör man sig av med överflödiga hormoner som skadar kroppen och när man mediterar så hindrar man nya att produceras. Det är viktigt att inte styrketräna för då producerar man nya hormoner.

Men jag är nyfiken på dina sköldkörtelprovsvar. Försök att ringa din vårdcentral redan idag och skriv ut dina provsvar här. TSH är högt när kroppen har en låg produktion på tyroxin (ett hormon man behöver). Och T4 fritt är lågt när man har en låg produktion. Men ibland man måste man jämföra dessa svar, för man kan inte enbart titta på ett av dem för att se om man har hypotyreos eller inte.                
  • Anonym (y)

Jag förstår att du har mycket med ditt barn och att du glömmer dig själv. Det är för du vill vara en bra mamma. Men du får inte glömma att din hälsa är lika viktig! Hur gammal är ditt barn? Hur mådde du under din grav? Har du ett bra stöd runt dig? Berätta gärna mer om dig själv, så du får prata av dig helt anonymt. Det är skönt att vädra ur sig ibland!

• Anonym (lungorna?)
    Anonym (y) skrev 2013-04-24 10:30:07 följande:
    Jag förstår att du har mycket med ditt barn och att du glömmer dig själv. Det är för du vill vara en bra mamma. Men du får inte glömma att din hälsa är lika viktig! Hur gammal är ditt barn? Hur mådde du under din grav? Har du ett bra stöd runt dig? Berätta gärna mer om dig själv, så du får prata av dig helt anonymt. Det är skönt att vädra ur sig ibland!
    Okej.
    Jag ska göra det där med promenaden!
    Min mamma har låg ämnesomsättning. Dom tog prov på henne men det visade "bra" hade dom sagt.
    Så hon fick ingen hjälp med det på ett tag. Men så började hon må ännu mer dåligt och som tur var fick hon träffa en jätte bra läkare som tog prov på hennes antikroppar, som då visade att hon hade (underproduktion?) tror jag det heter.
    Även min morfar och några till i min släkt har det.
    Dom har tagit prov på det när dom utredde min ångest men dom sa att dom var bra. Precis som dom sa till min mamma i flera år.
    Men sen har jag precis bytt vc, men kan jag ringa min gamla så dom berättar det? För min nya har inte fått min journal än och har inte tagit några prover.
  • Anonym (lungorna?)
    Anonym (y) skrev 2013-04-24 10:30:07 följande:
    Min son är 5 månader gammal :)
    Jag hade väldigt mycket panikattacker under min graviditet och mådde upp och ner. Det var under min graviditet dom upptäckte min brist på b12, som antagligen berodde av graviditeten för det är vanligt då har jag läst.
    Nja, det är väldigt mycket runt om mig nu. Min syster som är ett år äldre än jag (jag är 18) och hon är 19. Hon bor i malmö och har en son som är 3 månader äldre så vi har väldigt mycket genemsamt och vi har alltid varit bästa vänner och pratar av oss med varandra. Min pappa flyttade till norge (han kommer därifrån) förra vintern utan att säga något till oss barn med sin nya flickvän. Han har sagt förlåt och att han ångrar sig och vill flytta tillbaka men har ändå svårt att smälta det. Min mamma och min andra syster på 13 år och min lillebror på 5år bor 10 mil härifrån, men dom har jag telefon kontakt med ofta, mamma pratar jag också med allt om.
    Just nu lever jag i en vääldigt jobbig situation. Jag och min sambo och sonen flyttar på söndag. Just nu bor vi på ovanvåningen i ett hus som min sambos föräldrar hyr. Så vi hyr i andrahand av dom. Dom bor alltså på nedervåningen. Och det har varit hemskt att bo här rent ut sagt. Dom bestämmer, bråkar hela tiden och min sambo verkar lite rädd för dom, om han säger ifrån blir det ett himla liv. Samma dag vi kom hem från BB blev det världens bråk för att dom inte fick gå ut och gå med vår son.
    Ja, väldigt mycket såna smågrejer. Och kan säga att när jag flyttade in här, det var då mina panikattacker blev som värst.
    Men dock mår jag dåligt i övrigt, känns konstigt i hals, bröstkorg, huvud, ja överallt iprincip. Men mest i halsen. Men jag ska ringa till min vc och höra mig för om mina provsvar. Hoppas dom kan ge mig det om jag ringer till den gamla.
  • Anonym (lungorna?)

Tänkte skriva att jag ringde till min gamla vc och hon sa att jag hade tagit ett prov på sköldkörteln i augusti förra året som var på 1.0 och sen ett i januari detta året som var på 1.9.

• Anonym (y)
    Anonym (lungorna?) skrev 2013-04-24 11:23:11 följande:
    Okej.
    Jag ska göra det där med promenaden!
    Min mamma har låg ämnesomsättning. Dom tog prov på henne men det visade "bra" hade dom sagt.
    Så hon fick ingen hjälp med det på ett tag. Men så började hon må ännu mer dåligt och som tur var fick hon träffa en jätte bra läkare som tog prov på hennes antikroppar, som då visade att hon hade (underproduktion?) tror jag det heter.
    Även min morfar och några till i min släkt har det.
    Dom har tagit prov på det när dom utredde min ångest men dom sa att dom var bra. Precis som dom sa till min mamma i flera år.
    Men sen har jag precis bytt vc, men kan jag ringa min gamla så dom berättar det? För min nya har inte fått min journal än och har inte tagit några prover.
    Det är en ärftlig sjukdom så ofta är hela släkter drabbade:(
Svar på tråden lungorna? :(