Anonym (lungorna?) skrev 2013-04-23 23:14:51 följande:
Okej vad bra :)
Ja, då fick jag en min och 45 sek. Blir ganska yr när jag tar djupa andetag.
Okej, jag får prova det. Tar novalucol, och det brukar lindra för tillfället men det kommer ju igen när det slutat verka.
Ja, enligt läkarna är jag frisk som en nötkärna förutom min svåra ångest.
Har fått göra ekg, flera stycken. Ultraljud på hjärtat för att jag hade blåsljud på hjärtat när jag var gravid, men allting var bra enligt ultraljudet. Tagit "basproverna" bl.a: blodsocker, sköldkörtel, värden och så. Alla värden var bra förutom att jag hade/har brist på b12 så tar tabletter, b12, folsyra och järn. Vet inte om jag har det längre, har varit väldigt slarvig. Har fullt upp med bebisen så glömmer bort mig själv. Väntar på en läkare som ska ringa på fredag och prata om b12 bristen och ska förmodligen ta nya prover på det.
Så enligt alla prover på allt annat är jag frisk. Vet ju inte vilka prover dom mer tagit men känner mig ändå inte frisk. Ångesten gör såklart mycket och ger många fysiska symtom, men har svårt att tro att det är ångesten.
Anledningen till att du blev yr när du tar djupa andetag är för du tar dem för ofta. Du är van med en snabb och ytlig andning och det är bättre att ta en lite långsammare och djupare.
Testa att ta novalucol så länge som du får enligt paketet. Du har förmodligen svår halsbränna och kan behöva få slut på det. Proviva är bra att ta ett glas var morgon och kväll för det ger en skyddande effekt.
När tog du dina ämnesomsättningsprover sist? Kan du ringa din vårdcentral och fråga vilka värden du hade på:
TSH
och
T4 fritt.
En del ligger på gränsen för att ha hypotyreos (låg ämnesomsättning) utan att få hjälp. Det kan ge psykiska besvär. Psykiatrin tar alltid detta prov på alla nya patienter sedan något år tillbaka för man har märkt kopplingen mellan dessa sjukdomar.
Jag är lite av en expert på stressrelaterade sjukdomar. Psykosomatiska symtom är vanligt, det innebär att man har kroppsliga symtom på psykisk ohälsa. Men jag skulle snarare säga så här: Man har en kroppslig sjukdom, så som allergi, hormonpåverkan eller inflammation som leder till att ens hormoner spårar ur. Då blir man stresskänslig och "tål" inte vad som sker i kroppen vid stressreaktioner (så som graviditet, trauma, vanlig stress, infektion) för vid en stressreaktion i kroppen producerar kroppen vissa stresshormoner i överlevnadsinstinkt, men har man en rubbning och är känslig för detta så får man kroppsliga symtom på stressen.
Freud var inne på detta om man läser mellan raderna. Hans patienter hade ofta kroppsliga symtom som svullna nässlemhinnor (inflammation) och värk samt psykiska symtom. En gång sa Freud att han tror att forskningen en dag kommer kunna förklara hans psykologiska teorier med kroppsliga sjukdomar.
Det är inte farligt att få kroppsliga symtom på psykiska besvär även om man har det för man i grund och botten har en kroppslig rubbning som gör att man inte "tål" stressen i kroppen. Det är obehagligt och det är jobbigt. Men det är inte farligt.
För att bli av med symtomen behöver man göra sig av med stressreaktionen i kroppen som får bägaren att rinna över. Detta gör man genom att gå tre stycken promenader på ca 7 till 15 minuter i LÅNGSAM takt varje dag. Man ska även meditera några gånger i veckan. När man går en långsam promenad så gör man sig av med överflödiga hormoner som skadar kroppen och när man mediterar så hindrar man nya att produceras. Det är viktigt att inte styrketräna för då producerar man nya hormoner.
Men jag är nyfiken på dina sköldkörtelprovsvar. Försök att ringa din vårdcentral redan idag och skriv ut dina provsvar här. TSH är högt när kroppen har en låg produktion på tyroxin (ett hormon man behöver). Och T4 fritt är lågt när man har en låg produktion. Men ibland man måste man jämföra dessa svar, för man kan inte enbart titta på ett av dem för att se om man har hypotyreos eller inte.