• Anonym (Em)

Privatchaufför - hur mycket betala?

Jag lägger det här i känsliga rummet för att få vara anonym.

Jag har inget körkort och har precis flyttat till Malmö. Jag har en resväg (enligt eniro) 10,5 km från mitt hem till arbetsplatsen. Bussförbindelserna är urusla och 2 dagar i veckan börjar jag arbeta 06:45 på morgonen och trots att det inte är mer än 15 minuters bilfärd till jobbet så tar denna resa närmare två timmar med buss för mig.

Jag åker allt mer ofta taxi till jobbet och det blir mer och mer dyrt. En kompis sade att det vore billigare att anlita en privatchaufför eftersom det kostar så mycket för mig.

Vad hade du tyckt varit rimligt att ta betalt om du två ggr/vecka hade kört fram och tillbaka i egen bil 1,5 mil 2 ggr/vecka? Till saken hör att jag bor i centrala Malmö (om det spelar någon roll?)

Jag vet inte ens om det går att få tag i några "privatchaufförer" men om man kan få tag i någon som vill så kan det vara bra att veta hur mycket som är rimligt att betala.

• Svar på tråden Privatchaufför - hur mycket betala?
  • Anonym (a)

Hur kan 10.5 km bli 1.5 mil?

Ska du bara till jobbet och inte från?

• Chester Copperpot

Jag skulle nog cykla den sträckan. Det skulle ta en halvtimme, kanske högst fyrtio minuter. Om du räknar tiden det tar att gå från hemmet till busshållsplatsen, och från busshållsplatsen till jobbet, så landar du på en halvtimme ungefär. Och det skulle ge bra träning. Och så skull man vakna ordentligt. Malmö är ett bra ställe att cykla på, det finns få saker man inte når i stan på femton minuter med cykel.

• Anonym (a)

För att svara på fråga. Det blir 2.1 mil för att skjutsa dig till jobbet, om jag är din granne. Bor jag längre ifrån så tillkommer naturligtvis min egen resväg till din kostnad. För att göra dig den tjänsten skulle jag vilja ha minst 100 kronor per resa eftersom det försvinner egentid för mig och för att jag alltid behöver anpassa mitt liv efter dina arbetstider.

• Anonym (1)

Det tar ca 40  min att cykla enkel väg i lugnt tempo. Satsa på en cyclocross så kan du cykla på vintern. Kostar från 15k och uppåt. Det borde du kunna spara in rätt snabbt på all taxi.

• Anonym (!)

Om det är en vit chaufför ( inte hudfärg såklart utan skattemässigt sett) så skulle jag tro att det kommer att kosta minst 150-200 kr per resväg!

• Ms H

Är det bussbyten som ställer till det? I så fall kan det kanske vara en lösning att cykla till den andra busslinjen.

• Anonym (Lotten)

Ingen aning om vad det kan kosta, men finns det ingen annan som också börjar jobba tidigt på din arbetsplats som du kan åka med?

• jannej

Vad får du betala med taxi

• Anonym (körkort)

Hur mycket pengar lägger du på taxiresor m.m? kanske dags att börja fundera på att ta körkort?

• jannej
    Anonym (körkort) skrev 2013-04-24 16:10:39 följande:
    Hur mycket pengar lägger du på taxiresor m.m? kanske dags att börja fundera på att ta körkort?
    Parkeringsplats i Malmö innerstad kostar skjortan
  • Anonym (OM)

Jag skulle begära milersättning enligt skatteverkets schablon 18:50/mil 
    Därutöver skulle jag ta arvode 200kr/dag (ex skatt) resa t.o.r

3 mil x 18:50 =  55,50 + arvode 200kr. = 255,50 / dag

Det är sjukt billigt eftersom jag måste rätta mig efter dina arbetstider och ska åka till och från dina "upphämtnings och avsläppningsplatser två ggr eftersom jag inte sitter och väntar när du jobbar.... 

• Anonym (Em)

Eftersom jag inte arbetar i Malmö utan bara bor här så har jag bara några få kolleger som bor i Malmö och ingen av dessa har samma arbetstider som jag. Det är bara de två tidiga morgontiderna i veckan som ställer till det för mig. Hemresan och de andra dagarna är inga problem - men det tär på mig att gå upp så otroligt tidigt. Vissa dagar känns det som att jag bara arbetar för att sedan åka hem och stupa i säng innan det är dags att vakna igen.

För tillfället lägger jag omkring 500-600 kr/vecka för taxiresor två ggr/vecka till jobbet - trots att jag tar lågprisbolagen. Det känns som att det borde gå att komma undan lite billigare än så.

• Anonym (Hilma)

Håller med den i tråden som skrev: Cykla till busslinje två. Då kapar du ett byte och kanske även lite väntetid?

• Anonym (Hilma)

En annan reflektion: Taxi är väl en typ av privatchaufför? Fråga om du kan få något "avtalspris"; alltså att du två gånger per vecka åker med dem till ett fast - rabatterat - pris.

• Bolaget

På 10,5 km kommer du ju inte ens ut från Malmö så hur kan bussförbindelserna vara så dåliga att det tar två timmar att ta sig dit? Även om inte den vanliga bussen går så finns det säkert någon linje i närheten och som alternativ till att betala taxi så borde väl en promenad på 5-10 minuter inte vara så omöjligt.

Svar på tråden Privatchaufför - hur mycket betala?