• Mandelbiskvi

Egna tips för att sätta igång förlossning: nåt som funkar?

Har hört att vissa saker kan sätta igång/påskynda start av förlossning, men man vet ju inte om det är myter...

Vad jag hört kan dessa saker påverka:
    Stimulera bröstvårtor (frisätts oxytocin)
    Äta ananas
    Dricka hallonbladste eller te på kanel
    Promenader
    Åka på skumpiga vägar
    Träna vissa saker  tex cross trainer (?!)
    Curry
    Massera/Hitta akupunkturpunkt på lilltån (vet dock inga detaljer om detta...vet ni?)
    Mörk choklad

Även om det är myter vore det kul att höra om fler "tips".

Ricinolja har jag hört kan funka men jag fattade det som om det kan vara "farligt" eftersom det kan köra igång mage och förlossning starkt och att det inte är så lämpligt. Så jag skulle inte ta det...i alla fall.

Sedan har man ju hört om "färdknäppen"...

• Svar på tråden Egna tips för att sätta igång förlossning: nåt som funkar?
  • JessieSahlin

Storhandla på kvällen innan du går och lägger dig. Det gjorde jag och jag vakna av att vattnet gick på morgonen efter :p

• Mandelbiskvi

Ja haha, jag handlade på Ica Maxi igår och det kändes som värkar precis när jag var i affären...efter att jag varit hemma en stund gav de sig och allt var som vanligt igen.
    Men alltid bra att ha mat hemma när man sedan får fullt upp med bebis och två kids till. =)

JessieSahlin: Hade du gått över tiden eller var det en tidig förlossning?

• LiaLovLuc

Sex helst flera gånger på raken där mannen får utlösning, ligg kvar med sperman ett tag efteråt, underlättar om du också kommer då det kan få igång lite sammandragningar.
    Basilikate helst med lite ingefära i också ger onda sammandragningar.

Ut och gå, rör på dig...

Sex har funkat två ggr för mig varav det inte va meningen med andra barnet som kom 4v för tidigt och sen gjorde vi lika med tredje som kom 40+0  men kan ju ha varit en slump också.. 

• LiaLovLuc

Håller med LitenBlomma att vila ändå är det bästa. Låt bebisen komma när den kommer och vila medans du kan   Lättare sagt än gjort när man längtar efter liten och är trött på graviditeten..

• Zinnas

I Finland talar man om de tre S.en som är: seksi, siivous ja sauna. Alltså sex, städning och het bastu! :)

• LitenBlomma

Jag menade inte vara dryg...den kommer när den kommer-stilen. Utan jag har verkligen testat att göra och äta allt och när jag har gett upp och bara legat på soffan och tyckt synd om mig själv har de kommit.

• Mandelbiskvi

Ingen fara Liten Blomma, jag tyckte inte du var dryg. Jag har bara lite svårt att koppla av och vila i det fina vårvädret. Men har sovit som attans de andra månaderna, i slutet blev jag sjuk och kunde inte sova på natten så är det delvis nu också: Så det var ett bra tips.

Nu har jag läst på 100 ställen att hallonbladste kan hjälpa eller åtminstone kan ge en bättre förlossning med mindre blödningar. Så det ska jag ändå testa, kan inte vara farligt. Ananas kör jag men det är så skarp smak, så pallar inte en hel, huh. Men kanske lite mörk choklad, ananas och hallonbladste? Låter ju gott! Och ett parti chilinötter och curryrik mat. Champagne lockar också, hihi. Tyvärr inte upplagd för färdknäpp pga stenhård spänd mage (förvärkar?) och allmän utmattning.

Kul med era tips!

• LitenBlomma

När jag väntade nr4 var det en tjej som fått igång båda sina förlossningar med bruna bönor. Man blir ju iofs lite bubblig i kistan så en gnutta kan jag tro att det var därför. Frågan är bara hur trevligt det är att föda med dessa gaser

• Meickan

Gick över 18 dagar med första och 14 dagar med andra, jag har testat allt!!!! Inget funkade för mig. Det var när jag gav upp alla försök och var helt övertygad om att bäbis skulle dunsta bort och försvinna, och inte alls komma ut, som det satte igång... Båda gångerna! Jag tror att har man inte börjat öppnats lite så spelar det ingen roll vad man gör! Sen när man väl gjort det (börjat öppnas allts) så kan säkert hinnsvepning, färdknäpp och sånt skynda på't lite! :)

• Mandelbiskvi

Meickan, jo det beror säkert på om kroppen har börjat göra sig redo. Det tror jag också, absolut.

Men jag tycker det är lite kul att fördriva tiden med att spekulera, och är medveten om att det kan vara just myter.
    Ingen vet ju egentligen hur en spontan förlossning startar, på detaljnivå. Det är ju rätt märkligt att ingen kunnat klura ut det, tycker jag. Man vet ju så mycket om sjukdomar och om annat så det borde ju vara lätt, men inte.
    Spännande.

Och i mitt fall vet jag att jag är lite lite öppen (1,5 cm i fredags) men det är en bit kvar innan kroppen är redo. Absolut. Jag är mest en nyfiken typ som har lite kul medans jag ändå väntar och väntar.

• Carolina01

Jag plockade svamp i skogen å värkarna kom igång samma sekund som vi kom hem, på bf, så mitt tips är en jobbig skogsoromenad... :)

Svar på tråden Egna tips för att sätta igång förlossning: nåt som funkar?