• Anonym (Bippo)

Dos och effekt av lamotrigin?

Jag har fått diagnosen bipolär typ 2 i höstas och håller nu på att ställa in medicineringen. Jag är nu uppe på 300 mg lamotrigin och äter även 150 mg Voxra. Jag tycker inte att medicineringen riktigt funkar, känner mig fortfarande deppad emellanåt och har tankar om att inte vilja leva (även om jag aldrig skulle göra nåt). Detta har jag i stort sett varje vecka. 

Men jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av medicinen. Kanske ska det vara så här eller ska den ge mer effekt? Kanske borde höja dosen men min läkare tycker att jag har den sk "normaldosen" nu.

Ni som äter lamotrigin, vilken effekt får ni av medicinen? Hur ser det ut med depp perioderna? Vilken dos äter ni?

• Svar på tråden Dos och effekt av lamotrigin?
  • Anonym (Bippo)

Puffar upp

• Anonym (Bippo)

Ingen som har någon erfarenhet av detta?

• Anonym (bipo2)

150 mg har jag o känner bra effekt av den. Det är ju inte säkert att just Lamo är för dig, Seroquel är en annan medicin som kan fungera bra på dig. Har ni tänkt på den du och din läkare? Har inga depperioder och är mer jämn i humöret. 

• Anonym (hej)

jag är också bipolär 2 och är uppe på 200 mg lamictal. funkar inte alls hittills, jag är inne i en djup depression just nu. har precis bytt några av de andra medicinerna och det är meningen att jag ska äta 300 mg seroquel depot också men jag trivs inte med tröttheten dagen efter.

• Anonym (Bippo)

Tack för era svar! 

Har ännu inte diskuterat andra mediciner med min läkare men ska träffa honom i maj igen. Jag trivs med lamotrigin och skulle gärna vilja fortsätta med den då jag inte har några direkta biverkningar av den. Vet att andra äter en högre dos än 300 mg så kanske kan höja den, om inte det funkar får jag testa något annat. 

• Anonym (???)

Jag äter endast 100mg lamo/dag och dessutom citalopram som jag inte alls vill äta. Har bett om att testa höja lamon istället men min läkare insisterar på att jag ska äta citalopramet. Bara lamotriginet funkade inte för mig - åkte upp och ner (mest ner) och därför fick jag citalopram. Visst mår jag "bättre" men jag hatar citalopramet som tagit bort sexlusten och dessutom får mig att tappa ofantligt mycket hår.

Har haft Sertralin tidigare men det sattes ut när lamon sattes in. Borde det inte gå att antingen bara höja lamon eller hitta på något annat än citalopram? Har ni några erfarenheter? 

• Anonym (Bippo)
    Anonym (???) skrev 2013-04-25 08:19:07 följande:
    Jag äter endast 100mg lamo/dag och dessutom citalopram som jag inte alls vill äta. Har bett om att testa höja lamon istället men min läkare insisterar på att jag ska äta citalopramet. Bara lamotriginet funkade inte för mig - åkte upp och ner (mest ner) och därför fick jag citalopram. Visst mår jag "bättre" men jag hatar citalopramet som tagit bort sexlusten och dessutom får mig att tappa ofantligt mycket hår.

Har haft Sertralin tidigare men det sattes ut när lamon sattes in. Borde det inte gå att antingen bara höja lamon eller hitta på något annat än citalopram? Har ni några erfarenheter? 
    Vad trist att lamo inte funkar för dig heller. Tycker det är konstigt av läkaren att inte vilja höja dosen, du är ju på en väldigt låg dos. Har hört någonstans att "normaldosen" (om det nu finns någon sån) är på 200mg.

Jag åt förut sertralin men den gav mig absolut nolll sexlust och jag kände mig avtrubbad av den, som att jag befann mig i en bubbla hela tiden. Nu har jag fått Voxra utskrivet istället och har fått tillbaka min sexlust plus att jag inte har samma känsla av avtrubbhet. Du kanske ska be att få prova den.
  • Anonym (???)
    Anonym (Bippo) skrev 2013-04-29 08:21:11 följande:
    Vad trist att lamo inte funkar för dig heller. Tycker det är konstigt av läkaren att inte vilja höja dosen, du är ju på en väldigt låg dos. Har hört någonstans att "normaldosen" (om det nu finns någon sån) är på 200mg.

Jag åt förut sertralin men den gav mig absolut nolll sexlust och jag kände mig avtrubbad av den, som att jag befann mig i en bubbla hela tiden. Nu har jag fått Voxra utskrivet istället och har fått tillbaka min sexlust plus att jag inte har samma känsla av avtrubbhet. Du kanske ska be att få prova den.
    Går man inte upp mycket i vikt av Voxra?

Hur höjde du Lamotriginet från 100 och uppåt? Har börjat trappa ner citalopram själv nu och tänkte i samband med det höja lamot - men jag vet att det är jätteviktigt att trappa upp rätt. 
  • Anonym (TB!)

Nej, man går inte upp i vikt av Voxra! Snarare tvärtom, den gör att man inte känner sig hungrig och ibland kan jag glömma bort att äta. Man blir även piggare av den, kanske för att den tydligen är väldigt lik amfetamin i strukturen, och därför är det viktigt att man tar den på morgonen. (Kan bli svårt att sova om man tar den försent. Till skillnad från SSRI och SNRI påverkar den dopaminet.

• Anonym (???)

Då ska jag fråga om Voxra! När jag blir deppig äter jag ju MER snarare än mindre och efter 2 månader stämningsläge modell lägre har jag överätit kolhydrater till max. 

• Anonym (Bippo)
    Anonym (???) skrev 2013-04-29 10:56:26 följande:
    Går man inte upp mycket i vikt av Voxra?

Hur höjde du Lamotriginet från 100 och uppåt? Har börjat trappa ner citalopram själv nu och tänkte i samband med det höja lamot - men jag vet att det är jätteviktigt att trappa upp rätt. 

Jag har inte gått upp (eller ner) av Voxra så för mig har den inte påverkat vikten.

Jag höjde lamon 25 mg i veckan till jag var uppe 200 mg och därefter med 50 mg i veckan.   
  • Anonym (???)
    Anonym (Bippo) skrev 2013-04-29 14:13:46 följande:

Jag har inte gått upp (eller ner) av Voxra så för mig har den inte påverkat vikten.

Jag höjde lamon 25 mg i veckan till jag var uppe 200 mg och därefter med 50 mg i veckan.   
    Törs jag göra likadant då? Jag förstår inte riktigt min läkare som säger att jag ska balansera mina 100 lamo med citalopram när citalopramet nollar mig helt och får mig att tappa håret. för mig är en del av livskvaliteten att vara kåt (ursäkta språket) och det finns inte tillstymmelse till sådana känslor med citalopram eller sertralin. vore det inte bättre då att försöka höja lamon?!
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (???) skrev 2013-04-29 14:32:51 följande:
    Törs jag göra likadant då? Jag förstår inte riktigt min läkare som säger att jag ska balansera mina 100 lamo med citalopram när citalopramet nollar mig helt och får mig att tappa håret. för mig är en del av livskvaliteten att vara kåt (ursäkta språket) och det finns inte tillstymmelse till sådana känslor med citalopram eller sertralin. vore det inte bättre då att försöka höja lamon?!

Jag skulle nog inte ha höjt utan att läkaren var med på det. Jag förstår inte varför han inte vill höja den, vissa behöver ju äta mer än 300 mg för att få effekt. Kan du inte byta läkare?
  • Anonym (mim)
    Anonym (Bippo) skrev 2013-04-24 18:31:29 följande:
    Ingen som har någon erfarenhet av detta?
    hej jag har precis börjat... men skrev i den här tråden kan ju prata där om du fortfarande är kvar.
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m71100546.html 
  • 1dd

hej!!!

Jag gick snabbt upp till hundra och därefter öka jag med 50mg var 14 dag så det blev 2 ggr och 200mg som blev för mycket och gick ner till 150mg och är lite svajig men 3 dagar har gått sen jag gjorde det MEN JAG MÅR MYCKET BÄTTRE sedan fler år............ smile

Svar på tråden Dos och effekt av lamotrigin?