• Harvey

kan man ta med spädbarn på Barnfritt bröllop?

Hej!

En nära släkting till oss gifter sig vid midsommar, ett bröllop vi sett fram emot väldigt mycket.
    Dom skrev på inbjudan att det är ett barnfritt bröllop, men jag undrar om spädbarn brukar vara ett undantag?

Jag har Bf den 1 juni, men kan ju med stor sannolikhet gå över tiden, så vi är tveksamma till om vi kommer orka/vilja gå övt. Det beror på när vår sessa kommer och hur vi mår. 
    Men, om vi nu vill gå så undrar jag om någon med erfarenhet/kunskap vet om man kan ta med en bebis i vagn isf. trots att barnen ska vara hemma och sova..

Jag vill inte fråga brudparet för jag vill inte sätta dom i en situation där de känner sig tvugna att säga ja, eller ska känna sig dumma om dom säger nej. Det är ju deras dag och deras regler!

Jag vet att jag vart på flera barnfria bröllop där det vart spädbarn, då dom inte stör någon utom isf  föräldrarna.
    Det kostar ju inte brudparet pengar eller sittplats osv.

Tips mottages tacksamt!
    Kram 

• Svar på tråden kan man ta med spädbarn på Barnfritt bröllop?
  • mucklas

Ett lugnt och tyst litet knyte som sover eller ammas har jag svårt att se att det stör, men det är ju i stället något av en uppmärksamhetstjuv. Jag skulle absolut fråga och göra det klart att jag väntade ett nej, så inte paret kände sig tvingade att svara ja.

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Margaux

Enligt kotymen så kan du det, men det bästa är nog att fråga och sen göra det klart för brudparet att ni respekterar både ett ja och ett nej!

• SophiaN

Jag är säker på att vännen skulle kunna ge ett bra svar. Hade en liknande situatione när jag gifte mig när en av de närmaste vännerna fick barn två veckor innan bröllopet. Nu blev d så att hon åkte på en infektion så hon stannade hemma och hennes man kom själv.

Hade hon varit frisk hade hon fått sitta lite avsides så hon kunde gå iväg så fort barnet behövde henne.

Det är dock olämpligt att barn är med i kyrkan-det kan börja skrika och man hinner inte ut.

• Lindsey Egot the only one

Tycker ni ska tacka nej och säga att ni kommer ju ev ha en nyfödd bebis och ni ville ju ha barnfritt. Då kan de ju säga om de godkänner ammande bebisar eller inte. I annat fall har du ju inte frågat utan bara sagt ditt ställningstagande. Ni har bebis därför kan ni inte.

• KimPossible

Ammande spädbarn (eller för den delen flaskmatade nyfödingar) brukar vara undantagna från regeln om barnfritt. Dock finns det de som inte vill ha med så små barn heller, så jag skulle absolut fråga innan. Jag tycker inte att man ska förutsätta att det är ok.

Har de något värdpar som tar emot anmälningar? Ta i så fall upp frågan med dessa. Annars kan ni ju bara kasta ur er frågan när ni ringer och "osar" till brudparet. De vet väl om att ni ska få barn i samma veva, antar jag?  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • viseversa

Jag är också bjuden på barnfritt bröllop MEN ammande spädbarn är välkomna så jag kommer ta med mig Eris som då kommer vara ca 3-4mån dom andra tre barnen stannar hemma.

• Duckan

Jag skulle inte ta med ett barn oavsett ålder utan att veta med säkerhet att det är okej. Nu förstår nog brudparet att ni inte skulle lämna bort en veckorsliten en, men kolla gärna med dem hur de tänker.

• viseversa

Och jag tycker absolut du kan fråga brudparet. Det är inte samma sak som att begära att din bebis SKA med.

• Harvey

Tack för alla bra svar!

Ska försöka klura ut något bra sätt att formulera frågan när vi osar, och göra klart för dom att det är HELT förståligt om dom säger nej, och att de inte alls ska känna sig pressade. (även om det är svårt att inte känna sig pressad i sådana situationer...)

Under själva vigseln hade jag tänkt att jag isf väntar utanför kyrkan eller så, håller verkligen med om att det är olämpligt att ha ett spädbarn i kyrkan! OM jag nu skulle ha det så står jag längst bak vid dörrarna isf, så att det bara är att ta ett steg ut om bebis börjar gny. 

Dock så kan vi ju inte ge ett säkert svar på om vi kommer eller ej heller, men det vet jag att dom förstår!

Svar på tråden kan man ta med spädbarn på Barnfritt bröllop?