• elinorlilja

Stickningar i underlivet och smärta i magen

Hej!

Jag är nu i vecka 40 (39+1) och väntar mitt andra barn. Jag har haft sån enorm foglossning hela graviditeten och för några veckor sedan började jag få enorma stickningar i underlivet och när jag menar enorma menar jag det bokstavligt!. Det gör så förfärligt ont och jag kan knappt stå upprätt många gånger när det är som värst. Det känns som nålstick i urinröret eller liknande. Jag har även börjat få smårta i nedre delen av magen som jag inte riktigt kan stätta fingret på vad det är. Den här graviditeten har varit helt olik min första så därför har jag svårt och säga vad det är jag känner då jag inte känner igen smärtan riktigt heller.

I natt var det värre än det någonsin varit!, jag gick upp på toa eftersom jag var kissnödig och när jag sätter mig på toan så får jag en sån smärta i nedre delen av magen att det kändes som att blåsan hade spruckit!. Jag vågade inte ta i över huvudtaget och jag fick sitta säkert 5 min innan det började släppa. När jag väl ställde mig upp gjorde det fortfarande välidgt ont (där mensvärken sitter) och hade lite småkänningar i ryggen också. Jag gick dock bara och la mig och det släppte helt efter ett tag.

Dock känner jag ofta smärta i nedre delen av magen och börjar fundera på om det är dags snart?. Ibland känner jag hur bebisen "gräver" där nere och kan nästan känna hur det ibland buktar ut där nere eftersom hon pillar där hihi.

Funderar på att ringa förlossningen ikväll och fråga om jag kan få komma på en kontroll för att se om något hänt eftersom första förlossningen gick fort (7 timmar från det att allt satt igång). Den började då med vattenavgång dagen innan hon föddes.

Tror ni att det kan vara på G eller vad är det?, hur vanligt är det att andra graviditeten också startar med en vattenavgång?

Tacksam för alla svar då jag inte känner igen något av dessa symtom.

• Svar på tråden Stickningar i underlivet och smärta i magen
  • c89

UVI? Ska ju vara lättare att få det när man är gravid...
    Men kan ju vara förvärkar också... jag fick sådana rejäla i veckor innan det väl startade. Fick lägga mig dubbelvikt vid något tillfälle för jag inte kunde stå och det gjorde så ont.

Startade med rejäl vattenavgång för mig, men vad jag hört så är det i regel bara 1 av 5 förlossningar som startar med just det, så borde vara ganska ovanligt.

Men om det gick fort sist så tycker jag att du gör rätt i att be om en koll. Man kan ju förvisso öppna sig lite som omföderska i flera veckor innan och på så sätt startar aktiva direkt när det väl sätter igång, men antar att de på förlossningen skulle kunna avgöra det!

Lycka till Glad 

• Jenny 886

Jag hade ringt in till fl. Be dom kolla dig eller se vad dom säger.
    Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

• elinorlilja

c89: jo jag har hört att vattenavgång är ovanligt men jag fick det med min första och det vore ju smidigt om det även hände denna gång, då var det ju inget tal om att det inte var igång för om inte värkarna sätter igång inom 2 dygn så sätter dom igång en. Jag fick som sagt värkar dagen efter vattenavgången på förlossningen:).

Jag är bara så orolig att jag inte ska hinna upp när det väl är dags eftersom min man jobbar 6,5 mil hemifrån.

Jenny886: ja det känns så, har inte varit uppe på FL en enda gång den här grav och ingen som kollat vad som hänt eller inte så det kanske är på sin plats?. Har ju haft mycket sammandragningar på sista tiden också så man vet ju inte hur "lättöppnad" man är denna gång:)     

• c89
    elinorlilja skrev 2013-04-24 12:49:32 följande:
    c89: jo jag har hört att vattenavgång är ovanligt men jag fick det med min första och det vore ju smidigt om det även hände denna gång, då var det ju inget tal om att det inte var igång för om inte värkarna sätter igång inom 2 dygn så sätter dom igång en. Jag fick som sagt värkar dagen efter vattenavgången på förlossningen:).

Jag är bara så orolig att jag inte ska hinna upp när det väl är dags eftersom min man jobbar 6,5 mil hemifrån.

Jenny886: ja det känns så, har inte varit uppe på FL en enda gång den här grav och ingen som kollat vad som hänt eller inte så det kanske är på sin plats?. Har ju haft mycket sammandragningar på sista tiden också så man vet ju inte hur "lättöppnad" man är denna gång:)     
    Har bara ett barn än så länge, så har inget direkt att jämföra med.
    Min mormor fick "smygpunka" med första barnet. Började läcka fostervatten lite hela tiden och fick ligga inne i 3 dygn så (1970) innan värkarna satte igång.
    Övriga 4 barn (2 av dom tvillingar) startade alla med värkar.

Men tycker det låter bra med koll på FL!  Du är ju trots allt väldigt nära BF... 
  • elinorlilja

c89: jaha! så det var heller ingen garanti att vattnet går även denna gång haha!!. Snacka om att man inte har den minsta kontroll över ens situation när man är gravid haha!.

• elinorlilja

C89: föresten! såg att du skrev om UVI men det har jag inte!, kollade upp det hos BM förra gången jag var där den 18 april och ¨då var det inget:)

• Jenny 886

Ring in och fråga fl vad det är du känner. Dom kan den där biten bättre än någon annan. Dom är där för dig. :)

• elinorlilja

Ringde FL men fick inte komma upp. Hon sa att stickningarna berodde på att bebisen ligger långt ner. Hon sa dessutom att det inte lät som förlossningsvärkar men det påstod jag ju inte heller. Panodil och värmekudde blev jag rekommenderad som vanligt!.

• ummabdilleh

Det där stickningarNa brukar jag Få tidigt i graviditeten. Är 6,5 månader gravid nu men har redan fått stickningarna. Min barnmorska sa det beror på att barnet sparkar vid livmodertappen. Har förvärkar redan med och sammandragningar

Svar på tråden Stickningar i underlivet och smärta i magen