• NickiSthlm

Sällskapsspel/brädspel för träning av multiplikation, finns det?

Som rubriken lyder, finns det något sällskapsspel/brädspel där man lär sig 1-10:ans gångertabell? INTE någon app till mobil eller på datorn, det har vi redan, men ett gammalt hederligt sällskapsspel eller om någon har något annat tips på hur man tillsammans med sitt barn lär sig tabellerna på ett roligt sätt?
    Har en son son är 12 och som har jättetungt med just detta och att sätta honom vid datorn funkar inte, han svävar bara iväg på annat roligare...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sällskapsspel/brädspel för träning av multiplikation, finns det?
  • Maria 164

Spansk domino är ett trevligt spel för alla åldrar, tränar 5:ans tabell och kanske går det att anpassa regöerna för fler.
    Här finns överdrivet detaljerade regler, med en muntlig förklaring tar det max 2 min innan man är igång.
    www.mattesmedjan.se/spel/spansk_domino.php

• NickiSthlm
    Maria 164 skrev 2013-04-24 15:45:58 följande:
    Spansk domino är ett trevligt spel för alla åldrar, tränar 5:ans tabell och kanske går det att anpassa regöerna för fler.
    Här finns överdrivet detaljerade regler, med en muntlig förklaring tar det max 2 min innan man är igång.
    www.mattesmedjan.se/spel/spansk_domino.php
    Tack så mycket för ditt svar, men är ute efter något att köpa idag och det bör även vara 1-10:ans gångertabell.
    Sen har sonen halvklurigt med instruktioner så det bör vara något ganska enkelt. Tack iaf för du tog dig tid att svara!
  • Maria 164

Fast dominospel är ju ett spel att köpa om det inte redan finns i något skåp. Med klassiska regler är det rätt trist men med de här reglerna är det ett roligt och snabbspelat spel även för vuxna.
    Jag och min man, som jobbar med matematik och ekvationer hela dagarna, har en mångårig frukost-turnering bakom oss och vi spelar inte sällan i lag-form mot vänner vid fika.
    Om du läser in dig på reglerna och förklarar för din tolvåring så är det inte det minsta krångligt, och det är ett roligt spel som liksom i smyg drillar en att tänka i multipler om 5 (det är de som ger poäng) och vips kan man tabellen vare sig man ville det eller inte.
    När man tröttnat på det får man väl testa att ändra reglerna till att det är t ex multipler av 4 som ger poäng, eller vilken tabell man nu tycker är svårast.
    Framförallt tänker jag att det är ett spel som illustrerar idén om multiplikation och ger ett värde i att kunna det. Ibörjan får man tänka och räkna efter, och allt eftersom situationer återuppstår memorerar man svaren och det går fortare att spela och lättare att vinna.

Något annat spel kan jag faktiskt inte komma på i fysisk form som inte känns som skola.

Svar på tråden Sällskapsspel/brädspel för träning av multiplikation, finns det?