Fast dominospel är ju ett spel att köpa om det inte redan finns i något skåp. Med klassiska regler är det rätt trist men med de här reglerna är det ett roligt och snabbspelat spel även för vuxna.
Jag och min man, som jobbar med matematik och ekvationer hela dagarna, har en mångårig frukost-turnering bakom oss och vi spelar inte sällan i lag-form mot vänner vid fika.
Om du läser in dig på reglerna och förklarar för din tolvåring så är det inte det minsta krångligt, och det är ett roligt spel som liksom i smyg drillar en att tänka i multipler om 5 (det är de som ger poäng) och vips kan man tabellen vare sig man ville det eller inte.
När man tröttnat på det får man väl testa att ändra reglerna till att det är t ex multipler av 4 som ger poäng, eller vilken tabell man nu tycker är svårast.
Framförallt tänker jag att det är ett spel som illustrerar idén om multiplikation och ger ett värde i att kunna det. Ibörjan får man tänka och räkna efter, och allt eftersom situationer återuppstår memorerar man svaren och det går fortare att spela och lättare att vinna.
Något annat spel kan jag faktiskt inte komma på i fysisk form som inte känns som skola.