• Anonym (ont)

Skillnad mellan citodon och tradolan?

Någon som kan förklara vad skillnaden är mellan dessa smärtstillande medicinerna?

Vilken av dom är "bäst" om man har intensiv smärta i hela kroppen (fibromyalgi)?

Vad rekomenderar du?   

Vilka är bäst/starkast? 

• Svar på tråden Skillnad mellan citodon och tradolan?
  • Mercedez

Det är två helt skilda läkemedel.Citodon är paracetamol+kodein.Tramadol innehåller Tramadolhydroklorid.Vad som är bäst starkast kan bara du avgöra. Det är så olika från person  t person

• Mercedez
    Mercedez skrev 2013-04-24 16:33:05 följande:
    Det är två helt skilda läkemedel.Citodon är paracetamol+kodein.Tramadol innehåller Tramadolhydroklorid.Vad som är bäst starkast kan bara du avgöra. Det är så olika från person  t person

Tramadol som jag skrev är samma medicin som Tradolan fast under annat namn
  • Anonym (ont)

Jag vet att det är skillnad på dom... just därför undrar jag VAD skillnaden är....
  • Mercedez
    Anonym (ont) skrev 2013-04-24 16:34:13 följande:

Jag vet att det är skillnad på dom... just därför undrar jag VAD skillnaden är....

Ja det står i detta inlägg nedan
  • Anonym (Apotekstant)

Bägge är morfinderivat, svagare morfinsorter. De påverkar samma smärtsystem i kroppen. Citodon innehåller också paracetamol som påverkar ett annat smärtsystem, det perifera. Det funkar därför bättre för en del. Morfineffekten är ungefär den samma men det är rätt stora skillnader mellan olika personer, en del mår tex illa av den ena men inte den andra. Biverkningar och beroendeproblematik är ganska lika.

• Mercedez
    Anonym (Apotekstant) skrev 2013-04-24 17:12:13 följande:
    Bägge är morfinderivat, svagare morfinsorter. De påverkar samma smärtsystem i kroppen. Citodon innehåller också paracetamol som påverkar ett annat smärtsystem, det perifera. Det funkar därför bättre för en del. Morfineffekten är ungefär den samma men det är rätt stora skillnader mellan olika personer, en del mår tex illa av den ena men inte den andra. Biverkningar och beroendeproblematik är ganska lika.

De innehåller ju helt olika substanser..citodon är ju paracetamol+kodein.Tradolan innehåller ju tramadolhydroklorid.
  • hymnis

Som tidigare redan skrivits är det ju båda opioider och påverkar samma system i kroppen. Kodein räknas dock ofta som lite starkare av de två. Kombinationen med paracetamol gör ju även att bättre effekt ges (oftast). Men alla äro vi olika och vissa finner att det ena preparatet fungerar bättre än det andra, bäst är därför att testa.

Värt att notera är också just beroende- och missbrukspotentialen, samt påverkan på kroppen (biverkningar) i form av t.ex. trög mage (vilket såklart man leda till massa annat strul), histamin-utsöndring (allergisk reaktion på opioiden).

• hymnis

Sen skulle jag nog personligen inte rekommendera någon av dem för dagligt bruk, men skulle det behövas tror jag att tramadol är "snällare" i längden är vad kodein och/eller paracetamol är för kroppen.

• Anonym (Då kan)

hymnis skrev 2013-04-24 17:47:13 följande:
    Sen skulle jag nog personligen inte rekommendera någon av dem för dagligt bruk, men skulle det behövas tror jag att tramadol är "snällare" i längden är vad kodein och/eller paracetamol är för kroppen.

Då har du aldrig försökt att ta dig ur ett tramadolmissbruk.Det kan börja ex med en låg dos..
Svar på tråden Skillnad mellan citodon och tradolan?