• pralinen86

Tips på första smakportionerna

Jag har en dotter som snart är fyra månader. Hon verkar redan ha börjat intressera sig för mat. Tanken är att börja med smaksensationer när hon passerat fyra månader och sedan smakportioner när hon passerat sex månader.
    Jag vill ge henne hemmagjord mat i så stor utsträckning som möjligt och vill gärna ha i bröstmjölk i maten så hon känner igen smaken. Jag tänkte att jag kan pumpa ur nu, medan jag fortfarande helammar, laga maten nu och frysa in i iskuber. När hon passerat 6 månader vill jag inte börja pumpa och öka mjölkproduktionen när målet är att minska den då. Hur länge klarar sig smakportionerna i frysen? Och någon som har bra tips på vad jag kan laga för något? Eller någon som har andra bra tips när det gäller första maten?

• Svar på tråden Tips på första smakportionerna
  • Natulcien

Mellan 4-6 månader, när det bara handlar om smaksensationer, så behöver du inte laga något speciellt. Du kan ju ge av er mat, eftersom det bara handlar om nån slick på ett finger eller kryddmått av något. Amma i samma utsträckning.
    Vid 6 månader, när det är dags för smakportioner, skulle jag - med facit i hand - välja att ge plockmat istället för att göra en massa puréer.
    Jag gjorde egna puréer till sonen när han var 6 månader, men det hade varit mycket enklare att ge plockmat. Och roligare för barnet än att bli skedmatad! Glad

• pralinen86

Ja, smaksensationerna tänkte jag inte laga, då får hon av vår mat.
    Vad skulle du rekommendera som plockmat?

• pralinen86

Tack! Det verkar vara en intressant metod. Tror jag ska testa det iaf, men kanske varva med lite puréer också. Får känslan av att det är lättare med en färdig burk med mat om man är iväg någonstans.

• Mamma till 2 kottar

Jag tänker att man kan blanda puré och plockmat. Jag har just gjort iordningen en laddning med pureér och stoppat i frysen till vår son (nu 5,5 månad). Jag blande ut med bröstmjölk.
    Jag valde palsternacka, morot och blomkål. Sen ska visst sötpotatis vara en hit.  

• pralinen86

Jag tänker att jag ska göra i ordning puréer nu när lillan antagligen är mer lätthanterlig än hon kommer vara när hon är över halvåret. Dessutom vill jag blanda ut med bröstmjölk och ska jag pumpa ur vill jag göra det när produktionen ändå ska vara förhållandevis hög.
    Jag kommer eventuellt gå tillbaka till arbetet när dottern är runt 7-8 månader. BLW verkar ju ta tid, om jag börjar jobba, bör man då kombinera med ersättning/ urpumpad mjölk, eller vad är smartast då?

Svar på tråden Tips på första smakportionerna