• Anonym (mianserin)

Mianserin och alkohol?

Tar 5mg mianserin mylan till kvällen för att sova. Är detta farligt att kombinera med två glas vin? Ska på aw på fredag och då äter man och dricker en halv flaska rött vin. Tänkte göra ett uppehåll på lite mindre än tre dygn innan. Alltså igår tog jag sista tabletten. Är det farligt? Läkemedelsupplysningen sade minst en vecka, men det låter korrekt men inte nödvändigt? Tacksam för alla tips kring mianserin. Hör gärna om era erfarenheter också.

• Svar på tråden Mianserin och alkohol?
  • läkarstudent

Enligt fass är halveringstiden 30 timmar, och det tar 4 halveringstider - alltså 5 dagar - innan det är ute ur kroppen. Sedan är ju det ett snitt, beroende på hur bra enzymer du har i levern kan det ta lite kortare eller längre tid. Läkemedelupplysningens svar låter således tyvärr ganska rimligt, tycker jag.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (mianserin)

Hur funkar det där med halveringstider? Efter 30h är det 2,5mg. Är det 30h till 1,25mg? Och 30h till 0,75mg? Och 30h till 0,37mg? Det blir ju inte noll... Tänkte 30h till hälften. Och 60h till noll. Men förstår att jag fattar båda.... Är det farligt även i låga doser? Tar ju lägre än lägst.... På vilket sätt är det farligt? Vad händer?

• Mercedez

Skulle nog lyssna till Läkemedelsupplysningens råd

• läkarstudent
    Anonym (mianserin) skrev 2013-04-24 18:10:08 följande:
    Hur funkar det där med halveringstider? Efter 30h är det 2,5mg. Är det 30h till 1,25mg? Och 30h till 0,75mg? Och 30h till 0,37mg? Det blir ju inte noll... Tänkte 30h till hälften. Och 60h till noll. Men förstår att jag fattar båda.... Är det farligt även i låga doser? Tar ju lägre än lägst.... På vilket sätt är det farligt? Vad händer?
    Det är som du skrev först, alltså 0,37mg efter 4 halveringstider. Och nej, 0 blir det ju inte, det blir det ju egentligen aldrig hur länge man än  fortsätter att halvera det, men efter 4 halveringstider brukar man säga att det i princip har gått ur kroppen (sen är det som sagt lite olika från person till person hur lång tid det tar, 30 timmar är ett genomsnitt). Det som är farligt är att alkohol i sig påverkar andningscentrum i hjärnan, och mianserin förstärker den effekten, så blandar man dem så kan man få en så stark effekt att man slutar andas när man sover. 
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (mianserin)
    läkarstudent skrev 2013-04-24 18:31:13 följande:
    Det är som du skrev först, alltså 0,37mg efter 4 halveringstider. Och nej, 0 blir det ju inte, det blir det ju egentligen aldrig hur länge man än  fortsätter att halvera det, men efter 4 halveringstider brukar man säga att det i princip har gått ur kroppen (sen är det som sagt lite olika från person till person hur lång tid det tar, 30 timmar är ett genomsnitt). Det som är farligt är att alkohol i sig påverkar andningscentrum i hjärnan, och mianserin förstärker den effekten, så blandar man dem så kan man få en så stark effekt att man slutar andas när man sover. 

läkarstudent skrev 2013-04-24 18:31:13 följande:

Usch och fy! Det vill jag ju inte att det ska hända... Men jag fattar inte ändå.... Jag vill hänga med.... Normaldos är 30-60mg. Jag tar 5mg för att somna lättare. Halveringstiden för 60mg borde vara längre än mina 5mg? 60-30-15-7.5 5-2.5-1.25-0.75 Tänker jag helgalet?
  • läkarstudent
    Anonym (mianserin) skrev 2013-04-24 18:36:44 följande:

Usch och fy! Det vill jag ju inte att det ska hända... Men jag fattar inte ändå.... Jag vill hänga med.... Normaldos är 30-60mg. Jag tar 5mg för att somna lättare. Halveringstiden för 60mg borde vara längre än mina 5mg? 60-30-15-7.55 -2.5-1.25-0.75 Tänker jag helgalet?
    Nej, du tänker nog helt korrekt. Tar du 60 mg så har du mer kvar i kroppen efter 5 dagar än vad du har i kroppen direkt efter att du tagit 5 mg. Då kanske man får vänta ännu längre med att dricka alkohol - eller sa de en vecka på upplysningen utan att veta vilken dos du tar?

Jag vet inte, jag har ingen kunskap om de exakta riskerna vid låga doser respektive höga, utan vi har bara fått lära oss att man aldrig ska blanda dem.
  • Anonym (mianserin)
    läkarstudent skrev 2013-04-24 18:56:31 följande:
    Nej, du tänker nog helt korrekt. Tar du 60 mg så har du mer kvar i kroppen efter 5 dagar än vad du har i kroppen direkt efter att du tagit 5 mg. Då kanske man får vänta ännu längre med att dricka alkohol - eller sa de en vecka på upplysningen utan att veta vilken dos du tar?

Jag vet inte, jag har ingen kunskap om de exakta riskerna vid låga doser respektive höga, utan vi har bara fått lära oss att man aldrig ska blanda dem.

Jag vet inte... Jag tror han svarade generellt. Han var väldigt snabb på svaret. Att för den typen av medicin bör man avstå från alkohol i upp mot en vecka. Nästa gång sade han: minst en vecka.

Jag hade hoppats på att nåt annat gällde för mina låga doser och att jag skulle dricka "så lite". Är nästan aldrig ute, det var därför jag "längtat" efter en god middag med ett par glas vin till. Och för en vecka sen började jag med Mianserin. :/

Men jag vill inte ha alkohol så gärna att jag är beredd att utsätta mig för risker..... Det blir några cola, eller alkoholfri öl. :D Det får väl duga! :)     
  • Anonym (Mianserina)

Jag åt mianserin ett tag för rätt många år sedan och kombinerade ibland med alkohol. Men jag blev ruggigt påverkad så jag kunde bara dricka minimalt. Fick till en rejäl fylla på typ ett halvt till ett glas vin. Billigt om inte annat. Skulle inte rekommendera nån att blanda om man är det minsta benägen att ha svårigheter att veta när det är dags att sluta dricka för den kvällen.

• Anonym (mianserin)

Tack Mianserina. Har tagit min kvällstablett så nu blir det läsk på fredag. Tänker lägga ner vinpriset på att pumpa min mat istället! Har ganska grava sömnproblem men varit utan all medicin på ett år. Förra gången tog jag mirtazepin. Jag har för mig att jag drack alkohol som vanligt när jag tog dem. En gång på två glas vin blev jag som om jag druckit en flaska. Men slutade pga viktuppgång på tolv kilo. :-/ och att jag var som drogad dan efter.... :-/ jag hoppas att mianserin är bättre.... Är jäkligt trött dan efter, men det ska tydligen vara övergående... Hoppas!

Svar på tråden Mianserin och alkohol?