• Anonym (Hur göra?)

Borgenär för hyresrätt?

Hej ! Jag bor i 2a hand med min dotter , har fast tjänst och rel god inkomst.
    Klarar mig utan bostadsbidrag i nuläget med en hyra på 7.500.
    kronofogden mäter ut min lön, men har trots det ca 18-19.000 kr / månad.
    Har betanmärkning, därav utmätningen. Skulden är på 21.000 kr .
    Jag och min kille vill flytta ihop och han börjar plugga nu i maj och kommer att ha CSN,högsta belopp.
    Han hyr ut sin lägenhet som ligger på andra sidan stan, ca 4 mil emellan.
    Han har en dotter som kommer att vara hos oss på deltid.
    VI kommer alltså ha tillräckligt för att kunna betala hyra och alla omkostnader utan problem.'
    Min dotter går i skolan här och har alltid gjort ,vill att hon ska få gå kvar i samma skola vid ev flytt.
    Och min blivande sambos dotter bor ca 15 min bort istället för en timme om vi flyttar till andra sidan stan.
    Jag som arbetar 3 skift får mycket längre resväg om vi flyttar långt bort.
    Nu till min egentliga fråga ; blivande sambon står i bostadskö och har möjlighet att få flera lägenheter, men hur tror ni att hyresvärden kommer att ställa sig till oss som hyresgäster?
    Och tror ni att dom kommer att nöja sig med en borgenär (båda vi två har föräldrar som ställer upp)?
    Eller är vi körda ?
    Vet ni någon bra plan att få igenom hela den här grejjen? Hur svårt är det ? 

Tack!

• Svar på tråden Borgenär för hyresrätt?
  • Anonym (Maria)

Jag förstår att du menar borgensman (borgenär är den som lånar ut pengar) och det är helt upp till hyresvärden. När jag och min sambo skulle flytta ihop hade han en betalningsanmärkning och skuldsaldo. Den första hyresvärden vi hörde av oss till sa blankt nej, men hos nästa gick det bra och vi fick lägenheten. Ni får titta runt efter lägenhet och höra av er med ett fint litet brev.

En sak som de kanske kan reagera negativt på är att du har utmätning eftersom det antyder att du varit ovillig att själv lägga upp en betalningsplan. Försök (om det går) att göra upp en betalningsplan direkt med borgenären så ser det lite bättre ut.  

• Anonym (Hur göra?)

Ja, det var det jag menade :) Tack! Det ska jag tänka på!! :)

• Anonym (bli klar)

Se till att din skuld är betald innan ni flyttar ihop annars gör KF en ny beräkning baserad på båda era inkomster och utgifter vilket troligen resulterar i en mycket högre utmätning av din inkomst.

• Anonym (betala)

Lånet är ju väldigt litet. Går att betala på nolltid. Låna av föräldrar? Så är allt löst!

• Jasmin Karlsson

Jag fick en lägenhet via stockholms stads bostsdsförmedling. Där kan man bara använda sig av en borgensman om man söker ungdomslägenhet och är under 21 (tror jag det var). Vet inte hur det är med betalningssnmärkningar.

Svar på tråden Borgenär för hyresrätt?