• Spexig

Proforma klinik erfarenhet?

Någon som korrigerat synfel hos Proforma i Stockholm? Är det ett ställe du skulle rekommendera?

Jag tar gärna emot info om plastik-delen av kliniken oxå, nån med erfarenhet därifrån? Ett ställe du skulle rekommendera?

• Svar på tråden Proforma klinik erfarenhet?
  • waris

Undrar oxå, ska på konsultation snart för en "smile", har iofs bara hittat bra betyg om dem på nätet. Tror inte mediciner ingår efter op dock...

• Spexig
    waris skrev 2013-04-25 01:11:35 följande:
    Undrar oxå, ska på konsultation snart för en "smile", har iofs bara hittat bra betyg om dem på nätet. Tror inte mediciner ingår efter op dock...
    Jag frågade och det ska vara en sorts ögondroppar som kostar 200 spänn o det ska finnas ett apotek 10 m från deras dörr, så det känns överkomligt.

Du får jättegärna skriva mer när du varit där (hur snart är det?) eller om du har nån annan relevant fakta.

Det jag tycker är läskigt är att det är så svårt att hitta trådar etc om dem när man googlar. De finns med bra betyg på Rejta http://www.rejta.se/omdome/1163791/proforma+clinic+ab, men det är bara 4 som skrivit och bara en som är direkt relevant för mig. De omnämns (men ingen verkar veta nåt om dem) på flashback https://www.flashback.org/t91570p99 och så hittar jag en ren hata-tråd om en av deras bröstkirurger (men tråden är 4 år gammal o jag vet inte hur relevant bröstkirurgi är i sammanhanget, men det känns ändå lite sådär) http://www.plastikoperationer.net/forum/svenska-plastikkiruger-kliniker/354-varning-foer-proforma.html.

Att de är så billiga gör ju att man undrar, men kollar man på Aftonbladets jämförelse från i höstas http://www.aftonbladet.se/halsa/temaogon/article15393288.ab så finns åtminstone två kliniker till i landet som ligger i samma prisklass, så de är inte så ensamma som jag först trodde. 

Jag mejlade dem o ställde massa frågor, här är några av deras svar (kunde vara intressant för dig oxå):
    1) Vi har inga specifika referenser, det finns dock en artikel som följer två av våra patienter som har gjort RelexSmile, länk: http://www.sankterik.se/pagefiles/2205/Dina_Ogon_13.pdf (se sidan 8-9).
    2) Vi öppnade vår ögonavdelning Dec 2011 och har hunnit med ca 400 st RelexSmile behandlingar.
    3) Vi är för tillfället den enda kliniken i Sverige som gör RelexSmile. Vi har utfört behandlingar sedan Dec 2011. RelexSmile görs mycket i Danmark, Finland resten av Europa och Asien.
    4) RelexSmile kostar 22 900 kr för båda ögon, då ingår förundersökning, operation, återbesök, ev korrigering och reseersättning. Det som tillkommer är kortison-, antibiotika- och tårsubstitut-ögondroppar som får köpas från apoteket (kostar runt 200 kr).
    Vi är en stor klinik (plastikkirurgi) som har funnits sedan 2006 och har då råd att pressa priserna på våra operationer, även på vår nyaste avdelning: ögonlaser. 
  • waris

Det du skrivit, länkar osv är samma jag läst, precis som du säger så har det ju med plastik o göra och känns irrelevant...? Det var Aftonbladets artikel jag hittade proforma. Hur hittade du dem?
    Jag ska dit den 8/5, dvs nästa vecka. Imorgon är sista dagen jag får ha linser. Är inte så nervös konstigt nog, men det kanske kommer...;) vilken operation ska du göra? Mkt synfel?

• Spexig
    waris skrev 2013-04-29 22:31:29 följande:
    Det du skrivit, länkar osv är samma jag läst, precis som du säger så har det ju med plastik o göra och känns irrelevant...? Det var Aftonbladets artikel jag hittade proforma. Hur hittade du dem?
    Jag ska dit den 8/5, dvs nästa vecka. Imorgon är sista dagen jag får ha linser. Är inte så nervös konstigt nog, men det kanske kommer...;) vilken operation ska du göra? Mkt synfel?
    Jag hittade dem på nån prisjämförelsesida. http://www.ogonfakta.se/

Jag vet inte vad jag vill göra, var först inne på FS-LASIK, men har sen läst det där om att fliken "ALDRIG LÄKER", vilket inte alls är vad de sa på Memira när jag var där på förundersökning, där sa de "å, det läker så fort!". 
    Nu funderar jag ju på RelexSmile, för det låter som det bästa tycker jag (minimalt ingrepp, minimal mängd smärta). Men det gör mig misstänksam att Proforma är de enda i Sverige som utför det. Om det nu är så bra, varför gör inte fler det? 
    Och det låter lite för bra för att vara sant: 9000 kr billigare än Memira på FS-LASIK och sen samma låga pris på  en nyare metod (Smile), plus att de betalar resekostnaden för att ta sig dit! Var är haken, liksom?

Det jag tycker är jobbigt är att alla säger olika och det finns ingen oberoende att fråga om råd! Ingen som inte tjänar på att man väljer just DERAS metod! Och det är mina ÖGON det handlar om! Jag är rätt mån om att det ska gå bra och säkert till...

Nä, jag har litet synfel (-1,5 och -2, bara närsynthet), men jag är sååååå trött på glasögon och linser funkar dåligt just nu. 
  • waris

Själv har jag minus 7 o 4.5, har haft glasögon sen jag va liten o har aldrig trivts med det. Linser i 17-18 år o har varit struligt, numera är det torrt o skaver o inga linser funkar optimalt, så nu SKA jag lägga mig under kniven...!! När ska du på konsultation?:)

• waris

Nu är det klart kom dit 12.30, fick en stesolid, väntade 30min sen in o kolla styrkan igen, hoppade i rock o en hätta. Fick gå in i rummet brevid o lägga mig på britsen...
    Fick bedövningsdroppar som sved ytterst lite, läkaren knappade in styrkor o bad mig bara slappna av o titta in i den gröna blinkande lampan som blev klarare o klarare, sen blev allt dimmigt o man såg nåt som åkte framochtillbaka över ögat, men absolut inte obehagligt! Gick oerhört fort och var verkligen helt smärtfritt! Kändes som 10min, men allt som allt tog det 50min med 20min vila o en koll efter. Kände mig skitlöjlig som varit så nervös innan, helt obefogat!ð??
    Rekommenderar verkligen en smile!!
    Har kollat på tv ikväll utan problem dessutom, helt underbart fantastisk känsla! Har en lätt grusighet i ögonen, men noll smärta! Medicinen kostade 168:-, antibiotika o mot inflammation. Proffsigt o toppenpersonal!

• Spexig

Grattis! Härligt att det gick så bra! Tack för att du ville berätta!

Själv optade jag till slut för ASA-LASEK på Ögonlasern här i Lund, eftersom det är så nära hemma och det dessutom kändes skönt att inte skära i ögonen.  

• Fjalar

Med tanke på kvällens inslag i +Plus, så vill jag rekommendera att inte ha något med Proforma Clinic att göra över huvud taget. Något mer uppseendeväckande nonchalant i sitt bemötande mot en patient, som man så flagrant felbehandlat, får man leta efter. Dessutom kryddat med att helt neka att kommentera den felbehandling som t o m finns journalförd eller att uttrycka sin sympati för patienten i fråga. SKÄMS PROFORMA !!!!!

Svar på tråden Proforma klinik erfarenhet?