• Twilight01

graviditetspenning

Hej

Jag är från 1 Jan avstängd från mitt jobb pga graviditet ( Jag är elitidrottare ) BF den 26 Aug.
    Jag hade kontakt med FK och de sa att jag skulle ansöka om sjukpenning, sagt och gjort. Men nu för ca 1 månad sen efter en mycket långdragen procedur så säger de att jag ska ansöka om graviditetspenning, eftersom jag inte är sjuk utan gravid. Och jag blev avstängd för att det är alldeles för riskabelt för mig att fortsätta min idrott. Så jag ansöker om GP. Men nu är det snart Maj och jag har inte fått något beslut än. 

Har man rätt till retroaktiv GP? Jag har ju inte haft någon inkomst sedan Dec eftersom allt detta har dragit ut på tiden. Vet ni hur detta fungerar? Och hur blir det med min SGI?

• Svar på tråden graviditetspenning
  • Mlir

När man söker "vanlig" (den som inte är beordrad frånvaro från arbetet) graviditetspenning måste ansökan vara inskickad senast första dagen man söker ifrån. (vilket ju inte är så lätt om man inte får det beskedet när man frågar hur man ska göra) om ansökan blir godkänd kan du ta ut i "efterskott" från dagen du sökte. Även om beslutet inte tas fören efter barnet är född. De har 30 dagars handläggningstid och utnyttjar oftast de dagarna innan de ens öppnar din ansökan.Tips är att logga in med eleggitimation på försäkringskassans hemsida och skicka mail till dem och fråga hur reglerna är samt att ringa och fråga hur det går och ligga i med att du behöver beskedet.

Dels får du skriftligt besked (så du har något att hänvisa till om de ändrar sig). Jag har både ringt och mailat dem i lite mer komplicerade frågor (som jag tror denna hör till) och har då fått olika svar. När man mailar går det till rätt person som är mer insatt i reglerna. Annars kommer man till en som är lite mer allmänt utbildad på deras regler. och det är inte ens säkert de kan dem. Får du då ett felaktigt muntligt besked är det ändå de "riktiga" reglerna som gäller.

Det finns även en del här på forumet du kan ställa frågor till försäkringskassan den ligger under kategorin "fråga experten" Där fick jag samma svar som jag fick från mailet jag skickade (som även var det korekta svaret) så de verkar ju vara lite insatta i vad de pratar om.

Lycka till!

• Twilight01

Tack så jätte mycket för ditt svar :) Ska genast maia dem.

Ha en trevlig helg! 

Svar på tråden graviditetspenning