• Zayco

Får bebisen platt huvud av babysitter!?

Pratade med en väninna om babysitter till min kommande dotter, och hon sa att hennes dotter fick ''platthuvud'' av babysittern?

Får alla bebisar det? Kan man förhindra detta på nåt sätt? Ska man ha en liten kudde i babysittern?

Någon med erfarenhet? Glad 

• Svar på tråden Får bebisen platt huvud av babysitter!?
  • Jill 79

Det kan jag aldrig tänka mig att du behöver bekymra dig om. Jag har använt min babysitter massor, men de sitter ju inte i den hela tiden. Min bebis har i alla fall inte fått nåt platt huvud även om hon sovit i den på dagtid ibland.

• Whitetrash86

Beror ju på vilken sitter man använder. Men ja, omöjligt är det inte om barnet ligger platt på huvudet under längre perioder så kan inte huvudet växa ut normalt.
    Men för att det ska ske så (enligt mig) måste man ju låta sitt barn ligga i sitter ohälsosamt mycket. Så gott som konstant under dagarna och kvällarna.

Se till att ha en sitter som följer huvudets form sen inte låta barnet ligga i sittern hela dagarna bara för att det är enkelt att ha den där. 

• jEnNiK

Nä det tror jag knappast. Bebisen ska väl inte ENBART sitta i babysittern? Det är lugnt, som ovan skrev, båda mina har sovit (ibland upp till 3-4 timmar) i babysittern;) Ha en tunn kudde, kanske lite skönare, är ju ganska strävt mot huvudet;)

• TvåTrollungar

Vår dotter fick inte så snyggt huvud av babysittern, hon låg i den varje dag men absolut inte flera timmar om dagen. När vi märkte att huvudformen vart konstig fick vi åtgärda det med att hon fick ligga på sidan i säng/ på golv och alternera sida, i babysittern fick vi bulla med en kudde så hon låg med huvudet åt det hållet som inte var platt. Det gick till sig efter några veckor. Till lillebror hade vi inte babysitter och han låg heller aldrig på golvet mer än på mage för att träna nacken, hans huvudform har alltid varit snyggt

• Ettantian

Vad i babysittern skulle göra att bebisen får platt huvud? Snarare så att om barnet alltid och ofta ligger på rygg att huvudet kan bli lite platt, men absolut inte speciellt av babysittern. Vår dotter hade reflux som liten och kunde aldrig ligga på mage, hennes huvud blev lite platt, detta rättade dock till sig ganska snabbt. :)

• Zayco

Vilken sitter har ni använt? Så jag kan köpa en som är huvudvänlig så att säga haha

• Sazee

Alla bebisar kan få platthuvud oavsett vad dom ligger i. Men de är mer om dom ligger mer på en sida än den andra ocj då får man kanske prata med dom från andra jållet så dom rör på huvudena. :) inget farligt.

• Zayco
    TvåTrollungar skrev 2013-04-24 20:38:19 följande:
    Vår dotter fick inte så snyggt huvud av babysittern, hon låg i den varje dag men absolut inte flera timmar om dagen. När vi märkte att huvudformen vart konstig fick vi åtgärda det med att hon fick ligga på sidan i säng/ på golv och alternera sida, i babysittern fick vi bulla med en kudde så hon låg med huvudet åt det hållet som inte var platt. Det gick till sig efter några veckor. Till lillebror hade vi inte babysitter och han låg heller aldrig på golvet mer än på mage för att träna nacken, hans huvudform har alltid varit snyggt
    Hm ja, huvudet är ju ganska så mjukt.. Vad läskigt. :-O vilken sitter använde du?

• LillaEmlaan

Vi köpte denna till våran dotter :)
    I den kan man justera fotstödet och ryggstödet så hon kan ligga ner om hon tröttnar på att sitta osv :)

Svar på tråden Får bebisen platt huvud av babysitter!?