• Anonym (hmm)

Bli sambo - Ångest!

Jag och min pojkvän har bestämt oss för att flytta ihop. Han ska flytta in till mig och sedan ska vi skaffa gemensamt när vi hittar något.. 

Nu när det står som ett faktum att vi faktiskt SKA flytta ihop har jag börjat få smått ångest.. Svårt att svara på om det är normalt.. Men hur kände ni?

Det jag tror ångesten beror på är att jag är van vid att bo själv och ha mina rutiner. Och jag trivs bra med det,.jag gillar egentid och det är nog det som jag känner mig nervös för att inte få!
    Har varit sambo ett år tidigare och det fungerade utmärkt. Kände aldrig att jag behövde min egentid. 
    Fast vi hade lite mer olika arbetstider än jag och min nuvarande pojkvän, vi har ungefär samma..  

Vill verkligen inte ha denna ångesten då jag inte vet hur jag ska tolka den =S 

• Svar på tråden Bli sambo - Ångest!
  • Anonym (?)

Vet han om att du behöver egentid?
    Har han ett eget liv? 

• George 1

Blås av det hela !
    Kommer inte bli bra med en start som denna.
    Det skall pirra och längtan skall vara stark för detta steg.
    Om han hotar med att lämna dig, så är det ytterligare ett tecken på att avstå.
    Om han älskar dig skall han acceptera och vara glad för din oro. 

• YummyMami

Man blir äldre, man har mer erfarenheter på både gott och ont, man blir mer försiktig. Normalt att du känner så, känns det inte bra sen längre fram så får ni väl bli särbo. Jag höll på att bli knäpp av att bli sambo med min man, han fick först bo i en lägenhet i samma trappa som jag i ett halvår trappsambo, sen märkte vi att vi var aldrig ifrån så han fick då föra över bokföringen hem till mig då. 

Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Anonym (hmm)
    Anonym (?) skrev 2013-04-24 21:14:08 följande:
    Vet han om att du behöver egentid?
    Har han ett eget liv? 
    Vi båda behöver egentid.. Men kan vara svårt att få när man bor under samma tak.. Att bara vara hemma och slappa för sig själv liksom. 
    George 1 skrev 2013-04-24 21:16:52 följande:
    Blås av det hela !
    Kommer inte bli bra med en start som denna.
    Det skall pirra och längtan skall vara stark för detta steg.
    Om han hotar med att lämna dig, så är det ytterligare ett tecken på att avstå.
    Om han älskar dig skall han acceptera och vara glad för din oro. 
    Men samtidigt som jag har ångest så längtar jag också! Jag har sedan ett tag förberett och slängt en massa saker, redan innan detta börjades diskuteras.. Och nu när det är definitivt så är nästan det enda jag kan tänka på är att röja så här han vara plats för honom med och funderar på hur vi ska ha allt.

Därför jag inte vet hur jag ska tolka det. Om det är ångest över att det är ett stort steg som vi ska ta och jag inget hellre vill att det ska funka, eller om det är som jag är nervös över att mina rutiner måste ändras. 

• Anonym (hmm)
    YummyMami skrev 2013-04-24 21:19:30 följande:
    Man blir äldre, man har mer erfarenheter på både gott och ont, man blir mer försiktig. Normalt att du känner så, känns det inte bra sen längre fram så får ni väl bli särbo. Jag höll på att bli knäpp av att bli sambo med min man, han fick först bo i en lägenhet i samma trappa som jag i ett halvår trappsambo, sen märkte vi att vi var aldrig ifrån så han fick då föra över bokföringen hem till mig då. 
    Ja det är väl så. Med mitt X flyttade jag hemifrån och direkt till honom. Och som sagt, det fungerade hur bra som.
    Nu ser situationen annorlunda ut. Man har det "för tryggt" och vi har båda bostadsrätter så det är inget att bara säga upp och bara flytta heller. 
  • JECJ

Att  bli sambo är ett väldigt litet steg, funkar det inte så är det bara att flytta isär. Ni skaffar inga barn eller lovar varandra evig kärlek, ni bara provar och ser om ni kan trivas ihop i vardagen också.

Men samtidigt så ska du inte må dåligt över det. Om du har ångest så kan det bero på att ert förhållande inte är redo ännu.Det ska kännas 100% rätt annars kan ni lika gärna skjuta upp det.  

• George 1

Idag är det en sak som man glömmer bort, var flyttar jag ifall det inte fungerar.
    Bostäder växer inte på träd, i det flesta städer i Sverige.
    VArför kan han inte berätta för värden hur läget är och få hyra ut sin lgh i andra hand under ett år ! 

• Hannah76

Ni får se till att ge varann egnetid hemma. Var tydlig med vad du behöver, han verkar ju behöva samma sak?

Har han en aktiv fritid? reser han? 

• Anonym (hmm)
    George 1 skrev 2013-04-24 21:36:51 följande:
    Idag är det en sak som man glömmer bort, var flyttar jag ifall det inte fungerar.
    Bostäder växer inte på träd, i det flesta städer i Sverige.
    VArför kan han inte berätta för värden hur läget är och få hyra ut sin lgh i andra hand under ett år ! 
    Han har bostadsrätt och får lov att hyra ut den men att hyra ut våra lägenheter är inget som vi är intresserad av.. 

• George 1
    Anonym (hmm) skrev 2013-04-24 21:40:17 följande:
    Han har bostadsrätt och får lov att hyra ut den men att hyra ut våra lägenheter är inget som vi är intresserad av.. 

Missförstå mig inte !
    Du skrev att ni skulle flytta ihop i din lgh.
    För att du inte skall förlora din trygghet, behåll din.
    Skriv inte honom på ditt kontrakt, kan bli strul vid ev break.
  • Anonym (hmm)
    Hannah76 skrev 2013-04-24 21:39:40 följande:

Ni får se till att ge varann egnetid hemma. Var tydlig med vad du behöver, han verkar ju behöva samma sak?

Har han en aktiv fritid? reser han? 

Ja det är sant.. Eftersom vi båda har behovet av det borde det ju faktiskt inte vara så svårt! :)

Nej tyvärr så har ingen av oss speciellt aktiv fritid haha. Nån gång då och då träffar vi vänner osv i vardagen eller på helgen. Men oftast så ses vi och kanske 2 ibland 3 gånger i veckan är vi ensamma.  
  • Anonym (hmm)
    George 1 skrev 2013-04-24 21:43:35 följande:
    Missförstå mig inte !
    Du skrev att ni skulle flytta ihop i din lgh.
    För att du inte skall förlora din trygghet, behåll din.
    Skriv inte honom på ditt kontrakt, kan bli strul vid ev break.
    Ja vi ska testa att bo i min och fungerar det bra så ska vi sälja hans och fortsätta bo i min och spara pengar för att sedan sälja min när vi hittar något gemensamt vi vill satsa på.
    Så tryggheten kommer finnas kvar så sätt.. :) 
  • Hannah76
    Anonym (hmm) skrev 2013-04-24 21:43:47 följande:
    Ja det är sant.. Eftersom vi båda har behovet av det borde det ju faktiskt inte vara så svårt! :)

Nej tyvärr så har ingen av oss speciellt aktiv fritid haha. Nån gång då och då träffar vi vänner osv i vardagen eller på helgen. Men oftast så ses vi och kanske 2 ibland 3 gånger i veckan är vi ensamma.  

Då får ni börja med det nu, på olika dagarFlört

Jag tror inte du behöver vara orolig så länge ni kan prata om detta.

Jag behöver också rätt mycket egentid, både iväg och hemma.    Jag har tur som har en aktiv partner hahaha. Han är borta på föredrag, kurser och konferencer. Jag gör inget särskilt här hemma när han är borta, och oftast är ju barnen hemma. Men det är skönt med ensamhet ibland. Och att få sakna sin partner.
  • George 1
    Anonym (hmm) skrev 2013-04-24 21:47:28 följande:
    Ja vi ska testa att bo i min och fungerar det bra så ska vi sälja hans och fortsätta bo i min och spara pengar för att sedan sälja min när vi hittar något gemensamt vi vill satsa på.
    Så tryggheten kommer finnas kvar så sätt.. :) 
    Se till att skriva papper på er gemensamma lägenhet eller hus den dagen ni köper ngt tillsammans.
    Hur ni skall gå tillväga vid en ev separation, försäljning pris osv.
    Priset skall ni sätta som ett medelvärde av de tre mäklare ni väljer som skall värdera ert boende. Detta i det fall en av er vill behålla boendet.
    Sätt in lika mkt i kontantinsats, stå båda två på lånen och köpavtalet.
    Då blir försäljningen och delningen av pengar mkt lättare.
    Ingen skall få tillgodoräkna sig eget ner lagt arbete i bostaden.
    Han snickra och målar men du lagar mat och sköter tvätten, vad är mest värt ??
    Se till att göra detta dötråkiga när ni är som mest kära, då blir det lustfyllt och ni slipper en massa otrevligt bråk.

Svar på tråden Bli sambo - Ångest!