• MoaElis

Vad betyder problematisera?

Betyder inte det att man gör ett problem av något som inte är ett problem, typ? Eller är jag fel ute?

• Svar på tråden Vad betyder problematisera?
  • mammatilltvå85

det handlar om att belysa/reflektera kring ett tema och fundera kring sådant som skulle kunna innebära en svårighet eller vara ett problem. Mer analysera och vända och vrida på något. se det från flera vinklar.

Ex:

problematisera att barn ska få betyg tidigare i skolan.

då funderar man kring vad detta skulle kunna leda till, varför det vore ett problem osv.

hänger du med? Lättare att förklara om du kommer med ett exempel...ska du skriva en uppsats på universitetet eller är det en person som anser att någon "problematiserar" något?

• Fagerlund
    MoaElis skrev 2013-04-25 00:42:37 följande:
    Betyder inte det att man gör ett problem av något som inte är ett problem, typ? Eller är jag fel ute?

Det stämmer. Det handlar om att hitta på problem som inte finns. Det normala är att av-problematisera saker, för att hjälpa människor att komma vidare. Men vissa människor har för lite att göra, och försöker hitta på nya problem att jobba med.

Typiskt är genus-teoretiker, som skapar diverse genusproblem.

• eec82

När jag skriver uppsatser tänker jag lite " penna sidan... Kan man se på det såhär" men "å andra sidan kan man se såhär" att allting inte bara har ett svar en syn. Det beror på vilken författare. Ex. Tagutchi anser att barnen inte bör vara tvungna att medverka på en samling i förskolan, men å andra sidan skriver hon senare att det är nyttigt för dem att sitta i samlingar, vidare belyser Andreasson att det är viktigt att medverka för att... Lite så att man vrider och vänder på saker! Det finns inte bara ett svar som en person, utan man ställer dem mot varandra samt vrider och vänder på det. Hoppas du förstår hur jag menar!

• mindless
    Fagerlund skrev 2013-04-25 07:18:24 följande:
    Det stämmer. Det handlar om att hitta på problem som inte finns. Det normala är att av-problematisera saker, för att hjälpa människor att komma vidare. Men vissa människor har för lite att göra, och försöker hitta på nya problem att jobba med.

Typiskt är genus-teoretiker, som skapar diverse genusproblem.

Den användningen av ordet har jag aldrig sett eller hört talas om.

Den gängse betydelsen är att man analyserar en frågeställning på ett sådant sätt att de inneboende problemen blir tydliga. Man skapar inga problem, man belyser dem.
  • mammatilltvå85
    eec82 skrev 2013-04-25 09:22:33 följande:
    När jag skriver uppsatser tänker jag lite " penna sidan... Kan man se på det såhär" men "å andra sidan kan man se såhär" att allting inte bara har ett svar en syn. Det beror på vilken författare. Ex. Tagutchi anser att barnen inte bör vara tvungna att medverka på en samling i förskolan, men å andra sidan skriver hon senare att det är nyttigt för dem att sitta i samlingar, vidare belyser Andreasson att det är viktigt att medverka för att... Lite så att man vrider och vänder på saker! Det finns inte bara ett svar som en person, utan man ställer dem mot varandra samt vrider och vänder på det. Hoppas du förstår hur jag menar!

precis, var det jag försökte komma fram till men formulerade mig inte lika tydligt som du!=))
Svar på tråden Vad betyder problematisera?