• AceTheMan

Asberger

Vad är det och hur yttrar den sig?

Är jag mindre värd om jag skulle ha det? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-25 08:18
    utredning 10e men vet ej va ja ska tro tror ja har det

• Svar på tråden Asberger
  • Anonym (J)

Ligger inom autism spektrat och det är brett område o nej du är inte mindre värd

• Anonym (Aspergare)

Asperger stavas det, det låter som ett "b", men det är ett "p".

Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (t.ex. autism, ADHD, tourettes) inte en psykisk sjukdom (t.ex. depression). En neuropsykiatrisk diagnos kan man inte bli frisk ifrån, men man kan lära sig hantera den för att (eventuellt) fungera bättre i samhället. Man kan vara tyst, men man kan också vara pratglad. Man kan ha ett specialintresse och man kan vara utan intressen ö.h.t. Man kan prata i ett konstigt tonläge och man kan prata helt normalt. Det är olika för alla. Det jag skulle säga jag ser hos många är att man kan ha svårt att anpassa sig i sociala situationer. Jag vet en del som är väldigt utåtriktade, men de kan kännas lite "awkward" och liksom säga "fel" saker. Det är det jag oftast ser alltså, men annars är det jätteolika hos alla!

Som aspergare är man absolut inte mindre värd, men det kan bli svårare att t.ex. få körkort. Man kan behöva läkarintyg för dittan och dattan. Däremot så kan det bli lättare att få t.ex. praktik, man kan liksom få en "skjuts" in i arbetslivet.

• AceTheMan

okej tack . får kolla när ja orkar

Svar på tråden Asberger