Fungerar umgängesscheman som godkänts av socialnämnden?
Min dotter har en pappa som strulat med umgänget till och från i ett års tid, sedan vi separerade efter han hotade oss ut ur huset som vi båda ägde. Dottern är 2,5 år till sommaren.
Strax efter separationen hade vi flera samarbetssamtal med familjerätten. Umgängestider upprättades, sedan följde han dem någon vecka innan det brakade igen och nya beslut fattades. Så har det hållt på i kombination med att han varit frånvarande 1 månad i taget 3-4 ggr på ett år p g a psykisk sjukdom.
I somras blev socialen inkopplad för utredning då han uteblev från hämtandet på förskolan. Jag fick välja mellan att lämna mitt jobb på äldreboendet bums eller att tösen hämtades av socialtjänstjouren.
Sedan har vi fått ändra umgänget en massa för diverse skäl som övertid på helger, festande mm. Jag har väl varit snäll då jag tycker tösens umgänge med pappan är viktigt, men nu börjar jag tröttna på allt ändrande VARJE helg. Jag vill kunna planera mitt liv och inte bara styras av hans egoism.
Senast igår fick jag 7 sms som började med att katterna fått loppor, underförstått att han tyckte jag skulle avstyra umgänget helt i helgen. Sedan skulle han tydligen till Linköping och kunde inte hämta på lördagen som sagts senast i söndags. Jag har saker inplanerade sedan lång tid tillbaks och har fått be sambon lämna över tösen. Då började han hota om att jag skulle hämta henne 10 mil bort varannan vecka p g a vad jag antar har med en ny pojkvän att göra (Sandro). Han är mig veterligen fortfarande skriven i min kommun och har hus och arbetar 1 timma bort åt andra hållet. Det jobbets övertid alla lördagar var heligt så sent som förra helgen ...
Därför undrar jag om någon med strulig umgängesförälder fått ordning på umgänget efter ett umgängesschema fastställts av socialnämnden?
Jag vill ha rätt att planera mitt liv utifrån fasta tider och slippa allt tjat, personangrepp och hotande via sms och telefon.