• mammalovis

Fungerar umgängesscheman som godkänts av socialnämnden?

Min dotter har en pappa som strulat med umgänget till och från i ett års tid, sedan vi separerade efter han hotade oss ut ur huset som vi båda ägde. Dottern är 2,5 år till sommaren.

Strax efter separationen hade vi flera samarbetssamtal med familjerätten. Umgängestider upprättades, sedan följde han dem någon vecka innan det brakade igen och nya beslut fattades. Så har det hållt på i kombination med att han varit frånvarande 1 månad i taget 3-4 ggr på ett år p g a psykisk sjukdom.

I somras blev socialen inkopplad för utredning då han uteblev från hämtandet på förskolan. Jag fick välja mellan att lämna mitt jobb på äldreboendet bums eller att tösen hämtades av socialtjänstjouren.

Sedan har vi fått ändra umgänget en massa för diverse skäl som övertid på helger, festande mm. Jag har väl varit snäll då jag tycker tösens umgänge med pappan är viktigt, men nu börjar jag tröttna på allt ändrande VARJE helg. Jag vill kunna planera mitt liv och inte bara styras av hans egoism.

Senast igår fick jag 7 sms som började med att katterna fått loppor, underförstått att han tyckte jag skulle avstyra umgänget helt i helgen. Sedan skulle han tydligen till Linköping och kunde inte hämta på lördagen som sagts senast i söndags. Jag har saker inplanerade sedan lång tid tillbaks och har fått be sambon lämna över tösen. Då började han hota om att jag skulle hämta henne 10 mil bort varannan vecka p g a vad jag antar har med en ny pojkvän att göra (Sandro). Han är mig veterligen fortfarande skriven i min kommun och har hus och arbetar 1 timma bort åt andra hållet. Det jobbets övertid alla lördagar var heligt så sent som förra helgen ...

Därför undrar jag om någon med strulig umgängesförälder fått ordning på umgänget efter ett umgängesschema fastställts av socialnämnden?   

Jag vill ha rätt att planera mitt liv utifrån fasta tider och slippa allt tjat, personangrepp och hotande via sms och telefon. 

• Svar på tråden Fungerar umgängesscheman som godkänts av socialnämnden?
  • Anonym (insatt)
    mammalovis skrev 2013-04-25 11:20:39 följande:

Min dotter har en pappa som strulat med umgänget till och från i ett års tid, sedan vi separerade efter han hotade oss ut ur huset som vi båda ägde. Dottern är 2,5 år till sommaren.

Strax efter separationen hade vi flera samarbetssamtal med familjerätten. Umgängestider upprättades, sedan följde han dem någon vecka innan det brakade igen och nya beslut fattades. Så har det hållt på i kombination med att han varit frånvarande 1 månad i taget 3-4 ggr på ett år p g a psykisk sjukdom.

I somras blev socialen inkopplad för utredning då han uteblev från hämtandet på förskolan. Jag fick välja mellan att lämna mitt jobb på äldreboendet bums eller att tösen hämtades av socialtjänstjouren.

Sedan har vi fått ändra umgänget en massa för diverse skäl som övertid på helger, festande mm. Jag har väl varit snäll då jag tycker tösens umgänge med pappan är viktigt, men nu börjar jag tröttna på allt ändrande VARJE helg. Jag vill kunna planera mitt liv och inte bara styras av hans egoism.

Senast igår fick jag 7 sms som började med att katterna fått loppor, underförstått att han tyckte jag skulle avstyra umgänget helt i helgen. Sedan skulle han tydligen till Linköping och kunde inte hämta på lördagen som sagts senast i söndags. Jag har saker inplanerade sedan lång tid tillbaks och har fått be sambon lämna över tösen. Då började han hota om att jag skulle hämta henne 10 mil bort varannan vecka p g a vad jag antar har med en ny pojkvän att göra (Sandro). Han är mig veterligen fortfarande skriven i min kommun och har hus och arbetar 1 timma bort åt andra hållet. Det jobbets övertid alla lördagar var heligt så sent som förra helgen ...

Därför undrar jag om någon med strulig umgängesförälder fått ordning på umgänget efter ett umgängesschema fastställts av socialnämnden?   

Jag vill ha rätt att planera mitt liv utifrån fasta tider och slippa allt tjat, personangrepp och hotande via sms och telefon. 

Socialnämnden fastställer inga umgängesscheman. De fungerar inte som en domstol utan kan bara godkänna det ni föräldrar enas om .... Om han strular med alla överenskommelser så meddela honom att du i fortsättningen kommer att hålla dig till schemat och det är upp till honom att göra detsamma om han vill att det skall fungera. Och så säger du nej då han kränglar ....
  • Anonym (S)

Vad menar du med fastställer schema? Om du menar att de skriver ett schema/avtal på umgänge som ni båda undertecknar och som gäller som en dom, så är svaret ja. Menar du något annat så förstår jag inte.

Bäst är väl att ni upprättar ett schema där pappan själv får tala om när och hur han kan och vill ha barnet, sen kan du neka ändringar som inte följer schemat.

Upplysningsvis så är det märkligt att du lät soc bli inkopplade när pappan inte hämtade i förskolan. Som vårdnadshavare har man givetvis alltid skyldighet att finnas till hands för sitt barn, även om barnet ska befinna sig med den andra föräldern. Är man bortrest e.dyl så informerar man förskolan om det.

• mammalovis

Annonym (insatt): Jag har nu pratat med familjerätten igen och de har rått mig att skicka honom ett sms om att det vi bestämt kör vi på, i annat fall får han driva det via tingsrätten. Det kändes väldigt skönt att de tyckte jag hade rätt att vara hård, då jag egentligen inte tror att han kommer följa en ny överenskommelse även om det skulle ske helt på hans villkor. Jag läste om narcissism häromdagen och det stämde verkligen på nästan varje punkt ...

Anonym (s): Det var inte jag som kopplade in soc från början. Första gången blev de inkopplade när vi hade samarbetssamtal via familjerätten. Andra gången då det blev utredning var det dotterns farmors orosanmälan som låg till grund. Sedan gjorde även förskolan en orosanmälan tror jag, då hon inte hämtades som avtalats plus att han hade misskött hämtningarna tidigare också p g a sina problem med panikångestattacker.

Mitt val när han misskötte hämtningen helt var att komma direkt eller att förskolan hade överlämnat henne till socialtjänstjouren. Naturligtvis hämtade jag henne, men jag hade fruktansvärt dåligt samvete mot min kollega som jag lämnade i sticket med alla boende olagda för natten.

• Anonym (S)
    mammalovis skrev 2013-04-27 16:14:32 följande:
    Annonym (insatt): Jag har nu pratat med familjerätten igen och de har rått mig att skicka honom ett sms om att det vi bestämt kör vi på, i annat fall får han driva det via tingsrätten. Det kändes väldigt skönt att de tyckte jag hade rätt att vara hård, då jag egentligen inte tror att han kommer följa en ny överenskommelse även om det skulle ske helt på hans villkor. Jag läste om narcissism häromdagen och det stämde verkligen på nästan varje punkt ...

Anonym (s): Det var inte jag som kopplade in soc från början. Första gången blev de inkopplade när vi hade samarbetssamtal via familjerätten. Andra gången då det blev utredning var det dotterns farmors orosanmälan som låg till grund. Sedan gjorde även förskolan en orosanmälan tror jag, då hon inte hämtades som avtalats plus att han hade misskött hämtningarna tidigare också p g a sina problem med panikångestattacker.

Mitt val när han misskötte hämtningen helt var att komma direkt eller att förskolan hade överlämnat henne till socialtjänstjouren. Naturligtvis hämtade jag henne, men jag hade fruktansvärt dåligt samvete mot min kollega som jag lämnade i sticket med alla boende olagda för natten.
    Du har fått bra råd från familjerätten.

Dock tycker jag att ni borde kunna kommunicera innan umgängen. Panikångestattacker är inte roliga att leva med och självklart kan de orsaka att han inte kan hämta barnet som avtalat. Så där tror jag att kommunikation kan vara nyckel till en lösning och om du kan vara lite flexibel kan barnet antagligen ha ett bättre umgänge med sin pappa.
  • mammalovis

Efter ett års flexibilitet och på sistone ändrade tider nästan varje helg har jag börjat tröttna på att hans liv ska styra allt ... Att jag kan ha saker inplanerade inser han inte på förhand. När han inte kunde ändra hämtningstid i lördags struntade han i lämningstiden på söndagen. Om inte jag hade ringt efter en halvtimma och undrat var tösen var vet jag inte när han kommit eller hört av sig. Nu hade han inte lyckats laga mat i tid, utan först 40 minuter efter lämningstiden ... och lämnade henne 1,5 timmar efter avtalad tid ... Tösen var dödstrött då hon brukar sova redan vid tolv och inte vid halv två när han kom med henne. Så det spelar ingen roll hur flexibel jag kan vara han skulle ändå välja att köra över mig totalt. Jag läste en hemsida om narcissisters personlighetsdrag, vilket var en perfekt beskrivning av honom ... 

Just nu är inte hans panikångestattacker problemet utan att han tycker att övertidsarbete varje lördag han har tösen d v s varannan vecka är okej. Ja, han vill jobba övertid varje lördag samt prioritera festande mm framför att hålla umgängestiden som är till tösens fördel ... Så oavsett hur vi skulle ändra schemat kommer nog problemen kvarstå, då han bara ser sig själv och inte ser hur det påverkar tösen.

Svar på tråden Fungerar umgängesscheman som godkänts av socialnämnden?