• Trevlig o Mysig

Sexmissbrukare

Tänkte bara kolla av läget och se om det finns fler där ute i etern med samma problem som mig...
    Sexmissbruk är faktiskt inte så glamoröst som många verkar tro...
    Är som en drog... Jakten efter sex.. och inte alltid med en och samma partner utan det kan vara flera..
    Drivkraften att söka upp nya och ha (oftast) helt underbart bra sex...
    Allt från romantiska dejter till på tok för utsvävande och smått galna...
    Drivet gör att man struntar i tid, plats osv.. Utan det är som ett gift i kroppen efter sex...
    Bilar, porrklubbar, utomhus och i bästa fall i en säng..
    1 on 1, 3-kanter, gruppsex...
    Fan va jobbigt det är....!
    SÅ.. Finns ni andra med samma problem? Hur har ni gjort för att komma ur det?
    Eller fortsätter ni?          

• Svar på tråden Sexmissbrukare
  • Anonym (addict)

japp, fast har inte precis kommit ur det.. Vet iof inte om det egentligen är sexet jag är ute efter eller bara bekräftelsen. En drog är det iaf.

• Trevlig o Mysig
    Anonym (addict) skrev 2013-04-25 11:43:54 följande:
    japp, fast har inte precis kommit ur det.. Vet iof inte om det egentligen är sexet jag är ute efter eller bara bekräftelsen. En drog är det iaf.

Då är vi två.. Har inte heller kommit ur det... Ibland kan jag känna att jakten och bekräftelsen är det största..
    Har aldrig haft problem att attrahera tjejer så möjligheterna är kanske för stora...
    Våren är ju ännu värre.. Nu när vårkänslorna läggs som grädde på moset!  
  • Anonym (Syster)

Finns en beroendeklinik för sexmissbrukare i Stockholm http://absolutions.se/ som min bror använde sig av. Han är nöjd, och nu har det gått 1½ år sedan han "lade av" med sitt missbruk.

Lycka till! Hjälp finns!  

• Anonym (Syster)

för min bror, gift med två barn, fanns det inget annat alternativ än att bli fri från sitt beroende, eller ta kontroll över det snarare. Annars hade det inte funnits något hopp om att rädda äktenskapet. Och hör och häpna, min fina svägerska förstod att detta var ett beroende som han behövde hjälp med, liksom alkohol eller droger, och stöttade honom till 100 %.  

• Anonym (addict)
    Anonym (Syster) skrev 2013-04-25 11:48:44 följande:
    Finns en beroendeklinik för sexmissbrukare i Stockholm absolutions.se/ som min bror använde sig av. Han är nöjd, och nu har det gått 1½ år sedan han "lade av" med sitt missbruk.

Lycka till! Hjälp finns!  
    synd att man inte bor i sthlm bara, lät bra!
  • Trevlig o Mysig
    Anonym (Syster) skrev 2013-04-25 11:58:29 följande:
    för min bror, gift med två barn, fanns det inget annat alternativ än att bli fri från sitt beroende, eller ta kontroll över det snarare. Annars hade det inte funnits något hopp om att rädda äktenskapet. Och hör och häpna, min fina svägerska förstod att detta var ett beroende som han behövde hjälp med, liksom alkohol eller droger, och stöttade honom till 100 %.  

Jag har redan kikat in på deras hemsida och jag planerar ett besök!
    Tack
  • Anonym (())

mm antar att det är som med alla missbruk. Fan vad komplicerat det verkar, för ingen vill ju vara utan sex, men var dra gränsen liksom?

En nykter alkoholist kan ju aldrig mer dricka och en rökare kan inte ta en enda cigg utan att trilla dit.

Men en sexmissbrukare kan ju liksom inte sluta ha sex.... Hur fan löser man detta dilemma?

• Trevlig o Mysig
    Anonym (()) skrev 2013-04-25 12:53:38 följande:
    mm antar att det är som med alla missbruk. Fan vad komplicerat det verkar, för ingen vill ju vara utan sex, men var dra gränsen liksom?

En nykter alkoholist kan ju aldrig mer dricka och en rökare kan inte ta en enda cigg utan att trilla dit.

Men en sexmissbrukare kan ju liksom inte sluta ha sex.... Hur fan löser man detta dilemma?

Precis.. Det är det som är dilemmat.. Dock är det ju så att ett sexmissbruk ofta inte handlar om mängderna sex.
    Utan mer att man drivs framåt och har utmanande sex.. Spänningen, lusten, begäret..
    Om det ändå handlade om att ha sex 10 ggr/dag.. Då hade det inte varit ngt problem.
    Utan det handlar om bekräftelse och djuriska lustar.
    Det är det begäret man vill dämpa.. Och hitta en tryggare tillvaro med en partner.
    I mitt fall hade jag den trygga tillvaron och allt var bra... Tills den dagen min partner bestämde sig för att hon ville annat. Då kom begären och problemen tillbaka som ett brev på posten.
    Med en trygg partner så fungerar jag som vem som helst.. (Dock med ett större sexbehov)      
  • Anonym (())
    Trevlig o Mysig skrev 2013-04-25 13:00:34 följande:

Precis.. Det är det som är dilemmat.. Dock är det ju så att ett sexmissbruk ofta inte handlar om mängderna sex.
    Utan mer att man drivs framåt och har utmanande sex.. Spänningen, lusten, begäret..
    Om det ändå handlade om att ha sex 10 ggr/dag.. Då hade det inte varit ngt problem.
    Utan det handlar om bekräftelse och djuriska lustar.
    Det är det begäret man vill dämpa.. Och hitta en tryggare tillvaro med en partner.
    I mitt fall hade jag den trygga tillvaron och allt var bra... Tills den dagen min partner bestämde sig för att hon ville annat. Då kom begären och problemen tillbaka som ett brev på posten.
    Med en trygg partner så fungerar jag som vem som helst.. (Dock med ett större sexbehov)      

Kanske är det som är grejen också, om två personer med enormt sexbehov nöjer sig med varandra och har en bra relation så är väl allt frid och fröjd.

Jag uppfattar det som att problemen kommer främst när missbruket ter sig så att man inte kan låta bli jakten på nya erörvringar, att man är otrogen, aldrig kan ha en stabil relation m.m.
  • Dan81

Lever själv i ett förhållande och är vad jag kallar det en nykter sexmissbrukare. Ungefär 80% av min vakna tid och 100% av min sovande tid så tänker och fantiserar jag om sex. Min fru vet om det men har inget behov eller lust att göra mina fantasier till verklighet. Detta gör att jag inte kan koncentrera mig på jobb, kan inte sova och min vardag blir extremt jobbig i allmänhet:( Men jag vet ändå inte om jag vill ändra på mig, oftast när jag tänker på det så önskar jag bara att alla andra var som mig, vilket jag inser hade varit helt åt skogen det också men det är fortfarande jag och den jag är. Hur kontrollerar man en sådan situation när den inte fungerar längre? Har haft det så här i snart 10 år och det sliter fruktansvärt på en. Enda gången jag tänker på annat är när jag tränar och det gör jag mest för att jag gillar kicken när folk kollar på mig.... så det hör ihop det också. Någon med tips?

• Med Lem
    Anonym (()) skrev 2013-04-25 12:53:38 följande:

Hufvudet på spiken: jämförelsen med andra missbruk leder fel.

Sexmissbruk är inte ett missbruk pss som rökning eller narkomani eller alkoholism utan ett tvångsbeteende. Hypersexualitet är ett bättre namn på fenomenet. Och skillnaden är att sex i sig är nåt man ska syssla med. Det är i sig alltid, bortsett från smittspridning eller olyckor, fysiologiskt nyttigt. Även om nyttan för en del uppvägs av annat.
    Den likhet med missbruk som finns är att belöningsupplevelsen av sex är det som ger tvångsbeteendet som reaktion på det egentliga problemet.

Nån typ av kognitiv terapi brukar hjälpa.
    12punktsprogram hjälper INTE. Inte i fler fall än som bara spontant skulle sluta knulla runt i alla fall.

En parentes:
    En fd rökare kan röka en enstaka cigg efter tillräckligt lång tid: skadorna går ur kroppen efter 7-10 år. Alkisar kan inte dricka igen, dock. Åtminstone är det ofta så. Undantag kan finnas. Nikotin är alltid onyttigt, liksom resten av gifterna i tobak. Alkohol har däremot nyttig verkan på vissa människor, huvudsakligen kopplat till ålder och hälsa i övrigt. Verkar det. Så vanliga giftmissbruk är inte heller så entydiga till sin karaktär.

Varje beroende/tvångs-problem bör beskrivas för sig, och boten blir olika för olika beroenden/tvångsbeteenden + individer. Det är inte ens så att alla tvångsbeteenden måste botas, det går ibland att dra nytta av dom för att öka sin livskvalitet, eller i alla fall att leva med dom utan obehag.
Svar på tråden Sexmissbrukare