• Anonym (NN)

hur räknar ni? OB?

Hej jag skall på möte om en vecka ifall jag är kvalificerad till Sjukersättning.
    Men nu undrar jag. Jag har varit behovsanställd med rörlig lön under ett års tid. Räknas Ob med in i lönen som ni räknar på eller går ni endast på grundtimlönen då ni räknar SGI?

Mvh N

• Svar på tråden hur räknar ni? OB?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Jag tror att du frågar om sjukpenning.

I den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) ingår både grundlön och OB. Om du har varit behovsanställd och inte arbetssökande på Arbetsförmedlingen, är det bra om arbetsgivaren skriver ut ett arbetsgivarintyg för cirka ett år tillbaka. 

Om du hela tiden har varit arbetssökande, upp till exempel heltid, hos Arbetsförmedlingen, beräknar  vi din SGI på ditt senaste heltidsarbete som varade i sex månader eller mer. 

Läs gärna mer på vår hemsida:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/

Hälsningar
    Sune, handläggare 

• Anonym (NN)
    Försäkringskassan skrev 2013-04-25 13:27:12 följande:
    Hej!
    Jag tror att du frågar om sjukpenning.

I den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) ingår både grundlön och OB. Om du har varit behovsanställd och inte arbetssökande på Arbetsförmedlingen, är det bra om arbetsgivaren skriver ut ett arbetsgivarintyg för cirka ett år tillbaka. 

Om du hela tiden har varit arbetssökande, upp till exempel heltid, hos Arbetsförmedlingen, beräknar  vi din SGI på ditt senaste heltidsarbete som varade i sex månader eller mer. 

Läs gärna mer på vår hemsida:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/.../

Hälsningar
    Sune, handläggare 
    Jo sjukpenning menar jag:D

Hur kommer ni att räkna? då jag har haft två olika jobb.
    Lägger ni ihop hela lönen varje månad och sedan delar på 12 för att kunna se hur mycket man får ut eller gör ni som på A-kassan att ni räknar på hur många timmar jag jobbat?

Mvh N
Svar på tråden hur räknar ni? OB?