Okej med leksaksvapen?
Vad tycker du? Är det "okej" att barn har leksaksvapen. Då menar jag inte en yxa eller morakniv utan pistoler, automatvapen, svärd osv.
Vad tycker du? Är det "okej" att barn har leksaksvapen. Då menar jag inte en yxa eller morakniv utan pistoler, automatvapen, svärd osv.
Vi har både airsoft och äkta vapen hemma.. men mina barn får och kommer inte få leka med något av det. Dom kommer från början lära sig respekten som krävs av vapen.. leksak eller inte.
Ja, om de inte liknar riktiga för mycket - folk har dött av att t ex polisen trott det var ett riktigt vapen och agerat därefter. Sen kommer min son att få lära sig respekt och användning av de riktiga också, de leker man ju inte med, men det är väl underförstått.
Vattenpistoler och lasersvärd känns okej men resten nja...
Nix, kommer INTE in något sådan här. Kanske en grön plastig vattenpistol men inget annat.
Ja, mina barn har haft både svärd och pistoler, men ägnade inte något större intresse till dessa.
Jag kan inte riktigt se vad det finns för något som helst värde i att ge sitt barn en sådan leksak. hen kan inte lära sig något av det och det finns miljoner andra leksaker man kan ge barnet.
Jag blir upriktigt sagt ledsen då jag ser en femårig kille springa omkring med ett leksaksgevär och skrika pang och rikta det mot folk. Hur har han lärt sig det egentligen? Och framförallt varför har han lärt sig det?
Jag är så kluven. Å ena sidan tycker jag att det är helt okej och att man inte ska begränsa barns lekar. Men samtidigt tycker jag inte att känns okej.
Så länge de ser ut som leksaker så har mina barn fått leka med vapen. De har träsvärd som deras pappa gjort till dem och som de båda leker mycket med. Dessa dagarna jagar de drakar i trädgården. De har också haft färgglada vattenpistoler. Men vapen som nästan ser ut som riktiga har de inte fått. De har heller aldrig bett om det och skulle de göra det blir det nej.
Ja i vår familj så är det ok med de flesta leksaker. För det är ju just leksaker, mina tjejer kan ju även ta en pinne och tälja själv så den ser ut som ett spjut och dom leker att dom är på mammutjakt.
För MIG ligger allvaret inte i själva leksaken, utan i hur man leker. Det gäller ju även dockor, jag tycker inte det är ok att mina barn leker att dockorna mobbar varandra, våldtar eller nått annat hemskt. Precis som jag inte tycker det är ok att dom använder skjutleksaker till att "mörda/avrätta" varandra.