A kassa och Alfa kassa?
Kan någon vara snäll och förklara för mig skillnaden mellan dessa två? Tack!
Kan någon vara snäll och förklara för mig skillnaden mellan dessa två? Tack!
Det finns en a-kassa kopplad till varje fackförbund.
Från början kunde man bara vara med i den a-kassa som tillhörde det fack man var med i pga sitt yrke, t ex ingenjörerna, ekonomerna, vårdyrkena osv osv.
Eftersom egenföretagare är arbetsgivare och därmed inte tillhör facket så fanns det ingen form av a-kasseersättning för den gruppen, och därför skapades Alfa-kassan. Den skulle ge ensamföretagare en chans till ersättning om deras verksamhet gick omkull.
Senare omvandlades Alfa-kassan till att bli lite av en räddningsplanka för alla som inte tillhörde något särskilt fack/yrke, eller de som inte VILL vara med i ett fack, det finns såna också. Så här står det på Alfa-kassans hemsida:
-------
Alfa-kassan grundades 1998 och är en av Sveriges arbetslöshetskassor. Alfa-kassan är idag den enda a-kassa som inte är organisationsanknuten eller inriktad på specifika yrkes- eller branschområden. Vi välkomnar alla, såväl arbetslösa som anställda och företagare.
Genom att vara ett komplement till de organisationsanknutna a-kassorna strävar Alfa-kassan efter att fler på arbetsmarknaden ska få tillgång till den inkomstrelaterade arbetslöshetsförsäkringen.
Vi administrerar både den allmänna grundförsäkringen och den frivilliga inkomstrelaterade försäkringen. Vi har dessutom fått i uppdrag av regeringen att betala ut grundersättning till de som inte är medlemmar eller anslutna till någon arbetslöshetskassa.
Tack för hjälpen!
Är det med andra ord så, om man jobbar heltid, har fast anställning och under ett längre period är det bättre att ansluta sig till A kassa. Om man har oregelbunden inkomst och otrygg anställning då är det Alfa kassa som gäller, eller?
Vad är skillnaden i den allmäna grundförsäkringen som båda kassorna administrerar och den frivilliga inkomstrelaterade arbetslöshetsförsäkringen som också båda kassorna administrerar?
För att få ut ersättning från A kassa, ska man ha jobbat i minst ett år och när det gäller Alfa kassa räcker det med 6 månader, eller?
Tacksam om någon kan förtydliga för det är rätt förvirrat för mig..