• efm

Gräva om rabatt, hur?

Hej! Jag och min sambo har bott i vår nuvarande lägenhet i snart 2 år, och då hör till saken att vi har en baksida som har potential att vara jättefin, men som tyvärr ej blivit särskilt omhändertagen av folk som bott här tidigare.

Vi har 2 st rabatter, en stor där det ska växa jordgubbar, någon klängerväxt  och något annat oidentifierat som aldrig riktigt blommat när vi bott här, men som i princip bara gett oss en jäkla massa brännässlor. Samt en liten som jag inte tänker gå in på då jag vill fråga lite om den större.

I höstas passade jag på att gräva upp alla brännässlor och slänga dom i ett dike där det redan växer dessa, och nu när våren kommit tänkte jag röja och gräva upp hela rabatten och plantera något kul. Då kommer vi till problemet; Jag är en 23 årig grabb som aldrig pillat runt med sånthär förut! Intresset har dock vuxit en hel del för att få till en potentiellt skitbra "trädgård" sen jag blev stay-at-home-dad och min sambo jobbar istället. Så hur gräver man om en sådan här rabatt?

För att förklara rabatten; Rabatten hade något grönt runtom sig(troligtvis för att separera såjord ifrån resten), en träbalk utåt på framsidan (rabatten står mot husväggen) samt stenar på  "insidan" mot väggen. Fanns dekorativa trägrejjer på sidorna också. Dock hade träet börjat mögla, det gröna hade "sipprat" upp och lagt sig över rabatten, hela rabatten var sjukt ojämn och alltid har blivit förstört med tiden.

Det jag gjort med den hittils; grävt upp allt det gröna runtom, vittrar i princip sönder i händerna på en så gammalt det är. Flyttat stenarna som låg mot väggen (då jag ska gräva upp allt), grävt upp balkarna då jag funderar på att slipa ner dom i hopp om att återanvända dom. Krattat bort all skit som låg i den, samt sorterat om lite "grenar" ifrån klätterväxten för att få bättre sol.

Är det bara att börja gräva upp allting? Det jag vill plantera är lättskötta grejjer, som växer under relativt hårda förhållanden (vi får inte jättemånga soltimmar på våran baksida, samt bor i norra sverige). Blommor och gärna nån mindre frukt/bär (har kollat på minikiwis, vill verkligen ha det men frågan är om jag kan odla det).

Vad ska jag ha för jord? Hur djupt ska jag gräva? Ska jag lägga nån duk eller annat i botten av rabatten? Finns det färdigblandad jord med tillsatser och gödsel? Ska man ens ha gödsel i jord eller bara "sprinkla på uppepå" eller något?

Alla tips och all hjälp uppskattas!

• Svar på tråden Gräva om rabatt, hur?
  • Pimpinellan

Vanlig plantjord passar alldeles utmärkt och då behövs ingen gödsel i år. Hur djupt du ska gräva beror på vilka växter du köper,det står antingen på växten eller också kan de upplysa om det där du köper dem. Om du inte har nåt mellan rabatt och gräsmatta kommer gräsmattan sprida sig inåt,men vanliga stora stenar går bra ha som kant. Eller köpa nån överbliven planka på brädgården. Duk under behövs inte,det är vanlig handkraft för att rensa ogräs som gäller.

Klätterväxten mår nog inte bra av att slitas upp,gräv upp runt om och ge den ny jord. Allt annat nytt måste vattnas noga i början och sen regelbundet.

Lycka till,man lär sig genom att prova sig fram! {#emotions_dlg.flower}

• efm
    Pimpinellan skrev 2013-04-26 12:54:17 följande:
    Vanlig plantjord passar alldeles utmärkt och då behövs ingen gödsel i år. Hur djupt du ska gräva beror på vilka växter du köper,det står antingen på växten eller också kan de upplysa om det där du köper dem. Om du inte har nåt mellan rabatt och gräsmatta kommer gräsmattan sprida sig inåt,men vanliga stora stenar går bra ha som kant. Eller köpa nån överbliven planka på brädgården. Duk under behövs inte,det är vanlig handkraft för att rensa ogräs som gäller.

Klätterväxten mår nog inte bra av att slitas upp,gräv upp runt om och ge den ny jord. Allt annat nytt måste vattnas noga i början och sen regelbundet.

Lycka till,man lär sig genom att prova sig fram! {#emotions_dlg.flower}
    Tack för dina tips! Har grävt lite till idag och sett att det är nån duk eller liknande längst ner. Tänkte också på det med klätterväxten, tack för tipset om hur jag räddar den! Hur många cm utåt ifrån dess bas tror du jag måste spara den gamla jorden?

Hur gör jag med duken längst ner ? Bör jag riva upp eller låta ligga kvar?

Tack på förhand 
  • Pimpinellan

Du kan gräva bort all jord ända intill rötterna på klätterväxten,men ta inte bort nåt av dem.
    Om duken ser okey ut kan du ju lämna den,men annars är det bara riva upp den.

• Excentriskan

Ju mer jobb du lägger på underlaget ju mindre jobb kräver det sen.

Du kan göra en ram och gräva ur. Sätt byggplast på insidan av ramen och fyll sen med jord och torv.

Tryckimpregnerat virke står mot väta bättre och håller längre. Kostar ca 10-12 kr per meter och klart värt pengarna.

Gräv 1 dm ut och djupt utanför ramen. Lägg ner en remsa med markduk. Fyll i diket med stenmjöl. På så vis slipper du rensa bort gräs på utsidan samt det går att klippa med klippare ända mot.

Finns många fina skuggväxter som klarar sig bra här uppe (bor också norr). Trolldruvor kommer upp fint varje år och har både fina blommor och även frökapslar efter blomning. Enkelt är ju ocså att stoppa ned lite sommarblommor varje år. Nävor (perenn) är tacksamma men sprider sig gärna.. Fråga gärna på blomhandeln. De är duktiga på att rekomendera vad som funkar.

Lycka till!         

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Gräva om rabatt, hur?