• HanBen

Gruppverksamhet flerfunktionshinder. Vad önskas?

Hej! Jag är utbildad sjukgymnast och har arbetat några år inom habiliteringen. Som många av er upplever så skär habiliteringen ner och mer och mer ansvar och uppgifter läggs på föräldrarna. Av den anledningen har jag tänkt att starta gruppverksamhet och individuell träning i privat regi. Som ett komplement till habiliteringen. Min fråga till er föräldrar är: Vad för aktiviteter och grupper uppskattar ni och era barn och vad önskar ni fanns? Ge mig alla era idéer och förslag! Skulle ni vara beredda att betala för en gruppaktivitet? Hur mkt för 10 tillfällen? Tacksam för era åsikter och erfarenheter!

• Svar på tråden Gruppverksamhet flerfunktionshinder. Vad önskas?
  • Selma1966

Svårt att svara på eftersom behoven är så olika och jag inte vet vad du kan erbjuda. Främsta problemet för egen del handlar mest om praktiska saker som att kunna välja vettiga tider på dagen som inte stör sonens mat- och trötta tider på dygnet. Tillräckligt med personal så jag vågar lämna honom själv (om jag/resursen inte förväntas delta) etc

• HanBen

Hej! Tack för ditt svar! Jag tänker att ni svarar utifrån ert barns och familjs behov, just eftersom behoven är så olika. Alla förslag och idéer mottages tacksamt! Till en början kommer grupperna vara 3-5 deltagare men trots små grupper kommer vuxen person (förälder/personal) förväntas vara med. I och med att grupperna kommer vara små så bör det vara lättare att hitta tider som passar rutiner. Har din son varit med i några gruppaktiviteter?

• blubbblubb

Babysim/Simskolor kan kosta upp till 200kr tillfället för 30 minuter. Då är föräldrar vara med och det brukar kunna vara 6 barn per grupp.  (som jämförelse)

För att en grupp ska fungera ordentligt krävs att barnen är så pass lika att barnen och föräldrarna kan inspireras av vad de andra gör och att behovet av individella råd annat än finjusteringar är ganska begränsat. Frågan är underlaget och hur du tänkt dela in grupperna. 

Jag har inget flerfunktionshindrat barn, men jag skulle definitivt vara berädd att betala för språkträning i grupp om det fanns.           

Svar på tråden Gruppverksamhet flerfunktionshinder. Vad önskas?