Tingat "sjuk" kattunge
Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa raskatt, och beslutade att det skulle bli en Ragdoll. Vi var och tingade en liten kille för 4 veckor sedan. Jag är egentligen inte alls kunnig inom området, utan har mest tillbringat många timmar vid datan och läst på.
Det är så att jag idag blev uppringd av uppfödaren till katten. Hon berättar att den kattunge som vi var och tingade (då den var 4 veckor gammal) hade varit sjuk. Uppfödaren berättade att han hade svår att ta till sig födan då de började äta riktig mat och inte bara dia. Han var därför betydligt mindre än sina syskon, och hade blivit matt, orkeslös, klen och väldigt rädd. Hon sa att hon hade sparat en av de andra hanarna till oss under denna period ifall att vår kille inte skulle bättra på sig. Uppfödaren berättade dock att han frisknat till ordentligt, att han nu äter med god aptit och börjat växa till sig. Han har börjat leka med sina syskon igen, morra åt dem när maten serveras och är inte alls lika orädd längre. Hon ville dock vänta med att vaccinera honom eftersom hon fortfarande ansåg att det var för riskabelt. Hon berättade också att han kommer växa ikapp sina syskon och att detta inte kommer att påverka honom i framtiden. Hon hade skickat in pappren för registrering av ungarna idag, beställt kattungepaket osv, och menade att vi kommer att få denna ungen som varit planerat, och att vi inte behöver ”byta” unge till en annan hane ur kullen.
Min fråga är såklart, kommer detta verkligen inte att påverka honom i framtiden? Är det en stor risk med att fortsätta detta köp, eller hur skall jag som köpare ställa mig? Jag vill självklart att det skall vara en frisk katt jag köper, och att den skall må bra under sitt förhoppningsvis långa liv! Borde vi trots sjukdomen köpa denna katt, eller borde man fråga om det finns möjlighet att ta en annan ur kullen? Är risken för stor, eller kommer han att bli en frisk och kry katt även som vuxen, trots detta?
Känner mig väldigt vilsen i detta, och är verkligen i behov av lite råd från annat håll!