svårt att tapetsera?
Vill tapetsera om mitt kök. Har aldrig gjort det tidigare och tänkte göra det själv. Är det svårt eller lätt som en plätt? :P vad bör jag tänka på?
Vill tapetsera om mitt kök. Har aldrig gjort det tidigare och tänkte göra det själv. Är det svårt eller lätt som en plätt? :P vad bör jag tänka på?
Du bor i villa då el bostadsrätt? Annars måste du fråga hyresvärden.
jätteenkelt
Det är inte lätt. Se till att välja tapeter som är anpassade för köksmiljö, dvs tål att torka av med en fuktig trasa. Var minst två personer.
Skitsvårt tycker jag..
Det beror på vilken sorts tapet du ska ha. Easy up är ju ganska lätt att sätta men man behöver vara två för att se så att det blir bra. Viktigt att ha en bra grund samt en hink med ljummet vatten med en riktig svamp för att tvätta skarvar och socklar från lim.Börja alltid stryka fast tapetn i mitten av våden och utåt så det inte blir luftbubblor. Ha en riktigt vass mattkniv för att skära längst sockeln och vid taket.
Måla är ju enklast men ska du tapetsera så välj en utan mönster passning.
Jag grejar här hemma med både mönster passning och färger men då äger jag huset.
Gör du det så tycker jag att du kan testa så mycket du orkar.
Blir det fel så gör du om.
Lycka till.
Nej då, inte så svårt, lite noggrannhet bara Men som sagt du får inte tapetsera hur du vill i en hyresrätt, så du vet.
Ja tycker non woven tapeter är enklare än papperstapeter. Se bara till att ha en liten kartong (brukar kosta 15 kr eller något sådant) som tapetrullen ska ligga i så är det lättare. Rustas tapeter är prisvärda att prova med första gången, inte så dyra att det svider om man gör om för att det inte blev bra, dock, inte så svårt så det ska nog gå bra.
Det är relativt enkelt, men läs på innan, välj bra tapeter (de billigaste är oftast svårare att sätta upp) och var noga med förarbetet.
Alltid lättast o vara själv, så kan man fnula i lugn o ro, glöm ej att byta bladet på tapetkniven ofta! Papperstapet är inte svårare tycker jag. Och loda ut så det blir rakt vid start och efter varje hörn. Och glöm för all del inte o kolla så det är samma trycknummer på rullarna...:)
Tack för tipsen :) mina väggar är ojämna så vill få snygga väggar nu. Tror inte reparationstapet räcker ens.. är det bredspackling som gäller? Har inte råd med gipsplattor :/ Hur går jag annars tillväga om jag vill måla istället?
Ja då får du bredspackla och slipa med maskin ett antal gånger tills väggen är helt slät. Att måla blir egentligen inte så mycket lättare för underlaget måste ju fortfarande vara jämnt då. (Om du inte sätter upp typ vävtapet och målar på förstås, då behöver det inte vara så bra underlag.)
Det beror åp hur ojämna de är. Jag köpte det och det gick utmärkt, på de allra mest ojämna ställena (ca 1 cm ojämnt spacklade och slipade jag lite innan.
Tips (som du redan fick av någon såg jag) är att ha mönstrad tapet om det är liet ojämnt, då syns det inte lika mycket som på enfärgad vägg.