• Äldre 25 Apr 21:51
    2424 visningar
    2 svar
    2
    2424

    Värdera möblerna inför adoption?!

    Vi ska värdera våra möbler i ett intyg för adoption. Hur går man tillväga? I vår hemförsäkring tror jag vi har försäkring för upp till 1 miljon men så dyra möbler har vi ju inte. I hemförsäkringen är det väl dessutom även smycken, konst, porslin o.s.v. som är försäkrat. Finns det någon schablon att räkna efter? Är det inköpspriset eller vad möblerna är värda nu som man ska skriva?

    Vad är egentligen "normalt" att komma upp i för belopp på värdet på sina möbler?
    Läste någonstans att schablonen är att räkna 1000 kr per kvadratmeter man bor på, men det var några år sedan jag läste det så det kanske har ändrats.

  • Svar på tråden Värdera möblerna inför adoption?!
  • Äldre 25 Apr 22:10
    #1

    Vi ringde till försäkringsbolaget och fick tips om värde per kvadratmeter.
    Till vårt land skulle vi dra bort våra skulder i förhållande till värdet på våra saker.
    Lycka till.

  • Äldre 28 Apr 22:30
    #2

    Be din organisation att förklara! Varför ska ni värdera just möblerna?

    Jag vet bara hur det gick till för oss o vi adopterade från Kina. Vi skulle räkna vår totala förmögenhet (förmögenhet skrattade vi, vi är väl inte förmögna, bara vanliga människor) när vi räknat ihop allt så blev det mycket mer än vi trott! Vi skulle ta hjälp av lösöret på hemförsäkringen, det beloppet skulle räknas in och även, bil, båt, hus, konst, pensionssparande, ja alt man kan tänkas komma på.

    Vad som gäller för er ansökan vet er organisation bäst, FRÅGA DEM!

Svar på tråden Värdera möblerna inför adoption?!