Jag hade väl regelbundna värkar först de sista cm och timmarna (1-2) av 2ans förlossning.
Först var jag hemma och tog det lugnt, kände mig lite annorlunda, en känsla av möjlig mensvärksliknande värk då och då, lite mosig och så.Kymig och lite kass i kistan, lös i magen sådär.
När jag åkte in, skulle ändå ha rutinkoll på BB samma em, var jag 5 cm öppen. Kändes knappt, jag satt och skrattade och pratade, och på ctg var mina värkar oregelbundna "nej du får nog gå hem eller gå och fika hos någon", men när bm kollade var jag 5 cm öppen. "Oj du är halvvägs igenom! Det är förlossning på gång!"
Men jag är inte spurtartypen tydligen, han kom efter ganska exakt 4 timmar...(jag fick svagare värkar i slutet..)
Första barnet tod lååång tid, men då "fuskade jag in mig redan tidigt" (ändå bodde vi 15 min fr BB då) och/men då var det intensiva ganska regelbundna värkar redan innan jag var alls öppen. Väldigt olika det där med förlossningar! Alla är olika. Varje gång är unik.
- Men är man snabb så ska man nog allt få komma in i tid, det är ju rätt bökigt om man föder innan man är framme.
Själv är jag på BF+3 med 3:e barnet och är faktiskt nervös att jag ska märka att det är på riktigt väldigt sent pga "tysta värkar". Så mitt första barn visade sig tydligare än 2:an, men 2:an gick smärtfriare och lättare i början.
Nu får vi se, har inte jättebra täckning med barnvakt imorgon, men då får väl maken sitta med kidsen utanför och de diggade leksakerna sist vi var där så...hm, ska väl gå bra. Kanske jag aldrig blir snabbföderska, eller kanske, vem vet.
TS. Åk ändå in lite tidigare! Du verkar ha bra fart på fl, så kanske bäst.
Vi fick barnvakt 1 att komma till BBoch hämta upp dottern när 2:an var på gång, sedan tog farföräldrarna dottern därifrån sedan. Det gick bra! =) Dottern fick t o m se mig bada på BB...långt innan jag började vråla "jag dör snart" och dyl... ;)
Säger som ngn annan: Bättre föda med bm närvarande än att föda annanstans, verkar klokt. Visst pappan missar en del så inte optimalt men bättre än att få barn utan professionell hjälp utifall att någon händer där vårdpersonal står redo.
LYCKA TILL!