• hhönan

När regelbundna värkar med andra barnet?

När ska man åka in till förlossningen som omföderska? Väntar andra barnet i juni.
    Med sonen hade jag jättesvårt att klocka värkar, tyckte inte det gjorde så jätteont hemma. Bara precis innan vi åkte in. När jag kom in var jag öppen 7 cm.

• Svar på tråden När regelbundna värkar med andra barnet?
  • Whitetrash86

När man känner att det behövs?
    Var själv öppen 8cm när jag kom in med första.. med andra så satt jag (enligt mig själv) med pissvärkar i 4 timmar och var på väg att lägga mig för natten när vattnet gick, när jag kom in 40min senare så var jag fullt öppen och börja krysta 15min senare..

• Sazee

Jag hade också svårt att klocka och var också öppen 7cm när vi var inne. Vet inte hur ofta värkarna var men åkte in när jag kände att jag inte var bekväm hemma längre. Väntar också bebis till juni och hoppas att de blir samma denna gång.
    Dom säger ju att när man har 3-4 värkar på 10 min så ska man åka in.

• majsis08

jag har hört att som omföderska ska man åka in när det är 6 minuter mellan värkarna:)

• Whitetrash86
    majsis08 skrev 2013-04-25 22:14:29 följande:
    jag har hört att som omföderska ska man åka in när det är 6 minuter mellan värkarna:)
    Då hade jag fött min son hemma eller i bästa fall? i bilen...
  • hhönan

Men jag tycker ändå det är svårt. Vill ju inte bli hemskickad igen när jag är inne men inte heller föda hemma.
    Är orolig att det ska gå för snabbt denna gången så man inte hinner in. Nu är det ju barnvakten som ska hinna komma hit med o såna praktiska grejer.

• Han och hon plus 2

Åk in innan du känner att det behövs!! Jag började ta tid på värkarna (3-4 st) och hann bestämma att vi skulle åka in - och då var det för sent! Tre plötsliga krystvärkar och ta-da, bebisen föddes hemma. Tog max 40 minuter allt som allt... Vi har inte ens långt till sjukhuset, men när första krystvärken kom fattade jag ju att vi inte skulle hinna. Nu när jag kan vara efterklok skulle jag åkt in så fort jag känt första eller andra värken och struntat i att ta tid. Detta var alltså mitt andra barn och allt gick tack och lov bra. Första barnet föddes på sjukhus och då var jag öppen 9 cm när vi kom in. Någon trea vet jag inte om vi vågar oss på...

De brukar vanligtvis inte skicka hem omföderskor som haft snabb första förlossning! Angående barnvakt; om det kniper så kan ni ju ta med er äldre barnet till sjukhuset och ringa dit barnvakten på vägen. Visst finns det en risk att pappan missar födseln om barnvakten dröjer, men kanske hellre att pappan missar än att barnmorskan gör det? Önskar dig lycka till, hoppas det går bra!

• rödnos

Beror oxå på om din första förlossning gick fort.
    Då åker du vid första riktiga förlossningsvärken.
    Lycka till!

• Flickan och kråkan

Det är ju så svårt att säga. Med första barnet så var jag öppen 7 cm när jag kom in. Kändes lagom. Var hemme så länge jag kände att jag klarade av. Sedan öppnade jag mig sådär regelboksmässigt en cm/timmen.

Med andra barnet började förlossningen som med första barnet - vattenavgång och värkarbete direkt därefter. Det var dock inget intensivt värkarbete som jag upplevde det och tog det hela med ro. Ringde barnvakt, packade väskan, ringde förlossningen. På förlossningen hade de ändrat rutiner så de ville att man skulle komma in för koll så fort vattnet gick. Irriterad över detta - vill vara hemma så länge som möjligt och värkarbetet var väldigt lindrigt - försökte jag dra ut på det hela in i det längsta. Åkte in efter 3 timmar. De konstaterade att vattnet hade gått - "No shit Sherlock - och undrade om jag ville åka hem igen eller inte eftersom värkarna inte kom så tätt. Kändes lite fånigt att åka hem till litet barn som kanske somnat om igen, så vi blev kvar. När vi fått ett rum och hela den baletten efter sådär en kvart mätte hon hur mycket jag var öppen - ynka 3 cm. Då började plötsligt värkarbetet dra på och 50 minuter senare var lillebror född. 

Sista biten var väldigt intensiv och gick väldigt snabbt. Första delen gick inte särskilt fort. Väntar nummer tre nu. Ska bli spännande att se. Kan ju strula lite med trean har jag förstått, eller så går det jättesmidigt och fort. Har bara fem minuter till förlossningen så är inte särskilt orolig. 

• Blobba

Jag väntar nr2 i oktober.
    Första gången gick vattnet kl 01:30. Vi fick en tid halv nio för undersökning sen hemskickade. Vi åkte in igen kl 16. Jag var öppen 9cm och det tog ytterligare 2,5h.
    Är det fort? Jag vill gärna hinna in till förlossningen!

• hannis

Jag fick aldrig regelbundna värkar med andra barnet innan jag åkte in.

Värkarna började på kvällen och kom var 15-20 minut. Jag sov mellan värkarna. Vid 2 på natten vaknade jag och då kom 5 st värkar med ca 5 minuter emellan. Gick då upp på toa och såg att jag fått en blödning. Väckte maken kl 3 och vi åkte med en gång. Var inne på fl vid 4 och var då öppen 10 cm. 05.13 föddes bebisen.

• Flisan79

Första barnet tog ett par dygn.

Andra barnet fick jag regelbundna verkar från första värk. Tog 4 Tim och 45 min. Vi åkte in ganska omedelbart eftersom att vi på vägen skulle lämna storasyster. Var på fl 2 tim och 45 min.

• a dream within a dream

De säger att man ska åka in när man har två värkar på tio minuter - värkarna ska hålla i sig i 60-90 sekunder. Detta rekommenderas för omföderskor i Västerbotten och Västernorrlands län, vet ej vad resterande län har för rekommendationer.

• hhönan

Vet inte om jag kan säga att första gick fort. Från att jag var inne på fl och öppen 7 cm tog det 4 timmar.
    Men som nån sa här sa får jag väl ta med man och barn till förlossningen så får barnvakten hämta där.

• mariakihl84

Ringde hit barnvakt redan första värken och for iväg direkt. Har ju nästan 12 mil till bb. Så hann då vara inne nästan 3 timmar

• Mandelbiskvi

Jag hade väl regelbundna värkar först de sista cm och timmarna (1-2) av 2ans förlossning.
    Först var jag hemma och tog det lugnt, kände mig lite annorlunda, en känsla av möjlig mensvärksliknande värk då och då, lite mosig och så.Kymig och lite kass i kistan, lös i magen sådär.

När jag åkte in, skulle ändå ha rutinkoll på BB samma em, var jag 5 cm öppen. Kändes knappt, jag satt och skrattade och pratade, och på ctg var mina värkar oregelbundna "nej du får nog gå hem eller gå och fika hos någon", men när bm kollade var jag 5 cm öppen. "Oj du är halvvägs igenom! Det är förlossning på gång!"

Men jag är inte spurtartypen tydligen, han kom efter ganska exakt 4 timmar...(jag fick svagare värkar i slutet..)

Första barnet tod lååång tid, men då "fuskade jag in mig redan tidigt" (ändå bodde vi 15 min fr BB då) och/men då var det intensiva ganska regelbundna värkar redan innan jag var alls öppen. Väldigt olika det där med förlossningar! Alla är olika. Varje gång är unik.
    -  Men är man snabb så ska man nog allt få komma in i tid, det är ju rätt bökigt om man föder innan  man är framme.

Själv är jag på BF+3 med 3:e barnet och är faktiskt nervös att jag ska märka att det är på riktigt väldigt sent pga "tysta värkar". Så mitt första barn visade sig tydligare än 2:an, men 2:an gick smärtfriare och lättare i början.

Nu får vi se, har inte jättebra täckning med barnvakt imorgon, men då får väl maken sitta med kidsen utanför och de diggade leksakerna sist vi var där så...hm, ska väl gå bra. Kanske jag aldrig blir snabbföderska, eller kanske, vem vet.

TS. Åk ändå in lite tidigare! Du verkar ha bra fart på fl, så kanske bäst.

Vi fick barnvakt 1 att komma till BBoch hämta upp dottern när 2:an var på gång, sedan tog farföräldrarna dottern därifrån sedan. Det gick bra! =) Dottern fick t o m se mig bada på BB...långt innan jag började vråla "jag dör snart" och dyl... ;)
    Säger som ngn annan: Bättre föda med bm närvarande än att föda annanstans, verkar klokt. Visst pappan missar en del så inte optimalt men bättre än att få barn utan professionell hjälp utifall att någon händer där vårdpersonal står redo.

LYCKA TILL!

Svar på tråden När regelbundna värkar med andra barnet?