• Anonym (Hm)

Berätta på intervjuven att jag är gravid?

Är timvikarie och har fått sommarjobb där. Chefen vet om min graviditet. Efter sommaren blir jag timvikarie igen med dålig lön. Har blivit erbjuden att komma på intervjuv på ett annat jobb som är ett vikariat året ut. Jobbet passar mig perfekt och jag vill verkligen ha det. Beräknas få barn i början av november. Bör jag tacka nej till jobbet då och hålla mig till det andra? Jobbet kan leda till mer stod det.

• Svar på tråden Berätta på intervjuven att jag är gravid?
  • Pillar

Om det känns bra gör du det :) men enligt svensk arbetslag har du ingen skyldighet att berätta om gravidteten :)

• MajaVira

Eftersom det gäller ett vikariat och du inte kommer kunna jobba hela perioden tycker jag att du kan gå på intervjun men ska definitivt berätta att du är gravid. Även om arbetsgivare inte får diskriminera gravida så är det fullt förståeligt om de undviker en situation där de måste hitta en vikarie för vikarien...

• Whitetrash86
    Pillar skrev 2013-04-26 09:34:24 följande:
    Om det känns bra gör du det :) men enligt svensk arbetslag har du ingen skyldighet att berätta om gravidteten :)
    Hon måste tala om att hon ska vara borta 2 månader innan beräknad Bf eftersom arbetet ska hinna hitta en ersättare.
  • NenneLo

Jag hade inte berättat, precis som Whitetrash skriver så räcker det om man säger till 2 mån i förväg. Jag skulle inte riskera att bli bortvald pga graviditet, om du verkligen vill ha jobbet

2011-09-13 Loke <3
  • sina

"Jobbet kan leda till mer", säger du. Men vad är chansen för det om du dels inte jobbar tiden ut, dels inte är tillgänglig på ett tag sen, och dels har "mörkat" det för arbetsgivaren? Visst, om du hellre vill jobba där i höst än på ditt timvik du har nu är väl det en sak, men hoppas på mer känns ju lönlöst. Om det inte är en jättespecifik tjänst och du verkligen är helt perfekt för den, så de är villiga att ta in vikarie för dig under tiden du är borta.

• MajaVira
    NenneLo skrev 2013-04-26 09:38:16 följande:
    Jag hade inte berättat, precis som Whitetrash skriver så räcker det om man säger till 2 mån i förväg. Jag skulle inte riskera att bli bortvald pga graviditet, om du verkligen vill ha jobbet
    Men samtigt är det ett vikariat och om TS inte berättar att hon är gravid och först senare informerar arbetsgivaren om att hon inte kan jobba hela perioden, då är en möjlighet till fortsättning förmodligen ganska liten.
  • Anonym (tveksamt)

Såhär ser jag på saken på en anställnings intervju skall man aldrig nämna något som är till en nackdel för en.
    Speciellt inte om man behöver jobbet.
    Däremot är det i detta fall så att de eg inte behöver jobbet då du redan har ett.
    Och i det här fallet troligtvis skulle tjäna mera på att vara ärlig, detta då du vill fortsätta jobba på det stället och det är ett vikariat.
    Jag tror inte jag skulle vilja ha dig om du mitt i ett vikariat säger att du skall föra om 2 månader, jag hade inte låtit dig komma tillbaka efter. Om du däremot är äckligt ärlig redan på intevjun säger som det är.
    ""Hej det är såhär att jag har en grej jag behöver ta upp. Jag vill verkligen verkligen ha detta job eftersom det är .............., men just därför måste jag vara helt ärlig och berätta att jag är gravid och kommer föda då.
    Jag hoppas att det inte påverkar ert beslut då jag verkligen skulle vilja jobba med det här.""

• Pillar

Det kan hon ju göra när hon fått jobbet , ... Finns ingen lag på att måste säga det på en arbetsintervjun .. Det kan hon ju säga lite senare i vecka 20 ... Så dem vet att dem behöver en ny vikarie

• Anonym (tveksamt)

Nja det kan hon eg inte.
    För som arbetsgivare hade jag inte blivit helt glad över att behöva tillsätta en vikarie till en vikarie.
    Hade det då varit så att det är en som får fast anställning efter det hela och båda är ungefär lika bra så skulle inte den som sett till att jag behöver fixa en vikarie till en vikarie få tjänsten före.
    Skulle det däremot sägas på intervjun sägas på en gång så skulle ärligheten betyda väldigt mycket.

Ja det är olagligt att inte anställa någon pga graviditet osv, och enligt lagen behöver man inte berätta om graviditet.  Men beroende på vad man vill få ut av det hela så bör man i vissa fall berätta.

• Pillar

Ja, men i dagens läge får man knappt jobb och är man gravid och söker en vikarie tjänst kan man glömma den .. Arbetsgivaren kan inte bli sur hon kan lika gärna inte veta om gravidteten.... Men nu gör ju hon det i detta fall och om hon inte vill berätta om gravidteten direkt är det ju hennes val , om hon är i vecka 7 kan ju vad som helst hända då kanske man inte vill dela med sig om det "än" och som sagt enligt arbetslag har hon ingen skyldighet att berätta om hennes gravidtet :)

Svar på tråden Berätta på intervjuven att jag är gravid?