-
Något förvånad att lärare tar en veckas semester semester under skolveckor, vad gör de på loven mer än att arbeta lite, har ledigt?
-
Svar på tråden Lärares Semestrar
-
Det är väl inte mer förvånande än att elever tar ledigt från skolan under terminstid för att åka på semester.
Jag är lärare och jag har 25 semesterdagar per år. Ledigt på loven? Nej. Då har vi fortbildning, klasskonferenser, planeringsarbete mm.
-
Elever får bara ta semester under skoltid om det finns starka skäl här. Förut valdes läraryrket pga de många loven och lång semester, vi hade just ett påkslov och snart är det sommarlov, då tar minst 2 lärare semester en vecka före sommarlovet så man måste använda vikarie.Mercurialis skrev 2013-04-26 13:18:10 följande:Det är väl inte mer förvånande än att elever tar ledigt från skolan under terminstid för att åka på semester.
Jag är lärare och jag har 25 semesterdagar per år. Ledigt på loven? Nej. Då har vi fortbildning, klasskonferenser, planeringsarbete mm.
Har det gått så långt att skolan sysselsätter er alla lov så ni inte kan ta semester då?
Jag unnar alla lärare att ha ledigt men kanske inte mer ledigt än barnen. -
Som lärare har jag samma årsarbetstid som alla andra. Vill man ta tjänstledighet utanför semestern så är det ju upp till var och en....oavsett yrke.
-
Flickan och kråkan skrev 2013-04-26 14:33:32 följande:Som lärare har jag samma årsarbetstid som alla andra. Vill man ta tjänstledighet utanför semestern så är det ju upp till var och en....oavsett yrke.
-
Om man som lärare tar ledigt utanför loven så blir det obetald tjänstledighet. Lärare har annars 5 veckors semester som alla andra, men får bara ta den på sommaren. Övrig tid på lov är injobbad tid.
-
Det finns lärare som har semestertjänst, och de har 5 v. betald semester som de flesta andra.