-
Något förvånad att lärare tar en veckas semester semester under skolveckor, vad gör de på loven mer än att arbeta lite, har ledigt?
-
Svar på tråden Lärares Semestrar
-
Det är väl inte mer förvånande än att elever tar ledigt från skolan under terminstid för att åka på semester.
Jag är lärare och jag har 25 semesterdagar per år. Ledigt på loven? Nej. Då har vi fortbildning, klasskonferenser, planeringsarbete mm.
-
Elever får bara ta semester under skoltid om det finns starka skäl här. Förut valdes läraryrket pga de många loven och lång semester, vi hade just ett påkslov och snart är det sommarlov, då tar minst 2 lärare semester en vecka före sommarlovet så man måste använda vikarie.Mercurialis skrev 2013-04-26 13:18:10 följande:Det är väl inte mer förvånande än att elever tar ledigt från skolan under terminstid för att åka på semester.
Jag är lärare och jag har 25 semesterdagar per år. Ledigt på loven? Nej. Då har vi fortbildning, klasskonferenser, planeringsarbete mm.
Har det gått så långt att skolan sysselsätter er alla lov så ni inte kan ta semester då?
Jag unnar alla lärare att ha ledigt men kanske inte mer ledigt än barnen. -
Som lärare har jag samma årsarbetstid som alla andra. Vill man ta tjänstledighet utanför semestern så är det ju upp till var och en....oavsett yrke.
-
Flickan och kråkan skrev 2013-04-26 14:33:32 följande:Som lärare har jag samma årsarbetstid som alla andra. Vill man ta tjänstledighet utanför semestern så är det ju upp till var och en....oavsett yrke.
-
Om man som lärare tar ledigt utanför loven så blir det obetald tjänstledighet. Lärare har annars 5 veckors semester som alla andra, men får bara ta den på sommaren. Övrig tid på lov är injobbad tid.
-
Det finns lärare som har semestertjänst, och de har 5 v. betald semester som de flesta andra.
De flesta lärarna har däremot ferietjänst, och då "anses semestern infalla de första veckorna på sommaruppehållet". Resten av lovdagarna är inarbetad tid, eftersom man arbetar 45 h/v under terminstid. Vill man ha ledigt under terminstid så är det obetald tjänstledighet. -
Jag måste säga att jag har sällan varit med om att kollegor tagit ledigt under terminstid.Evighetsmaskin skrev 2013-04-26 14:09:52 följande:Elever får bara ta semester under skoltid om det finns starka skäl här. Förut valdes läraryrket pga de många loven och lång semester, vi hade just ett påkslov och snart är det sommarlov, då tar minst 2 lärare semester en vecka före sommarlovet så man måste använda vikarie.
Har det gått så långt att skolan sysselsätter er alla lov så ni inte kan ta semester då?
Jag unnar alla lärare att ha ledigt men kanske inte mer ledigt än barnen.
Som sagt, jag har 25 semesterdagar och dessa ska jag i möjligaste mån ta ut under sommaren och julen. -
tycker det låter som att ts är avundsjuk...
-
Lärrare har INTE ledigt under småloven d.v.s påsk, sport och höst. Det jobbar lika mycket som vanligt fast gör andra grejer t.ex. har utbildningar eller rättar uppsatser/prov o.s.v. Om de har ledigt under sommar en vet jag inte, jag trodde det men nu blir jag osäker. I alla fall så jobbar de in den semestern på kvällar och helger då de får rätt inlämningar samt planera lektioner ( och ja det tar väldigt lång tid). Är själv inte lärrare utan elev ( gymnasie) och kan inte låta bli att märka hur mycket lärrare sliter och gör allt för eleverna och ofta bara får skit tillbaka både av eleverna, föräldrarna och media. Så tack alla lärrare för allt ert hårda jobb
-
Vi är lediga på påsk och sportlov, och några dagar på höstlovet, men det är ju för att vi jobbar 45 timmarsvecka. Men bara för att vi inte är på jobb finns det massor av jobb att göra och det gör man ofta på loven ocksåPralinus skrev 2013-04-26 18:06:22 följande:Lärrare har INTE ledigt under småloven d.v.s påsk, sport och höst. Det jobbar lika mycket som vanligt fast gör andra grejer t.ex. har utbildningar eller rättar uppsatser/prov o.s.v. Om de har ledigt under sommar en vet jag inte, jag trodde det men nu blir jag osäker. I alla fall så jobbar de in den semestern på kvällar och helger då de får rätt inlämningar samt planera lektioner ( och ja det tar väldigt lång tid). Är själv inte lärrare utan elev ( gymnasie) och kan inte låta bli att märka hur mycket lärrare sliter och gör allt för eleverna och ofta bara får skit tillbaka både av eleverna, föräldrarna och media. Så tack alla lärrare för allt ert hårda jobb