• Anonym (urk)

Bara ett par öl gör mig kräks-bakfull

Ibland blir jag full, ibland inte - oavsett om jag dricker 10 öl eller bara 2 öl så kräks jag som en katt dagen efter.

Det kvittar hur mycket vatten jag dricker kvällen innan.

Det kvittar hur mycket jag äter under kvällen.

Samma händer med öl, vin, drinkar... även fast jag inte blandar.

Resorb gör mig bara mer illamående.

Jag kan inte äta någonting på bakfyllan utan att få upp det. 

Ibland vara det hela dagen, ibland går det över fram emot kvällen.

Det har inte alltid varit såhär, utan kommit det senaste året. Blir totalt golvad varje gång jag druckit alkohol och magen blir arg. 

Jag vill inte sluta dricka öl helt eftersom det är socialt och gott, men vad kan man göra för att förhindra kräks-bakfylla på andra sätt? :(

• Svar på tråden Bara ett par öl gör mig kräks-bakfull
  • Kya

Alkoholfri öl?
    Du verkar ju uppenbart reagera på alkohol eller är det malt? Blir det samma reaktion när du dricker ex vin? För isf hjälper inte alkoholfri öl heller.

• Anonym (same.)

Jag har samma problem. Kan dricka en mellanöl sen ligger jag och kräks timmar dagen efter. Spelar ingen roll om jag dricker 1 eller 10. 1 glas vin eller 10.

Har kommit på att det enda jag kan dricka i princip utan att bli sjuk dagen efter är gin. Då kan jag även dricka många.

• Anonym (mamma)

Jag har liknande, men jag kräks som tur inte. Däremot får jag en extremt jobbig baksmällehuvudvärk som kan hålla mig däckad i två dagar. Och det spelar ingen roll hur mycket (eller lite) jag dricker. Problemet är att dricker jag bara ett glas vin tex så hinner jag få huvudvärken innan jag ens går och lägger mig den kvällen. Jag får alltså bakfylla utan att ens vara full....

Har inte alltid varit så här utan det kom efter graviditeten, innan så kunde jag utan problem dricka en vinflaska helt själv utan att vare sig bli jättefull eller få baksmälla. Känns jättetrist för jag tycker det är gott med nått glas vin till maten men det blir att man drar sig för att ta det då jag vet hur jag kommer att må efter nån timme. :(

• Anonym (urk)
    Kya skrev 2013-04-26 16:28:30 följande:
    Alkoholfri öl?
    Du verkar ju uppenbart reagera på alkohol eller är det malt? Blir det samma reaktion när du dricker ex vin? För isf hjälper inte alkoholfri öl heller.
    Ja, det är samma med all alkohol vad jag vet, har ju inte testat allt, men. :P

Min gissning är att jag har väldigt känslig mage, men å andra sidan kan jag ju äta het och kryddstark mat utan problem.

• Kya

Behöver inte vara magen utan kroppen som reagerar kraftigt på alkohol, det är ju trots allt ett gift...

• Anonym (glurgel)

Det låter ju inte som "normal" bakfylla, därför tror jag inte att du kan göra någonting åt det, annat än att låta bli alkoholen. Alternativt att prova dig igenom alla alkoholdrycker, utan att blanda, för att med hjälp av uteslutningsmetoden hitta den sort som du tål.

Själv blir jag aldrig bakis på det viset. Jag kräks om jag dricker för mycket (och har rätt låg tolerans), och då har min kropp redan tagit hand om problemet.

Svar på tråden Bara ett par öl gör mig kräks-bakfull