ia78 skrev 2013-04-27 22:30:10 följande:
Åh, vad hemskt! Styrkekram! Var tvungen att avliva min katt förra året. Fruktansvärt. Detta skrev jag på min blogg då (kanske kan fungera som lite terapi) :
"Tänk att du var så liten. Uppskattningsvis fem veckor gammal var du när min vän Karin frågade om jag skulle kunna tänka mig ta hand om en liten övergiven katt som de hittat utanför hennes jobb.
Jag som alltid älskat djur och särskilt katter, hade då tänkt att jag inte skulle ha något djur, eftersom jag som student inte ville binda mig och inte kunna åka var jag ville på helger etc...
Men vad gör man när man får en sån oemotståndligt söt liten kattunge i sin famn? Med klarblå små runda ögon och så mjuk å gosig päls? Man smälter. Jag smälte för dig och från den stunden var du min. Jag försökte lägga dig bredvid mig i en ombonad liten korg på sängbordet. Inte då. Du skulle promt ligga under min haka och snutta på filtfransarna. Du och jag hade en speciell relation. Jag kunde läsa av dig som ingen annan. Och det var bara hos mig du ville ligga på nätterna. Jag var din mamma. Du var mitt barn.
Haft en sån klump i hjärtat i flera dagar nu och det känns som den bara växer. Jag trodde jag skulle gråta floder, men det kommer inga tårar. Jag vet inte varför. Är själv förvånad. Kanske är jag i ett slags chockstadie... Det är ännu så svårt att förstå att du är borta... Ändå är det en sån obehaglig tystnad och tomhet här i huset. Så svårt att ta in att jag aldrig mer får känna värmen från en kurrande Nisse vid mina fötter. Inget mer trampande och kloande så där som du gjorde innan du la dig, ingen mer puss på nosen eller buffande på tårna.
Du brukade komma som en raket, när man öppnade en konservburk. Och vem ska jag nu ge den där sista klumpen köttfärs till? Jag saknar dina tassar på mitt ben när jag satt mig för att äta frukost. Du ville ha ost, leverpastej, skinka - ja, bara det bästa var gott nog. Och jag lärde dig ordet "sitt".
Du såg/gick mot dörren när jag sa: "Vill du gå ut"? Du slöt dina ögon när jag föreslog du skulle sova en stund. Jag behövde bara säga "Niss" så kom du när jag ropade på dig. Du älskade att ligga på soffkanten och titta ut genom fönstret. Eller leka med snören och hårsnoddar. Vilka hopp du kunde göra när du var på ditt piggaste humör. Du följde oss var vi än gick. Jag minns en gång när jag var mammaledig och skulle hälsa på på mitt jobb. Du sprang efter, upp för backen, sprang om mig, vände dig om med svansen i vädret och väntade in mig. Så kom jag i fatt och du svansade efter, nosade i någons trädgård, fortsatte upp mot hembygdsgården och jag sa: "gå hem Nisse"...
Så märkligt... tyckte precis att jag hörde dig i morse. Det där knarrliknande ljudet du kunde ge ifrån dig i sömnen. Och när jag ser något i ögonvrån - då tänker jag att det är du. Så kommer jag på mig själv. Nej, det var inte du. Det är tomt här.
Vi fick tio år tillsammans du och jag. Och jag vågar säga att du haft ett mycket bra liv hos mig lilla älskade Nisse. Du slapp också lida på slutet och det är ännu en tröst. Jag hoppas att jag får möta dig en dag igen. Jag vet inte om katter har en själ, men jag vill ändå tro att Gud ser till varje litet djur och vill dem väl."
Fint skrivet..
Känner så väl igen det. Hans mamma är en av våra katter så när han var bara några vckor så lyfte jag upp honom till min kind och då började han att snutta på min underläpp.
Då bestämde jag mig för att den här skulle vi behålla. Det var min kisse. han växte upp till en helt underbar katt med en sån personlighet att man blev glad när man såg honom.
Han brukade natta oss genom att komma in och kela och ligga hos oss tills vi somnade. När klockan ringde på morgonen kom han igen och ville gosa en stund innan vi gick upp. Sen skulle vi gå upp och tända i tvättstugan så han kunde gå på lådan..
Han blev 1 år. Har fortfarande hans blodiga trasiga huvud på näthinnan och den försvinner inte. Orkar inte sova. Så fort jag blundar så dyker den där bilden upp. Gör så fruktansvärt ont. Skulle göra vad som helst för att få honom tillbaka. Saknaden är enorm.