• vanellus

Ni som tempar. Kan tempen sjunka vid bim trots gravid

Jag har tempat duktigt sen i juni och ser att tempen går ner en dag före eller samma dag som mensen kommer. Men jag undrar om tempen kan göra en dipp vid bim och luras, och sedan stiga igen efter nån dag. Någon som har erfarenhet. Hur gjorde era kurvor vid bim när ni blev gravida? tempen gick ner idag, men det känns inte som vanligt tycker jag. Mensen kommer säkert som vanligt, men jag tänker inte sluta hoppas förrän jag ser den.

• Svar på tråden Ni som tempar. Kan tempen sjunka vid bim trots gravid
  • Småbarnsliv

Hej!
    Förstår att du längtar efter att bli gravid, men mitt råd till dig är att sluta tempa... För det ökar bara på din stress..
    Jag frågade min överläkare inom gynvärlden & han sade att tempa går inte att göra för det räcker att man vänder sig t ex en gång extra i sängen på morgonen så höjs tempen..

Så försök att inte tänka på det & jag håller tummarna att det snart är dags för dig!

• Bengalen

Förlåt, men det var det dummaste jag har hört på länge!
    Temp-metoden fungerar utmärkt om man tar tempen vid samma tidpunkt varje morgon innan man stiger ur sängen.
    Själv har jag tempat mig i mer än 3 års tid och jag kan säga att jag kan utläsa mer av min cykel med hjälp av mina temperaturer än vad läkarna kan med deras ultraljud. Gång på gång är det jag som har fått informera IVF-läkarna om stimuleringen bör fortskrida eller ska avbrytas.

• oONinniOo

Normalt sett ska tempen hålla sig uppe vid bim om man är gravid. Varje gång den dippat för mig så har mensen kommit. Har den inte dippat vid bim, så har det antingen varit så att mensen kom senare eller som nu att jag var gravid. På gravidkurvan snarare steg tempen ytterligare lite vid bim.

{{Lillpojken beräknad till 130908}} fampet.blogg.se
  • vanellus

Tack för lite olika svar. Visst tror jag att tempning kan stressa lite, men jag har en trogen kurva som fungerar, När tempen har stuckit iväg konstigt är det nästan alltid i samband med extremt dålig sömn eller nåt. Jag var givetvis inte gravid denna gången heller. Jag har lite andra problem i kroppen som stressar mig mer än temperaturen, har bara mens i en dag, men enligt ultraljudet så såg slemhinnan hyfsat normal ut sa doktorn. Det är bara att fortsätta.

Svar på tråden Ni som tempar. Kan tempen sjunka vid bim trots gravid