• Anonym (Orolig)

Orolig för toxoplasma efter jordig potatis.

Varit på resa med jobbet sen i torsdags morgon och vi har bott på ett finare hotell där jag hade svårt att hitta mat som gick att äta. Var bara fina rätter med skaldjur och grejer. Kände nu ikväll att jag var tvungen att äta nåt annat än bröd och vi stannade till vid en snabbrestaurang längs med vägen. Tog köttbullar och potatis. Upptäckte att potatisen hade en del skal kvar, antar den var ångad men åt lite ändå. Ångrar mig så fruktansvärt nu i efterhand. Är så orolig att det blir toxoplasma.

• Svar på tråden Orolig för toxoplasma efter jordig potatis.
  • PerG

Om potatisen inte var stenhård kan du vara helt lugn!

• Anonym (Orolig)

Nä den var inte hård men tror den var ångad. Var sånt storkök på snabbmatsrestaurang. I vilken temperatur ångas potatis då.

• PerG

Om den är mjuk är det okej.

Risken att smittas av toxoplasmos är ju liten till att börja med och det räcker med minst 63 grader för att den ska dö och en potatis lär ha uppnått minst 63 grader för att ha varit tillagad (det är ju för övrigt bara ytan som riskerar att vara smittsam OM smittämnen kommit i jorden nära potatisen (ej troligt) och OM potatisen inte varit avsköljd (ej troligt, det behöver inte vara jord bara för att det är mörkt/svart) och OM den inte tillagats över 63 grader (definitivt inte troligt).

Sen är det ju dessutom så att det är ifall man blir smittad under graviditeten som det kan vara farligt. Om man redan blivit smittad innan (troligt om man har/har hart katt) så har det inte samma farlighet..

Jag tycker du ska slappna av! Visst finns det risker omkring oss men om du följer livsmedelsverkets råd för gravida och håller normal handhygien så kan du vara lugn!

Anonym (Orolig) skrev 2013-04-26 20:37:23 följande:
    Nä den var inte hård men tror den var ångad. Var sånt storkök på snabbmatsrestaurang. I vilken temperatur ångas potatis då.

Svar på tråden Orolig för toxoplasma efter jordig potatis.