• Anonym (Less)

Könsherpes, tips- och rådtråd

Fick könsherpes för ca 4 dgr sen och tampas med blåsor i underlivet as we speak. Avslutade nyligen mitt första seriösa förhållande efter 3 år, vi var båda varandras första (kyss, ligg, förhållande). Träffade sedan en annan som jag har ett kk-förhållande med, vilket varit mycket trevligt (tills man blev med herpes då). Killen i fråga hade munherpes sen barnsben men eftersom han inte haft utbrott på så länge trodde han inte det var nån fara. Lång historia kort: han berättade inget, gick ner på mig och nu har jag könsherpes. Inte så schysst men vi umgås fortfarande och pratar mycket om det. Just den biten, att ha nån att prata med det om, är uppskattad då bara han och en tjejkompis vet. Att berätta för mamma har inte varit så lockande om man säger så.... Men jag antar att hon kommer fatta att nåt inte stämmer rätt snart eftersom jag har så jäkla ont och svårt att röra mig normalt. Hur som helst, jag har googlat och läst massor om herpes men tycker inte att jag hittar några konkreta tips för dom förbannade blåsorna som vägrar ge med sig. Jag var till vårdcentralen i måndags pga Urinvägsinfektion men fick gå tillbaka dagen därpå för att jag fattat att det var mer som inte stämde där nere. Fick alltså Furadantin mot UVI att ta i fem dgr, och sen Valaciclovir tema, också fem dgr, samt Xylocain 2% att smörja på för att behöva ifall det skulle göra ont vid toalettbesök t.ex. Den sistnämnda har jag använt myyyycket av men drar mig ändå för toalettbesök (speciellt nr 2 då jag har blåsor precis i analöppningen). Även en stor otäck blåsa precis nedanför slidmynningen. Tycker dessutom det är lite struligt att smörja in med denna salva då jag är så rädd att sprida bakterier så att det blir fler blåsor. Sen kom jag på att sätta salvan på bomullspads, ganska rikligt, och sedan trycka mot det utsatta området. Salva på tops funkar också. Jag har som sagt haft hemska blåsor ett par dagar nu, tre för att vara exakt. Imorse trodde jag att jag kände mig bättre men under dagen har blåsorna känts mer igen. Har läst att man ska kunna badda blåsorna i alsollösning? Jag har inte kunnat ta mig till apoteket dock så jag har testat att smörja med aloe veragel. Kom inte på det förrän nu ikväll men vet ju att aloe funkar ypperligt på andra sår så jag testar. Är det någon annan som testat detta? Nu blev det ett väldigt långt inlägg men jag har så mycket tankar och funderingar kring hela herpesgrejen. Tar tacksamt emot tips för att lindra besvären!

• Svar på tråden Könsherpes, tips- och rådtråd
  • Anonym (Less)

Jag hade faktiskt delat upp texten i stycken men det verkade varken mobil eller forumet förstå. Hoppas det går att läsa ändå!

• Anonym (Elin)

Har inte så mycket tips då du redan fått xylocain och antibiotika mot herpesinfektionen. Ville bara berätta att jag med tampades med skiten för tio år sedan. Det mest jobbiga hittills i mitt liv. Fick i munnen samtidigt och hade svårt att äta. Det positiva ät att det inte tog många dagar innan penicillinet hjälpte, därefter har jag haft ett mindre utbrott av blåsorna något år senare och efter det har jag aldrig besvärats av dem. Skickar en önskan om att det går fort över för dig och att du slipper besväras fler gånger!

• Anonym (Less)
    Anonym (Elin) skrev 2013-04-26 21:14:39 följande:
    Har inte så mycket tips då du redan fått xylocain och antibiotika mot herpesinfektionen. Ville bara berätta att jag med tampades med skiten för tio år sedan. Det mest jobbiga hittills i mitt liv. Fick i munnen samtidigt och hade svårt att äta. Det positiva ät att det inte tog många dagar innan penicillinet hjälpte, därefter har jag haft ett mindre utbrott av blåsorna något år senare och efter det har jag aldrig besvärats av dem. Skickar en önskan om att det går fort över för dig och att du slipper besväras fler gånger!

Det är verkligen det värsta jag varit med om, någonsin. Just nu är det svårt att tro att det nånsin ska gå över men det borde ju göra det förr eller senare. Tack för ditt stöd!
  • Mimmi85

Jag var utomlands när jag fick mina utslag. Gick till läkaren efter några dagar eftersom jag skrek och grät när jag skulle kissa för det gjorde så ont. Fick valtrex som var väldigt dyrt (500 kr) och smärtorna försvann efter 1 dygn.

• Anonym (Less)

Idag börjar i alla fall blåsorna i analöppningen lugna sig, det känns så i alla fall. Har dock inte vågat mig på någon nr 2 än... Blåsan i slidmynningen gör riktigt jävla ont. Hämtade ut en till tub xylocain samt mer Valaciclovir idag, för säkerhetsskull.

Köpte även en flaska alsollösning men är livrädd för att använda.... Svider det mycket??

• emmiiis

Jag har mitt första utbrott av herpes just nu! Det gör så förbannat ont så jag håller på att dö. Dem två första dagarna använde jag xylocain men de gör så förbannat ont direkt efter jag smörjt på så jag vill inte använda den längre. Finns det nå bra hurskurs tips på hur man kan lindra smärtat eller att få blåsorna att försvinna fortare? Ni som haft besvären en längre tid brukar ni ha nå speciella rutiner? För mig har det funkat bra att duscha innan jag går och lägger mig och så använder jag ACO intimtvätt. Smärtan är inte lika aggresiv när jag gjort de.

Svar på tråden Könsherpes, tips- och rådtråd