• Tjolinti

Hur länge fast anställning för bolån?

Jag undrar hur länge man måste ha haft en tillsvidareanställning innan man får ta ett bolån?
    Jag har en provanställning nu och får snart fast och jag undrar lite hur länge jag måste ha varit fast innan jag får ta lån tillsammans med min man til ett hus.. Googlade lite och såg lite olika svar men inga nya svar så svara gärna om ni vet något som gäller nu, om de är olika för olika banker osv osv.  

• Svar på tråden Hur länge fast anställning för bolån?
  • LinneaJosie

Det är upp till varje bank att bedöma varje enskild låntagare, så det är svårt att ge några generella svar. Har du sparpengar till egen insats om 15%?

• Tjolinti
    LinneaJosie skrev 2013-04-26 23:48:10 följande:
    Det är upp till varje bank att bedöma varje enskild låntagare, så det är svårt att ge några generella svar. Har du sparpengar till egen insats om 15%?

ok ja men då förstår jag de, jag och min man har insatsen men vi får inte ta lånt för jag har ingen inkomst för jag har nyss studerat och började nyss jobba så att säga och de tycker min man försörjer mig för csn har inte räknats som inkoms och nu har jag provanställning men jag tänkte att de räknades väl kanske inte heller så därför undrade jag hur länge jag skulle vänta tills vi skulle ha en chans. Vi letar billiga hus och vi har insatsen och min man har en bra lön men ja de ville att jag också skulle ha jobb.
  • LinneaJosie
    Tjolinti skrev 2013-04-26 23:51:05 följande:
    ok ja men då förstår jag de, jag och min man har insatsen men vi får inte ta lånt för jag har ingen inkomst för jag har nyss studerat och började nyss jobba så att säga och de tycker min man försörjer mig för csn har inte räknats som inkoms och nu har jag provanställning men jag tänkte att de räknades väl kanske inte heller så därför undrade jag hur länge jag skulle vänta tills vi skulle ha en chans. Vi letar billiga hus och vi har insatsen och min man har en bra lön men ja de ville att jag också skulle ha jobb.

Tjolinti skrev 2013-04-26 23:51:05 följande:

Då ni är två och har till insatsen kan ni säkert få lån när du får fast jobb, särskilt om ni inte letar så dyra hus. Lycka till :)
  • Namine

Jag och min sambo fick lån på att jag hade ett vikariat och han var precis nyanställd och fick bara några månader i taget förlängt. fungerade jättebra. Men dom såg mitt jobb som rätt säkert tror jag då jag är sjuksköterska och risken att man blir utan jobb inom det yrket är typ lika med noll. så tror mycket låg i det.

• Tjolinti

:D De huset vi fastnar för ligger kring 900 000 :) Vi vill inte bo så stort och gärna lite avskilt så de e perfekt. Och vi har varit påväg att få även om jag inte haft jobb tidigare men bankerna tycker min mans lön är lite på gränsen för att tydligen vara försörjningsskyldig för mig så trodde jag att man kunde få lån direkt när man var fast men min man trodde att man skulle vara ha varit fast anställd i iallafall 6 månader, därför jag frågade här, orkade inte vänta tills måndag och fråga bankerna :D

• Mimmi85

Jag hade varit fast i 3 månader och fick lån hos sbab. De ville se min anställning samt lönespec

Svar på tråden Hur länge fast anställning för bolån?