• Anonym (????)

Vad gäller vid ensam vårdnad ?

Det kanske kvittar om man har ensam vårdnad eller inte men hur ligger det till??

Pappan håller på att lära känna sitt barn på 2½år, precis börjat!
    han har redan börjar prata om varannan helg / VV och jag får lite panik.

Jag vet hur denna man har varit mot sitt tidigare barn och när jag valde att lämna valde jag att berätta allt som hänt för barnet mamma. Mamman valde att göra en anmälan på pappan , det blev möte men det hände inte så mycket mera.

Så nu undrar jag lite om mitt/vårat barn.

Hur mycket ska jag "ge" pappan? Har han rätt till VV? Eller rätt till Varannan helg?

Ja, jag har ensamvårdnad.

Men vill bara kolla med er för jag sitter just nu med tårar och är rätt för vad som kommer hände om pappan har barnet en helg :'(

• Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad ?
  • Anonym (f)

Från "Familjerätt på nätet":

Har jag rätt till umgänge när mamman har ensam vårdnad? Enligt lagen är det barnet som har rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med. Du har alltså som förälder inte någon umgängesrätt.

Däremot har du ett ansvar för att se till att barnet får möjlighet att utöva sin umgängesrätt. Genom att vilja träffa barnet, och diskutera med mamman hur det ska ske, fullgör du ditt ansvar.

Mamman har som ensam vårdnadshavare ett ännu större ansvar och skyldighet att se till att barnet får träffa dig. Skulle hon utan orsak hindra och försvåra barnets kontakt med dig riskerar hon att förlora vårdnaden om barnet. Vid en eventuell prövning i domstol ser man allvarligt på umgängessabotage.

Men finns det uppenbara och odiskutabla orsaker för att sätta gränser för umgänget då har mamman skyldighet att tillse barnets behov av trygghet och ett positivt utformat umgänge. Då får mamman ytterst bestämma hur umgänget ska äga rum.

• Anonym (????)

Så jag kan neka han nätter?

För "målet" är ju först att de ska lära känna varandra, sen att han ska ha barnet några timmar själv 2 ggr i månaden. Men jag har inga planer på att låta pappan ha barnet nätter ännu pga allt som hänt tidigare + han aggriationsproblem + hans sömnproblem =/ Känner inte så tryggt när jag levt med barnet från födseln och vet hur barnet är på nätterna =/ JAg vet att pappan kommer inte klara av nätter och jag vet att barnet kommer ha jobbiga perioder och barnet måste sova där :( Det märks på det andra barn pappan har =/

• Anonym (f)

Du bör nog rådgöra med en advokat så att du inte gör något som äventyrar din ensamma vårdnad, alt går med på mer än du vill.

• Anonym (????)

Bågon som haft "samma" eller liknande som vet?

• Anonym (lag)
    Anonym (????) skrev 2013-04-27 00:47:41 följande:
    Så jag kan neka han nätter?

För "målet" är ju först att de ska lära känna varandra, sen att han ska ha barnet några timmar själv 2 ggr i månaden. Men jag har inga planer på att låta pappan ha barnet nätter ännu pga allt som hänt tidigare + han aggriationsproblem + hans sömnproblem =/ Känner inte så tryggt när jag levt med barnet från födseln och vet hur barnet är på nätterna =/ JAg vet att pappan kommer inte klara av nätter och jag vet att barnet kommer ha jobbiga perioder och barnet måste sova där :( Det märks på det andra barn pappan har =/
    Hur länge har han "lärt känna barnet"?
    Du måste underlätta så att umgänget kan trappas upp relativt snabbt.

Som insatt vill jag fråga dig varför du tyckte att det var en bra idé att få barn med en man som du ansåg, och anser, är en olämplig förälder. Du skriver att du har sett hur han har behandlat sitt barn sedan tidigare, varför gjorde du inget åt det direkt utan bara såg på och sen valde att få barn med honom? Det är väldigt ologiskt.

Om pappan stämmer dig kan du räkna med att han får som minst ett regelbundet umgänge varannan helg, hela dygn.
  • Anonym (lady)
    hellokill3r skrev 2013-04-27 07:25:50 följande:
    Ring och diskutera med familjerätten

Håller med ovanstående. Att kontakta advokat är onödigt, kommunernas socialtjänst tillhandahåller den här servicen gratis för sina innevånare.

Men, gradvis upptrappning  först flera gånger hemma hos dig, sedan hemma hos honom där du följer med och "godkänner" inför barnet att det är ok att vara där, så tillsammans ute någon gång. Så får du väl avgöra om det är ok att de är själva. Kring övernattning med en förälder barnet aldrig bott hos brukar man säga "så många nätter som barnet är gammalt". Alltså ett år= en natt, två år=två nätter. Detta förutsätter en upptrappning av kontakten. T ex så låter man inte barnet sova tre nätter direkt, trots att det är tre år.
  • Anonym (vh)

Jag har ensam vårdnad om mitt barn och har haft det sedan födsel, trots att vi bodde tillsammans då. Barnets pappa kastade ut oss när barnet var 8 månader. Han hade inte visat något intresse för barnet innan dess, aldrig nattat, matat, bytt blöja, badat eller något annat. Helst plötsligt ville han börja ha barnet varannan vecka, vilket jag sa nej till. Jag ansåg inte att vårt barn känner honom tillräckligt, dessutom var barnet för litet. Just för att jag inte skulle hamna i trubbel ringde jag till familjerätten och berättade min historia och frågade om råd. Deras råd till mig var att han skulle komma en gång i veckan och träffa barnet i 1-2 timmar till en början, han fick inte ta med sig barnet någonstans. När han kunde hålla den överenskommelsen utökade vi det till att han fick ta med barnet till lekplatsen. Därefter fick han efter ungefär ett års tid ta med sig barnet hem ett par timmar. Nu är barnet snart 3½ och spenderar varannan helg där.

Dock har han aldrig betett sig olämpligt mot andra barn så för dig kan det nog bli annorlunda. Men precis som andra skriver, diskutera med familjerätten. De kan hjälpa till med samarbetssamtal och rådgivning.

• Anonym (????)

Blev gravid väldigt fort och det som hände visade sig när det var försent att göra något åt de!!!!

Jag var som ett "skydd" för det andra barnet, sen när jag väl började öppna mig för folk så sa dom si och så och då valde jag att göra detta beslut!!

Pappa träffar barnet varannan vecka 1 gång ca 3-4 timmar. Vi är i vårat område där barnet känner sig tryggt och dom får leka ostört...

• Anonym (x)

Mitt barns far och jag diskuterade umgänge hos tingsrätten och då var det tal om övernattning innan hon fyllde två. De såg helt klart inget fel i att hon var där varannan helg, mer än så var det inte tal om då vi bor såpass långt ifrån varandra. 

Du ska ju naturligtvis ge ditt barn bästa möjliga umgänge med sin far men det är ett evigt prövande. Hoppas ni kan enas utan utomståendes hjälp, det är det absolut bästa! 

• pillan02

Har varit i samma sits. pratade med en advokat. det e ju några år sedan så det kan ju ändrat sig .men så här sa hon till mig.

Bor barnet på heltid hos mamman har pappan ingen umgängesrätt. Du kan säga nej till pappan. Men tar du/han upp det i rätten kan pappan handla fram umgängesrätten och då har du inget att säga till om.
    Det va det svaret jag fick.   

• Anonym (x)

Jag hade ensam vårdnad, nekade honom gemensam men följde avtalen vi hade om umgänge även om jag förhandlade dom så att jag kände att det var bra för dottern. 

Barnet har umgängesrätt, inte pappan! Men barn mår (normalt) bra av att ha kontakt med båda sina föräldrar och boendeföräldern ska ju främja detta, naturligtvis. 

Vi enades innan huvudförhandlingen då jag inte vågade låta rätten bestämma hur det skulle bli. Kan starkt rekommendera det  

• Anonym (????)

Alltså själva umgängena går hur bra som helst och jag är avslappand m.m. (men jag är ju fortfarande med).

Det är just nätter som gör mig orolig då han har sina sömnproblem och inte vaknar .. har har sin ilska m.m.

Vi pratade lite idag och han sa att han vill inte ha nätter NU men om ett tag...

Jag blir så "rädd", lämnar jag barnet där kommer jag inte få hem samma barn.. Vill ju inte att det ska bli "fel" för barnet på något sätt därför hade det känns bättre om man kunde köra umgänge hela dagar men att han fortfarande sover hemma...

Tack för ALLA era svar, förlåt om j inte svarar på dom men blir så HIMLA mkt isf :(

• Anonym (x)

Du ser till ditt barns bästa, av vad jag kan utläsa. Bra att han inte vill ha nätter än Då hinner de bygga upp en trygg relation, hoppas jag. Livet är långt och bäst är att skynda långsamt så att det blir bra på riktigt, tycker jag

• Satfläsk

Jag har varit i samma situation. Pappan till barnet hade svårt att acceptera att jag träffade en ny och där startade problemen. Han träffade inte dottern på nästan 2 år. Vi tog kontakt med familjerätten först men jag kan inte påstå att de gav den hjälp jag ville ha. De tyckte att pappan skulle träffa dottern och jag skulle vara med. Jag ville ha en kontaktperson med då pappan varit hotfull mot mig angående min nya kille bl.a. Fanns mycket fler problem än det.
    FR tyckte att jag minsann skulle klara av det men jag sa nej och frågade om det inte fanns någon annan lösning.
    Vi blev skickade till en familjeenhet där vi fick prata med 2 kvinnor och tillslut hade jag även med mig dottern så hon och pappan umgicks där. Då var både jag och de 2 kvinnorna närvarande också.

De träffades där några ggr men sen skulle jag flytta och jag kände mig då mer bekväm med att sköta kontakten med pappan själv. Han har haft henne själv 4 ggr än så länge och det har inte varit några problem. Hon har i helgen sovit sin första natt hos honom och det har tydligen gått bra :)

Det viktiga är att ni lyssnar på barnets signaler och vad barnet vill. Även fast mitt ex har orsakat en hel del problem så har vi varit överens om att lyssna på dottern och det är jag otroligt glad över! Det har gått fortare än vad jag trodde att det skulle göra men det är dottern som har visat att hon vill och det är det viktigaste för mig. Ditt ex har rätt till umgänge och jag hoppas att det löser sig för er. Som jag skrev, lyssna på barnet och se barnets signaler. Gör detta i barnets takt så ska det nog gå bra tillslut :)

Lycka till!

Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad ?